Gjest Skrevet 9. mai 2010 #1 Skrevet 9. mai 2010 Ser på den andre tråden min at de fleste 2åringene ligger på 15 kg +- Min gutt veier i underkant av 12 kg, ifølge vekta her hjemme. Han er 85 cm lang. Er det veldig lite? Synes liksom han har veid 11 kg i evigheter, men har ikke vært på kontroll hos HS siden august, så vet ikke om han avviker fra kurven sin. Han har alltid fulgt den tidligere, selv om han har vært liten.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 9. mai 2010 #2 Skrevet 9. mai 2010 vesla her er 2år og 8mnd og ca 12,5kg, hun er vel en 85-86 cm(vet egentlig ikke, men bruker 92 i klær) vi har aldri fått besjed om at det er veldig lite, hun har alltid fulgt sin egen kurv men liten det er hun jo, men de har aldri virket bekymret på hs. du kan nok ta det helt med ro
solita 06 Skrevet 9. mai 2010 #3 Skrevet 9. mai 2010 15 kg er vel ganske mye for en 2 åring?? De fleste barn jeg kjenner har vært litt mindre i 2 års alderen. Tror han er vel innenfor normalen. Spør HS om du kan komme å veie og måle en dag, så slipper du å bekymre deg :-) Her er link til percentil skjema: http://resource.nhi.no/resource/4286-21-vekst-gutt-1-5.pdf
Blue Lady ♥ Skrevet 9. mai 2010 #4 Skrevet 9. mai 2010 alle barn er forskjellige utifra arv og miljø. Hi du kan slappe helt av så lenge ditt barn er sunn og frisk har du ingne grunn til bekymring!!! Min veier 14,5 og er 98 cm LANG! og der han han stangnert siden november,og han ble 2 i februar Han er ikke tykk i det heletatt,finnes ikke en valke på han.Men han er lang. I den alderen er alt normalt så lenge barnet er frisk!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 9. mai 2010 #5 Skrevet 9. mai 2010 Hvorfor stresser dere så veldig med vekt og lengde på ungene deres? Hva skal du gjøre om han er for kort da? Strekke 'n? Tvangsfore'n om han er for lett? Mange mødre her inne er veldig usikre i rollen, og trenger bekreftelse på at ungen er normal, men normalungen finnes jo knapt nok. Den er jo et snitt av alle sammen. Jenta mi måtte bli 4 før hun ble 15 kg.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. mai 2010 #6 Skrevet 9. mai 2010 Min minste gutt var 13 kg og 88-89 cm (husker ikke helt) når han var 2 år, tror det er ganske på snittet. Han blir 3 år om 1 mnd og er nå ca 94-95 cm og 14,5 kg. Til sammenligning var min eldste 15 kg og 98 cm når han var 2 år, men han er stor for alderen. Din gutt er nok litt mindre enn snittet, men ikke kjempeliten.
Gjest Skrevet 9. mai 2010 #7 Skrevet 9. mai 2010 Takk for svar. Saken er litt den at gutten min ikke er helt frisk. Han har mye problemer med magen, og blant annet melkeintoleranse. Er derfor jeg tenker litt ekstra på dette. Vet at det meste er normalt, og at det er store, individuelle forskjeller, men ble liksom litt ekstra obs på det etter den tråden. Lurer litt på om han kan reagere på noe annet også, så er greit å vite litt om hva normal vekt for den alderen er.
Frøken Løken Skrevet 9. mai 2010 #9 Skrevet 9. mai 2010 Sønnen min var 10,2 kg og 86 cm då han var 2 år. Tynn som ein strek, men frisk og rask.
Snart 3 søte små ;) Skrevet 9. mai 2010 #10 Skrevet 9. mai 2010 Her er leander 2 snart 15 kg og 100 cm . Mens Sol på 4 er 107 cm og veier 13 kg.. Leander er "kompakt og grov" mens storesøster er lang og tynn .. Beggedeler er vist "helt normalt" i følge hs
*Rutletutt* Skrevet 9. mai 2010 #11 Skrevet 9. mai 2010 Synes heller 15 kg+ høres mye ut, jeg...ingen av mine to har vært i nærheten av det. Gutten min var 12 kg da han var 2 år, men han var ikke fullt 14 kg da han var 3. Han var 86 cm på 2-års kontrollen. Jenta mi er nå 2 år og 9 mnd. Hun er rett over 10 kg og rundt 86cm lang tror jeg. Litt usikker på lengden, men hun bruker 86 i klær, så jeg tipper på 86cm;-) Hun var 82cm på 2-års kontrollen. Hun har alltid vært liten da, og ikke fulgt kurven sin i det hele tatt, men syns at hun har stabiliser seg endel nå og ikke er fullt så liten lenger.
Blue Lady ♥ Skrevet 9. mai 2010 #12 Skrevet 9. mai 2010 HI,min er motsatt Han har melkeallergi han også og alltid spist lite mat.I tillegg er han født med en kronisk lidelse og har bare en nyre etter den ene ble fjernet.Han var syk det første halvannet året sitt. Men han er fremdeles stor jeg er tynn og 1,72 og faren 1,82 men stor beinbygging.der for satser jeg på arv i vårt tilfelle.Noe jeg er veldig glad for i forhold til hva han har gått igjennom. Jeg håper ikke du bekymrer deg så mye over dette,med mindere som jeg skrev over,at han ikke virker frisk,er mye trøtt og sliten,bleik osv..da må dere kontakte lege fluxens og se om dere kan få utvidet hjelp vis det går utover barnets velvære og helse.
Blue Lady ♥ Skrevet 9. mai 2010 #13 Skrevet 9. mai 2010 15+ er abselutt ikke mye,men det kommer ann på lengda. Et barn på 80 cm som hadde veid 15+ kilo er stort i forhold til kurven,men i 2-års alderen er de i en kraftig vokseperiode og stangerer ofte i den alderen. min på nesten 15 kilo og i tillegg er 98 cm er helt normal i følge sykehuset og det har han alltid vært. Men at han er normal på vekta er i forhold hvor lange de er.
*Rutletutt* Skrevet 9. mai 2010 #14 Skrevet 9. mai 2010 Selvsagt har det noe med høyden å gjøre, og jeg mente bare at jeg syns det høres mye ut i og med at mine to ikke var i nærheten av 15 kg da de var 2 år, men så har jo de heller ikke vært lange;-) De små er så forskjellige i den alderen, og jeg vil tro det meste vil anses å være "normalt" ift vekt og høyde, så lenge de to står i noe lunde forhold til hverandre.
Gjest Skrevet 9. mai 2010 #15 Skrevet 9. mai 2010 Min 3-åring er 100 cm og veier 13,5 kg, lang og slank type men veldig sunn og aktiv:) Tror man må se litt på foreldrene også jeg, mannen min er nesten 2 meter og slank. Hvis man er usikker synes jeg man bør ta en tur på helsestasjonen, men barnets allmenntilstand, aktivitetsnivå og adferd er jo ofte en god pekepin på hvordan h*n har det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå