Gå til innhold

Er så skuffet etter ultralyd (litt langt)........ :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ordinær ultralyd onsdag. Når vi endelig kom inn så sa hun som utførte ul at jeg kunne gi henne arkene med opplysningene og legge meg på benken og vente litt. Hun satt og skrev ned endel før hun endelig kom bort til meg og skulle utføre ul. Under ul sa hun ikke så mye, jeg spurte om alt var bra med babyen og da sa hun bare ''jada''. Etter hun hadde tatt alle målene hun skulle begynte hun plutselig å tørke av meg geleen på magen og satt fra seg apparatet, så spør jeg hvilket kjønn det var, men det hadde hun ikke sjekket. Spurte pent om hun kunne være så snill å sjekke det, og da virket det som om hun nesten ble sur, hun sukket oppgitt og begynte å lete frem apparatet igjen og tok på ny gele. Etter en kjapp titt på babyen tørket hun av geleen igjen og satt fra seg apparatet og så sier hun at hun tror det er en jente. Er det helt sikkert da sier jeg til henne, så svarer hun bare at ultralyd viser aldri 100% sikkert kjønn. Da ble jeg så skuffet, hadde gledet meg sånn til å handle babyklær rett etter ul til enten en jente eller gutt. Bildene jeg fikk var jeg også skuffet over, fikk ingen av babyen i profil, bare bilde av en rygg her og en fot der liksom, ikke noe mer. Var sjokkert og skuffet da jeg gikk derfra, hadde sett sånn frem til denne dagen. Første graviditet møtte vi på en så koslig dame, hun snakket med oss, var glad og sprudlet gjennom hele ultralyden og spurte oss så hyggelig om vi ville vite kjønn. Det var en fantastisk opplevelse, men denne gangen var helt motsatt. Hva ville dere gjort og hva skal jeg tro når det kommer til kjønnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, høres ut som en trist opplevelse..det du kan gjøre,er jo å bestille en privat ultralyd da. Om du venter til uke 20, 21 kan du jo bestille 3d, det koster litt, men da er det jo lett å se hva det blir om babyen samarbeider litt.

Hadde nok blitt lei meg jeg og ja. Desverre er det noen sånne jordmødre rundt om, man har aldri noen garantier for hva man treffer på.

Jeg hadde en fin ordinær ul, men bestilte time til 3d likevel, og skal dit 8 juni :)

Skrevet

Det hørtes ikke ut som en fin opplevelse i det hele tatt!

Det å se kjønn er jo aldri 100 % sikkert, men det virker uansett ikke som om hun her var særlig flink til å jobbe med mennesker. Og det er vel slik at det er enklere å være heeelt sikker om det er en gutt, mens det kan være litt mer usikkert selv om det ser ut som ei jente. Men hvor sikkert/usikkert en slik tipping er, det tør jeg ikke uttale meg om. Kanskje det går an å ringe og spørre på en fødeavdeling?

Kanskje du kan fortelle om denne opplevelsen til lege eller jordmor? Evt. sende en henvendelse dit dere var på ultralyd og fortelle om hvordan dere opplevde dette? Det bør jo ikke være sånn man føler seg etter en ultralyd!

Skrevet

Uff.. for en kjip opplevelse:( er nok desverre mange sure jordmødre der ute, og det er mange her inne som har opplevd det samme som deg. Når det gjelder kjønn så er det jo slettes ikke 100% sikkert noe som helst, søskenbarnet mitt var gutt helt til hun kom ut... ble visst ei jente gitt! Er ikke alltid de klarer å se det skikkelig, med meg hadde de ikke sjans til å se hva som gjemte seg mellom bena på babyen, den ville absolutt ikke vise godsiden til:) Og hun lette i sikkert 3 minutt!

Du kan jo alltids bestille en privat ultralyd, for eksempel 3D om noen uker?:) Er jo store sjanser for at de ser kjønnet der:)

Skrevet

Hadde ringt tilbake til sykehuset og fortalt hvilken dårlig behandling dere fikk.....og at dette virkelig ikke er akseptabelt eller ønskelig.

Er selv sykepleier, og hadde aldri i min villeste fantasi behandlet noen på den måten. De vet godt hvor nysgjerrige, nervøse og spente gravide er når de kommer til UL, og da er ikke det måten å behandle folk på....

Ikke godta dette......KLAG

Skrevet

Jeg syns du også burde klage.

Hvis hun er slik med andre også?

Når du jobber med mennesker, og spesielt gravide kvinner burde hun vært med imøtekommende..

Skrevet

Høres ut som den JM jeg hadde på UL det der..... hvor i landet var du på UL da?

Utrolig kjedelig å ha en slik opplevelse! Jeg følte det akkurat på samme måte etter min ordinære UL og jeg klagde ikke der og da, men tok det faktisk opp med min JM som jeg går til kontroll hos og hun kunne fortelle at nå var det mange av hennes gravide som hadde klagd på de samme tingene på den samme JM på UL..... Min JM ville faktisk ta det opp med JM på UL og si at selv om hun er veldig faglig dyktig, så føler mange at hun er for brå, sur og at det er dårlig kommunikasjon...

Det synes jeg er helt tipp topp for da får hun beskjed og kan gjøre noe med det hvis hun vil og jeg er helt anonym. Skal til nye kontroller hver 4. uke jeg så risikoen for å treffe henne igjen er stor og da vil jeg ikke at hun skal vite at jeg var så misfornøyd sist...... Blir litt rar stemning da...

Skrevet

huff så kjedelig! Satt igjen med samme følelse på onsdag etter ul. Hun virket litt kort og da jeg spurte om hun kunne se kjønn så sa hun også at hun trodde det var ei jente. Jeg var på ul på A hus og tror hun hadde ett dobbeltnavn. Kanskje samme dama? Vi fikk også kun ett slikt bilde av rygg og noen ben, men nå lå jo ikke den lille så lett til til å få tatt ett profilbilde heller da,det skal være sagt. Men jeg stoler ikke på at det er ei jente,det var litt for enkel sjekk syntes jeg. Ikke noe mellom bena her liksom, den kan ha gjemt seg:) hehe Jeg skal bestille meg en time til ul hos gynekologen min, der betaler jeg heldigvis ikke så mye og han er veldig hyggelig. Litt morsomt om mannen min kan få sett litt mer for jeg syntes det var veldig vanskelig å se så mye i det hele tatt. Du får bestille deg en ul time til så kanskje dere får litt mer ut av det,er ikke noe hyggelig med sånn opplevelse da man ser veldig frem til det og gleder seg til å se det lille nurket i magen:)

Skrevet

KLAG jenter.......hvis ikke får de fortsette å holde på sånn.....ingen som skal behandle noen sånn.

Har de en dårlig dag eller noe, får de heller holde seg hjemme.

Skrevet

Takk for alle svar! :) Dette var ikke på a hus nei, var nok lengre nord i landet. Vurderer nesten å klage ja, men kan jeg egentlig det når det kommer til det med kjønn? For hun som tok ul sa også at de vanligvis ikke gjennomfører kjønnsbestemmelse på sykehuset?

Skrevet

Men er jo uansett noe med følelsen man sitter igjen med etter det.......alle spør jo om kjønn, og det vet de. Er jo helt greit at hun ikke vil se etter kjønn, men da får hun jo si det på en ordentlig måte, og forklare hvorfor.

Alt kommer an på hvordan det blir sagt.

Skrevet

Hadde det slik med første mann, vi klaga til jordmor å fikk en ny UL en annen plass, det var mye bedre, det skal være avslappa og koslig en slik stund,

så si i fra å spør om du kan få en ny Ul en annen plass, vi måte ikke betale for den.

Skrevet

Nei, du kan ikke klage fordi hun ikke så kjønnet, men du burde klage fordi oppførselen hennes ikke var som den burde.

Dette er ofte foreldres første møte med barnet og jeg mener at jordmødre burde ha empati og forståelse og profesjonalitet nok til å klare å "holde maska" om de har en dårlig dag eller om de ikke liker pasienten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...