Gå til innhold

Lær-å-gå-hjelm til baby når den bare står hele dagen...? Noen som har brukt det?


mor sjøl

Anbefalte innlegg

Funker det som det skal? Jeg har en baby på 7 månder og han gjør ikke annet enn å stå for så å tryne. Dundrer hodet i gulvet med et brak flere ganger i løpet av dagen. Nå høres det ut som om jeg ikke passer på han altså ,men det gjør jeg jo! Er bare det at jeg fkatisk ikke har mulight for å løpe etter han hele dagen. Har noen andre som også trenger oppmerksomhet, mat må lages unger stelles osv og ikke vil han sitte i stol. Skal BARE stå han!

 

Nå tror jeg jeg må anskaffe han en hjelm...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehehe..

 

Kjenner til den tiden der ja! Og gruer meg til nestegang!

 

Men det går jo bra da, det er ikke farlig så lenge de ikke kan slå hodet i noe skarpt o.l =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det sant?

 

Jeg mener, han er gul og blå og sååå liten. Hadde han vært litt eldre kunne jeg kanskje latt være å bekymre meg, men nå gjør jeg faktisk det. MEn om de feks får hjernerystelse, da spyr de og blir trøtte med en gang? Er et par ganger jeg har tenkt på å ringe legen..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, jeg har ikke for vane å si sånt, men den hjelmen er noe av det teiteste jeg vet om. Unnskyld. Huff.

 

Men, min på 8 måneder er også sånn, han klatrer og stanger, sklir og tryner, går i bakken så det synger, kakker hue i fliser, i kanter, i gulvet, i bordet, overalt. Og det er sånn de lærer, og sånn unger har lært å gå i tusenvis av år... Og det går ALLTID bra. Ulykker hører til sjeldenhetene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønnet at man blir bekymret, men de lærer jo ikke om de ikke slår seg litt heller. Min har drevet på lenge nå og står nå i noen sekunder uten å holde seg og har blitt ganske så stødig. Når han begynte så var det en del knall og fall, men han lærte seg faktisk å dra til seg hodet når han falt bakover så han ikke slo det i gulvet. Nå har vi lekegrind med bare myke leker, så det har selvfølgelig vært helt supert sånn sett - det er inni der han har øvd en del og det vondeste der har vært å ramle på sprinklene. Han har jo også styrt en del rundt i resten av huset, men med mokkasiner eller antisklisokker, så går det veldig fint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt med på den at de skal lære at det gjør ondt å slå seg, men når man faktisk nettopp har blitt 7 mnd så funker ikke den læreprosessen. HAdde han vært rundt året er jeg helt med på den.

 

Er ikke snakk om å skli, han er alltid barbeint. Men han drar seg opp og velter liksom.

 

Er HEEELT enig i at de hjelmene er helt teite, men akkurat nå så vurderer jeg det faktisk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet følesen, men er nok som andre også svarer- de små tåler veldig mye!

Husk at deres kranie er mye mykere enn hos oss voksne:)

 

Lilleknott her begynte å gå da han var 7,5 mnd(!) Var litt å passe på både da og mnd før da han trodde han kunne gå:) Gikk jo i bakken i ett:)

 

Men han overlevde han også! Og en av grunnene til at han lærte å se sine begrensinger var jo faktisk at han datt av og til;) Da lærte han jo hva som gikk og hva som ikke gikk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det funker når de er 7 mnd også. Mine 3 yngste har alle vært 7 mnd når de begynte å reise seg opp og etter ca 2 uker så skjønte de endelig hvordan de skulle sette seg ned også. I mellomtiden ble det mye knall og fall, gjerne å slå holde i gulvet flere ganger i timen på det verste. De tåler fint fall fra egen høyde, og de trenger ikke hjelm :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samme tanker som deg når junior var på den alderen.. Han drev også å reiste seg etter ting, og falt..

 

Men det går alltid bra, så lenge du passer på at det ikke er skarpe ting han kan slå hodet sitt i..

 

De må bare lære seg, og de gjør faktisk det selvom de bare er 7 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som min yngste. Han gikk da han var 10 mnd (og løp på 1 årsdagen)

Ville neppe kjøpt hjelm, selv om de blir litt blå. Tåler ganske mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg skjønner godt at du er engstelig jeg! Har nr 2 nå som er akkurat som storebroren..Hun å begyndte ved 6-7 mndrs alder. var så liten og lett at hun dro seg opp etter armene og slapp seg for å vandre av sted, bare det at hun kunne ikke gå i det hele tatt. De fleste lærer sikkert etter hvert, men hun her glemte tydligvis det hun hadde lært i det hun klarte å dra seg opp etter noe.. Nå er hun 10 mndr og kan fremdeles ikke gå, men ikke har hun tid til å lære det heller, hun reiser seg opp, snur seg rundt og skal til å vandre ut i verden og det går som det må hver gang..klask i bakken.

Vi har faktisk vært noen turer til legevakten bare for å være på den sikre siden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

I utgangspunktet var jeg skeptisk men etter en liten runde på google der jeg søkte på hodeskader hos små barn må jeg si jeg kanskje endrer mening, uansett er jo dette flott å få debatt rundt og det har de iallefall klart:-)

 

http://www.forskning.no/artikler/2004/mai/1085393569.15

 

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1734&catid=118&Itemid=68

 

var sikkert skeptiske når sykkelhjelm / skihjelm kom på markedet, men idag er det jo så å si påbudt?

 

Skader jo ikke å ha den liggende, så får jeg heller se hvor mye den blir tatt i bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss, fins det virkelig en lær-å-gå-hjelm?

 

de færreste som detter når de lærer å gå skader seg, menneskebarn har lært seg å gå i alle tider :)

 

er nok vondere for mammaen å se på :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så dumt jeg. Det er jo bevist at det forhindrer alvorlig hodeskader så hvorfor ikke la DET komme i fokus, istedenfor hvordan det tar seg ut. Man bruker jo sykkelhjelm, men det er nok av de som synes det er teit også. Jeg for min del synes de som ikke bruker sykkelhjelm er teite.

 

Når det er sagt har jeg ingen slik hjelm selv, og kommer nok ikke til å kjøpe det. Men begge mine to er så rolige så jeg kan ikke sammenlikne dem med ditt superaktive barn:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår generasjon foreldre har heldigvis lært oss hvor viktig det er å ta alle forhåndsregler når det gjelder å verne om barnas oppvekst og utvikling. Vi starter allerede før barnet unnfanges - kosthold, helse, avhold, m.m. under hele svangerskapet og til unfangelse. Så glipper det. For mens vi har tatt alle forbehold fra unnfangelse, var det ingen som fortalte oss om hvor utrolig store og varige skader som kan oppstå ved små eller store uhell fra barnet er født - fall fra sofa, barnevogn, stellebord, små trappetrinn- og rett og slett stup fremover og ikke minst bakover idet poden lærer å gå. Vi polstrer bord-hyllekanter, sikrer trapper, løper rundt barnet til enhver tid- Likevel - Uhellene er ikke til å unngå, og langt flere enn det som rapporteres. Utrolig hvor mange historier jeg har hørt opp gjennom årene, hvor foreldre håper at det har gått bra -men redselen for at dette har gitt varige skader og mén er med dem gjennom hele barnets oppvekst. Jeg kjenner mange foreldre med bekymringer for at slike uhell - som aldri ble innrapportert eller påvist (for det er nær umulig) når de er på legevakten eller helsestasjonen ( blir som regel avvist) - har gitt senskader som ADHD, læringsvansker m.m.

 

Og påstå at slike småskader ikke kan få konsekvenser er i beste tilfelle naivt, og i verste fall uforsvarlig. Blir mildt sagt sjokkert over ekspertuttalelser som mener dette er unødvendig?? Hva baserer de slike bastante uttalelser seg på? Og særlig i barnets første leveår er dette utrolig viktig. Senere polstrer vi de fra topp til tå, men er skaden allerede skjedd når hjernen utvikles som mest - under svangerskapet og 1. leveår, er det lite å gjøre med i ettertid. Og vi vet at det er mye hodeskader, ikke minst i Norge - det er bare å se på statestikken! Men man vet ofte ikke hva det skyldes, det er svært vanskelig å påvise årsakssammenheng - .I tillegg er det sjokkerende mange ADHD diagnoser som stilles - det burde få alarmklokkene til å ringe for noen enhver.

 

Så jeg er bare lei for at dette produktet ikke var på markedet da mine barn var små -og håper forsvarlige foreldre gjør seg opp sin egen mening. Dette er ikke snakk om 'polstring' - kun et forsvarlig forbehold som ikke bare trygger barnet ditt, men som også kan hjelpe foreldre i en ellers travel hverdag.

 

Eksperter på 60-70 tallet mente heller ikke at alkohol eller tobakk hadde noen påviselige skader på fosteret under svangerskapet. Det som betyr noe er egentlig- hva tror du som forelder?

 

Det er tross alt ditt barn det gjelder!

 

hilsen fire barns mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HELT ENIG med "Ingamarie"

 

Av alle dyre unødvendige ting foledre kjøper til barna sine er dette et produkt som til forandring er til BARNAS BESTE!!

Dessuten er den jo utrolig søt med de ørene. Dette er en billig forsikring!

Jeg har allerede bestilt en til minstemann etter å ha gjetet to gutter som lærte å gå før de hadde noe vett. Utrolig slitsomt og uttallige besøk på legevakten. Skulle virkelig ønske denne hjelmen hadde kommet på markedet før.

 

Etter å ha lest linkene til "pappatil to" er jeg i hvertfall ikke i tvil! Sjokkerende lesing!

 

BRUK NØTTA, PÅ MED BØTTA!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teiteste du vet om?, er ikke dette noe nytt i Norge nå? Har du prøvd eller sett produktet tidligere? Det virker jo ikke akkurat totalt unødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...