Mammahjertet <3 Skrevet 9. mai 2010 #1 Skrevet 9. mai 2010 Jeg leser innlegg her inne en gang i blant om gravide som får diverse oppfølging p.g.a. leiden mutasjon. Jeg har heterozygot type, men har ikke fått noe som helst oppfølging. Det eneste ekstra som ble gjort var at legen ringte en hematolog på første svangerskapskontrollen min i uke 8. Hematologen sa at jeg ikke trengte å tenke på noe som helst så lenge jeg ikke hadde hatt blodpropp selv eller foreldre og søsken hadde hatt blodpropp. Men jeg leser om andre som er i akkurat samme "faresonen" som meg her inne. Noen får oppfølging med ekstra ultralyd, mens andre blir satt på Fragmin og lignende. Burde jeg bekymre meg over dette?? Er det flere her inne som har fått samme beskjed som meg, nemlig at dette er bare å ta heeelt med ro?? Føler meg ikke akkurat trygg når jeg ser folk får så forskjellig oppfølging...
TBmaibaby2010 Skrevet 9. mai 2010 #2 Skrevet 9. mai 2010 Jeg har også hetrozygot og fikk også samme beskjde som deg om at jeg ikke trengte ekstra oppfølging. Tror ikke du trenger bekymre deg, men skjønner at du tenker på det og lurer... Jeg lurte veldig selv i flere uker før jeg endelig fikk svar fra sykehuset om at det ikke var noe mer å tenke på eller å bekymre seg for. Legene tar også utgangspunkt i hvordan din helse er, om du har faktorer utenom det genetiske som også kan føre til blodpropp ved leidenmutasjon. Derfor tror jeg man får forskjellig behandling. Selv ble jeg innkalt til en kontroll da jeg var i uke 32, jeg vet ikke hvem som har kalt meg inn til den om det var fastlegen eller sykehuset, det visste de ikke på sykehuset heller. Alt så fint ut, og jeg og baby har klart oss fint under hele svangerskapet. Hvis du er fortsatt bekymret eller har misstanker selv om at du er i fare for blodpropp ville jeg tatt det med fastlegen og sagt at jeg ville hatt en ekstra kontroll på sykehuset. Da tror jeg du vil få det. Vi gravide er faktisk prioriterte og skal bli tatt på alvor! Men som sagt, jeg tror du kan slappe av!
Mammahjertet <3 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 9. mai 2010 Det var litt betryggende å høre fra deg som har fått samme beskjed som meg hos legen sin. Har egentlig slappet ganske bra av rundt dette. Men har grubla litt inn i mellom. Leser jo så mye forskjellig. Har du forresten fått nei til å fortsette med minipille når babyen er ute? Har fått ok på å bruke det i flere år, men nå nylig sa legen min at jeg burde finne et annet alternativ til prevensjon når ammeperioden er over. Det er visst noe nytt de har kommet frem til i det siste. Gestagenet i minipillen utgjør visst en viss fare likevel. Kjempeflott at det har gått fint med deg og babyen hele veien. Du nærmer deg termin ser jeg. Jeg skal ikke ha før 31. juli. Lykke til med resten av svangerskapet
Vimse + gullene Skrevet 9. mai 2010 #4 Skrevet 9. mai 2010 jeg har også heterozygot, men legen misforsto meg og skrev homozygot på helsekortet. Ble innkalt til sykehuset rimelig kjapt da, for hvis det hadde vært tilfellet måtte jeg begynt rett på sprøyter daglig. Vi fikk avklart at det var heterozygot og uten blodpropp i nær familie, og da var det plutselig mye mindre farlig. Fikk ul på den kontrollen (uke 10) og siden de først hadde kalt meg inn fikk jeg en ekstra kontroll på blodstrøm og morkake i uke 35. Alt var heelt normalt og velkommen tilbake når jeg skulle føde, sa de:) Det går nok helt fint. Lykke til begge to!
TBmaibaby2010 Skrevet 9. mai 2010 #5 Skrevet 9. mai 2010 Jeg skjønner deg veldig godt! Jeg var akkurat i samme situasjon, og selv etter å vite at jeg kunne ta det helt med ro tok det et par dager før jeg slappet helt av! Jeg også leste mye om andre, men man blir jo behandlet individuelt og jeg lærte meg og slappe av! Kunne jo ikke gå i mange flere uker og mndr og bekymre meg... Det hadde ikke vært godt for noen av oss. Jeg har ikke brukt minipille. Jeg har hatt kobberspiral. Det var det jeg fikk beskjed om at jeg kunne bruke med leidenmutasjon av en lege. Men så sa en annen lege at jeg kunne prøve minipillen hvis jeg ville. Dette er ca.3 år siden altså. Men jeg valgte kobberspiral, følte at det var det tryggeste. Synes og det er veldig godt å slippe å huske å ta pillen! Har ikke hørt noe om det du sier ang. minipillen, men de har vel kanskje rett da... :-/ Takk for det! Ja, jeg har ca.3,5 uke igjen til termin. Skal bli godt å få det overstått! Men jeg går vel over termin som de fleste andre førstegangs er jeg redd... Lykke til til deg også! Og husk å ikke nøle om du føler at noe er i veien eller du er bekymret for noe! Lege evnt. jordmor kan henvise deg videre til kontroll på sykehuset!
Mammahjertet <3 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 9. mai 2010 Når det gjelder minipillen så skal jeg dobbeltsjekke det legen min sa når prevensjonsmiddel blir aktuelt igjen. Så ikke ta det for 100%. Det virker ikke som alle leger er enige ang. det, så jeg skal sjekke med en spesialist. Det er godt at du nok får ut babyen før den verste varmen kommer Skulle ønske jeg var like heldig. Jeg går nok rundt i strandet hval form mens det sikkert blir tidenes varmeste sommer ;-) Takk for svarene dine! Det er godt at en kan støtte litt hverandre inne på forum som dette. En kan jo bli skremt av alt mulig rart mens en er gravid. En føler seg gjerne mye mer sårbar da. Ha en videre fin nedtelling til minsten kommer! Krysser fingrene for at ingen av oss må gå noe særlig over termindato.
Mammahjertet <3 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 9. mai 2010 Vimse+mini, lykke til du også! :-D Flott at alt var bra da du tok ekstra kontroll.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå