Gå til innhold

Hva er "best" å drikke, vanlig cola eller cola zero?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I helgene måå jeg ha litt brus, men lurer på hva som er verst for ungen, sukkeret eller tilsetningsstoffene? Får litt spunk når ungen spreller som besatt der inne av vanlig cola.. Men vil jo ikke gi den masse dritt med zeroen heller.. Any ideas?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sharazi
Skrevet

Etter det jeg har forstått, er det ikke noe problem å drikke light brus som gravid. Men unger skal ikke ha det, før de har fylt 3 år. Man vet ennå for lite om søtningsstoffene.. For min del er jeg mest bekymret for koffeininnholdet. Husk at det er masse av det i Cola! Jeg har aldri drukket kaffe, så min kropp er ikke vant med koffein. Derfor drikker jeg mest fruktbrus jeg, med og uten sukker! :)

Skrevet

Klippet fra Matportalen:

"Kan jeg drikke brus med kunstig søtstoff?

Det er ingen spesielle råd til gravide angående kunstig søtstoff. Et generelt råd til voksne, som også vil gjelde for gravide, er at du bør unngå å drikke mer enn én liter drikke med kunstig søtstoff per dag. Dette er fordi drikken inneholder konserveringsmiddelet benzosyre som kan være skadelig i store mengder. Tenk også på at leskedrikker kan inneholde koffein. "

Det er for øvrig også benzosyre som er årsaken til at barn under 3 år ikke bør drikke saft/brus osv med kunstig søtstoff. Dette fordi barn har så liten kroppsvekt, så de kjapt kommer over anbefalt grense for daglig inntak.

Skrevet

Hehe, ville ikke vært i nærheten av å drikke en liter på en dag likevel :) Foretrekker egentlig også brus med fruktsmak, men av og til unner jeg meg litt cola..

Skrevet

Cola Zero inneholder aspartam som kan være migrene- og hodepinefremkallende hos mange. Hvis du opplever dette, eller at du blir slapp eller trøtt ville jeg heller drukket vanlig Cola.

Som oftest er dette et problem for de som drikker mengder da, og det høres det jo ikke ut som du gjør:)

Selv reagerer jeg på veldig små mengder og styrer helt unna det.

Skrevet

Hvis man drikker MYE brus ville jeg nok gått for Cola Zero, men om man tar noen glass i helgene så er det jo ikke skadelig.. sunt med litt sukker ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...