Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #1 Skrevet 8. mai 2010 Vi har fått svar på at den ene datteren har en kromosomfeil, i kromosom 18..hun er helt frisk mentalt, det går mer på størrelse, vekst, spiseproblemer og utvikling. Nå skal jeg og pappaen testes for å se om hun har arvet fra en av oss! Det er mye jeg ikke skjønner av det her egentlig..noen som kan endel om disse tingene??
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #2 Skrevet 8. mai 2010 kromosom 18 har de estimert til at innehokder ca 750 gener. Så nei, kromosomer og gener er ikke helt det samme. Arvestoff er en fellesbetegnelse på de to, for de er jo en del av hverandre. Et kromosom inneholder mange kombinasjoner av ATCG - genene. Downs syndrom f.eks : da har personen en ekstra kromosommateriell av kromosom 21. Dvs at de har 47 kromosomer, og ikke 46 som "friske" mennesker. Det er hos friske mennesker 23 par=46 stk, DS=46+ et ekstra som blir 47. Dette er kompliserte greier, tror dere bør få ordentlig informasjon hos lege.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #3 Skrevet 8. mai 2010 Tusen takk for litt info:-) Da skjønner jeg mer.. Ja, det med DS visste jeg. Vi skal tilbake igjen snart, til Habilitering og endokrinolog og diverse og kan spørre mer:) Det jeg syns er vanskelig å koble er hva som er pga dysmaturiteten ( hun var 700 gram da hun kom i uke 29) og hvor mye av problemene som er pga kromosomfeilen?? Og hvis en av oss foreldre har samme kromosomfeil, hvorfor har ikke vi noen plager... Ja, dette er innvikla stuff;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå