Gå til innhold

Litt omvendt bekymring enn mange andre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i uke 34. Har vært kvalm mesteparten av svangerskapet. Etter ca uke 28 har jeg bare vært kvalm på morgenen, men har ikke noe særlig matlyst resten av dagen heller. Selve kvalmen er helt overkommelig nå og jeg ser ikke på den som et problem i seg selv.

Greia er at jeg bare har gått opp 2 kg siden jeg ble gravid. Gikk ned 5 kg før jeg begynte å legge på meg. Veide 60 kg i utgangspunktet. Gikk ned til 55 og har fra ca uke 16 gått opp jevnt og trutt til nå 62 kg. Det er jo mindre enn det selve graviditeten veier.

På mange måter er jeg jo fornøyd med å ikke ha lagt så mye på meg. Synes kroppen min er kjempefin og struttende:-) Jeg spiser og drikker det jeg har lyst på/klarer å få i meg. Det inkluderer både næringsrik, sunn mat og en del brus og snop. Sparer ikke på noen kalorier!

Bekymringen min er om dette kan påvirke amminga. At kroppen min kan "holde tilbake" energien til seg selv og ikke bruke den på melkeproduksjon. Mener å ha lest det et sted. Jeg har jo ikke fått så mye ekstra å tære på... Jeg er normalvektig i utgangspunktet og har et sunt forhold til kropp og vekt. Er ikke mager, hverken til vanlig eller nå.

Er det noen andre som har vært borti problemstillinga tidligere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med begge mine barn har jeg veid mindre når jeg gikk ut fra barsel enn før jeg ble gravid, og selv om jeg ikke var like tynn som deg har det gått helt greit med ammingen. Men jeg har også hatt totalt ulvehunger underveis, da - spist og drukket så godt som 24/7 hele fullammingstiden. Så lenge du ikke får noen ideer om at du ikke må legge på deg/spise lite mens du ammer tror jeg nok kroppen din ordner opp - men kanskje du burde være ekstra obs på næringsstoffer osv?

Skrevet

Enig med SpongBob - så lenge du er flink til å spise regelmessig etter fødsel, går nok ammingen fint :-)

Skrevet

Er litt i samme situasjon. Gikk først ned 9 kg og har nå akkurat klart å gå opp igjen alle 9. Er i uke 36. Kvalmen min var borte en stund, men har kommet igjen nå på slutten. Gleder meg til å få igjen matlysten og kunne spise normalt igjen etter fødsel :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...