nicki82 Skrevet 8. mai 2010 #1 Skrevet 8. mai 2010 Noen kloke hoder som kan hjelpe meg med å finne ut hvor mye jg har krav på??? Har tatt ut tidlig permisjon og har nå fått en "lønnslipp" i posten som ikke er helt i samsvar med min forventning. Grunnen til at jg tok tidlig permisjon var for å kunne ha mulighet å velge 6 beste av de 7 lønnslippene jg har fra min tidligere arbeidsplass (før jg måtte gå over til dagpenger). Årslønna mi skulle være 360 000 i året, og tilsvare ca 30000 før skatt per måned. 100% permisjon, vel å merke. Jeg trodde at utregningen skulle være å plusse sammen 6 av de 10 siste best lønte måneder og del de på 6?? Eller må det også baserespå hva jg har tjent de tre siste åra?? Jeg trodde seriøst jeg har fått alle opplysninger, men jeg måtte ha misforstått noe...eller?? Har vært hos på NAV, men nå følte jg meg litt dum når det ser ut til at jg får myyye mindre enn jg trodde jg skulle få..
Junibølle Skrevet 8. mai 2010 #2 Skrevet 8. mai 2010 De 3 siste årene ser man bare på hvis man er selvstendig næringsdrivende. 6 av de 10 siste månedene handler om man har vært yrkesaktiv og dermed om man har tjent seg opp retten til foreldrepenger. Hvor mye foreldrepenger man får, regnes automatisk ut fra hva man har i mnd når man går ut i permisjon. Men det går kanskje an å få regnet det u fra et gjennomsnitt eller noe. Vil anbefale at du ringer NAV forvaltning der du bor og spør hvordan det er blitt utregnet for deg, og om det er noen mulighet for å se på flere eller tidligere måneder/utbetalinger.
bitthen Skrevet 9. mai 2010 #3 Skrevet 9. mai 2010 www.nav.no. Eller foreldrepengekalkulatoren er det link til nede på venstresiden her. Du må be om Inntekts- og skatteopplysninger fra arb giver og legge ved. Det er hovedsaklig denne som brukes som grunnlag, ikke lønnslippene dine.
nicki82 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. mai 2010 Takk for svaret begge to. Ut fra det jeg har fått beskjed fra hos NAV (var og snakket med en saksbehandler), så var det nok med lønnslipper. Hadde håpet på slippe å mase på min gamle arbeidsplass, for det ble litt styr med de lønnslippene. Kan noen andre papirer jg har ha mulighet til å dekke den biten?? Lønn og trekkoppgave/noe annet?? Foreldrepengekalkulatoren slitet jg med å bruke siden jg har hatt så varierende med inntekt i løpet av de tre siste årene. Det eneste jg vet er at siden jg gikk rett fra å være i arbeid til å være arbeidsledig og kan derfor velge et alternativ som jg kan komme best ut av, dvs. 6 av de 10 siste månedene. Samboeren min tjener over grensa (srb.plassen hans tar det som gjenstår), men det kan da vel ikke etterlate meg med halvparten av det jg skulle ha hatt??..huff..føler meg litt student igjen,...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå