Gå til innhold

Søknad om foreldrepenger.. hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt hjelp :)

Hva lønner seg egentlig og ta 80% eller 100% dekningsgrad??

Jeg er arb.ledig (får dagpenger av NAV) sambo er i full jobb..

lønner det seg og ta 80% da???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I totalsum så lønner det seg nok å velge 100% MEN; er du da sikker på å ha barnehageplass og fast inntekt når permisjonen utløper? Ellers må du spare til de månedene gjennom hele permisjonen og da forsvinner gevinsten:) De par ekstramånedene er gode å ha, og det er nok ikke så lett å få barnehageplass fra tidligsommeren som permisjonen da vil utløpe, de fleste starter til høsten.

Skrevet

Ikke sikker på barnehageplass nei...

og det med fast inntekt når permisjonen er ikke sikkert el :S

Hadde jeg ikke vært arb.ledig så hadde det vært sikkert med etter permisjon..

Det der jeg "sliter" med :S

Noen sier 100% er best

og andre 80% for og få lengre tid med nurket og bruker ikke så mye penger..

Men jeg får ikke akk fet "lønn" av NAV

Skrevet

Hvis du har lav inntekt så utgjør det ikke så stor forskjell på totalen.

I og med at du får "lønn" fra NAV har du heller ikke opparbeidet deg ferie, så du har ikke mulighet til å forskyve permisjonen med betalt ferie(noe som mange kan)

Forrige gang så tjente jeg veldig dårlig og hadde ikke opptjent ferie, da tok jeg 80% dekningsgrad. Tapte ikke mer enn 5000 totalt på det året. Denne gangen tjener jeg mye mer og har opptjent ferie, nå tar jeg 100% dekningsgrad. Hadde tapt nesten 5000,- pr.mnd før skatt om vi hadde tatt 80%.

Dessuten så blir det lavere skatt med så lav inntekt ;-)

Skrevet

Hei. er selv arb.ledig (sykemeldt fra uke 15) og har valgt 80% da jeg ønsker å være lengst mulig hjemme. Mulig enda ett år hvis kontantstøtten vedvarer.

Skrevet

vi gikk for 80%.. være hjemme mest mulig med Vesla..

Hu på NAV her sa at det ga ikke store utslaget siden jeg fikk "lønn" av de..

Skrevet

Bruk foreldrepengekalkulatoren og regn sammen hva du og mannen din vil få med 80 eller 100% dekningsgrad, regn så videre ut hva du/ mennen din vil tjene på. I mitt tilfelle gikk det i null da jeg regnet på 100%+ ulønnet vs. 80%. Mannen min fikk derimot 12.000 ekstra. Jeg kommer til å ta 100% + ulønnet+ ferie.

Skrevet

Har prøvd den kalkulatoren men skjønner meg ikke på den.. pensjongivende et eller annet 3år.. hakke peil.. siden var 100% i arbeid frem til juli 2009 og fra august 2009 dag.penger av NAV..

Men har uansett fått hjelp av NAV nå og sendt inn søknaden

Skrevet

Da håper jeg du sendte med ligningene fra de tre siste årene for å beregne gjennomsnittlig inntekt?? Det tjener du på dersom du ikke har vært arbeidsledig lenge. Jeg gjorde det og valgte 100% lønn. Får nå utbetalt 4000kr mer i måneden enn jeg ville ha gjort enn dersom de skulle regnet ut fra arbeidsledighetstrygden!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...