Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er 2 1/2 år, bruker smokk når han skal sove, sjeldent på dagen.

Vi har slitt mye med hans søvn siden han ble født og vet ikke helt om jeg selv er klar for å gjennomføre smokkeslutt.

Jeg tenkte han burde slutte før han blir 3?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

21 mnd. Sluttet av seg selv. Da hun var rett over ett år sluttet hun å ta den annet enn når hun skulle sove, når har hun den ikke i det hele tatt.

Skrevet

Gutten min brukte smokken lite på dagtid, og mest ved innsovninga. Jeg tenkte at når han ble 3 år var det slutt. Så rett etter 3 årsdagen, var det vinterferie, og vi fant faktisk ikke igjen smokken, så her ble slutten ganske brå, men det gikk kjempefint. Han fant faktisk igjen smokken, gjemt i en bag, men heller ikke da ble det noe krise. Så vi sa at nå skal vi sende smokkene til Kaptein Sabeltann, og dette var greit.

Jeg tenker at det ikke er noen dum ide å slutte tidlig med smokken, så innen 3 år er nok greit.

Skrevet

Eldste sluttet av seg selv da han var nesten ett år.

Minste er snart 1 1/2 og bruker smokk enda og later ikke til å ha noen ideer om å følge i storebrors fotspor.

Regner med vi prøver å droppe den iløpet av sommeren, men aner ikke hvordan vi skal gå frem.

Jeg må si jeg er enig med deg i at 3-åringer er for store til smokk. Jeg ser jo på eldste min som blir tre til sommeren at han (i mine øyne) ville vært alt for stor for smokk.

Skrevet

Min datter sluttet med smokk rett etter 3 års dagen sin.

Trodde det skulle bli ett mareritt siden hun var så avhengig av den,men det gikk knirkefritt.

Skrevet

Sluttet på den dagen han ble 3 år.

Han var veldig avhengig av smokken. Vi trappet ned fra han var 2 år. Da var det kun til soving han fikk bruke den. Hadde før det en tendens til å finne smokken etter bhg fordi han var sliten. Vi lagde en smokkeboks hvor han hver morgen la smokken og hentet den samme sted om kvelden.

I god tid før han ble 3 år forberedte vi han på smokkeslutt. Vi ble enige om å sende alle smokkene i posten til Lynet i radiatorby som da var den store helten. Han puttet alle smokkene i en konvolutt og tegnet en tegning. Pappaen "postla" konvolutten på vei til jobb.

Han slet med å finne søvnen uten smokk i kanskje 3 kvelder før deg gikk helt fint. Han gråt aldri, men var mer urolig når han skulle sove.

Etter ca en uke fikk han en pakke i posten fra Lynet og radiator by. Fikk blant annet noen lynet biler og en lynet ball. Det var supert.

Var aldri noe problem og det gikk faktisk veldig bra.

Nå er lille snupp nesten 17 mnd og super avhengig av smokken. Tenker vi gjør noe lignende der.

De har alt gode rutiner for smokkebruk i bhg som hun faktisk har forstått. Hun har gjerne smokk på vei til bhg om morgenen, men med en gang vi kommer dit, tar hun smokken ut av munnen og legger den på hylla.

Der brukes den kun til soving.

Tenker vi bør bli flinkere til det hjemme også. Smokk kun ved soving og ikke hele tiden.

Skrevet

Eldste slutta av seg sjølv då han var 15 mnd. Berre nekta å ta den meir (eg har ein mistanke om at han merka at så snart han tok smokken sovna han, og det ville han ikkje ha noko av), så det var egentlig greitt.

Lille er 2 1/2 år og brukar smokken enno. Som regel berre til soving, men har ho hatt ein tøff dag eller vore mykje våken ei natt får ho sitte på fanget og kvile seg litt med smokken når ho er sliten.

Har ei formeining om at ho bør slutte når ho er ca 3, får sjå korleis vi gjer det i praksis. Kanskje fiskane i Akvariet skal få dei.

Skrevet

Gullet mitt var 3 og et halvt =)

(sluttet på dagen når han var 2 og et halvt, også når han sov)

Skrevet

1,5-2 år på dagtid, men sovesmokken beholdt de til de var 2-2,5 år. Det gikk helt smertefritt å ta den bort.

Skrevet

Han slutta når han var 3,5 år med den. Da hadde han vel kun brukt den om natta siden han var 2 år. Han var en smukkeguri så det var ikke det letteste å få han til å slutte. Ville ikke bare ta den fra han heller. Han måtte liksom være med på det selv også følte jeg!

Skrevet

slutta halveis da han var 10mnd (sluttet da selv, men ble syk da han var 11mnd å da ble smokken god og ha).

har sluttet flere ganger, men han har vært mye syk, å da har smokken vært eneste trøst.

Sluttet helt da han var 2år og 3-4mnd :) Da sa jeg bare at i kveld skal du slutte med smokken, fordi nå er du stor gutt. Greit sa han, å det var det :)

Skrevet

Smokk og bleier sluttet alle med på 3 årsdagen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...