Gå til innhold

julaften og barn! Noen med konstruktive råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt påvirket av disse innleggene om familieproblemer og barn...:-p

Kom da på et evt problem jeg har i vente: Jula.

Jeg og samboeren min, kan av ulike grunner, ikke feire den første jula med barnet vårt sammen. Rundt juletider, vil barnet være ca 11 mnd. Og dessuten ikke avhengig av meg og bryst, for jeg ammer ikke.

Jeg og samboer har ikke tatt dette temaet særlig opp, for vi vet ikke hva vi skal si til hverandre eller hvordan vi skal løse det.

Hvordan skal vi bli enige om hvem som skal få feire julaften med barnet? Og som sagt, det går ikke at jeg og sambo er SAMMEN hos svigers eller hos min familie. Så den personen som ikke skal ha barnet hjemme hos seg på julaften, får ikke heller være sammen med barnet den dagen.

HJELP!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det ikke er noen hindringer for noen av dere så er det eneste rettferdige at dere slå terning eller kron/mynt om det. Håper dere får en løsning uten å ødelegge jula for noen av dere :)

Skrevet

Hva med å feire første jula hjemme? Bare dere tre? Man er ikke programforpliktet til å feire med øvrig familie..

Skrevet

Hold dere hjemme og start deres egne tradisjoner. Dere er voksne nå.

Skrevet

Hi

Jeg vet i hvertfall at han ikke vil at bare vi tre skal sitte alene i jula.

Vi er begge to vant med at man tilbringer slike høytider som jul sammen med familien vår hjemme..

Skrevet

Hva er viktigst da? Å feire jul sammen med familien hjemme eller sammen med barnet sitt? Det er vel det som er spørsmålet her.

Hvis han absolutt ikke vil at dere tre skal sitte "alene" i jula, så får han sende barnet med deg da, i og med at han umuliggjør den mest natrulige løsningen på "problemet".

Skrevet

Kan dere ikke invitere familiene deres til dere da, så er det opp til dem om de vil komme?

Skrevet

Herregud, dummeste problemet jeg har sett på lenge det er jo fremdeles 7 mnd til jul og dere har flere alternativ:

- Bli hjemme!

- Dere feirer begge hos hans foreldre

- Dere feirer begge hos dine foreldre

- Dere inviterer familiene deres hjem til dere

- Dere har dine foreldre hos dere dette året og hans neste

- Dere har hans foreldre hos dere dette året og dine neste

- Han tar med seg barnet til hans foreldre (Idiotisk)

- Du tar med deg barnet til dine foreldre (Tåpelig)

Det fins mange måter å bytte på. Jeg vokste opp med en ordning der farmor og farfar var hos oss hver 2. jul og mormor og morfar hver 3. julaften og sånn er det ennå! De roterer hvilken familie de skal være hos.

DERE burde stelt i stand denne julaften selv. Dere har deres egen familie nå, og det er ingen som er alene

Skrevet

Dette er vel en typisk situasjon hvor man må ta og gi. Jeg er vant til kjempefeiring i julen. Masse folk, høy stemning, nydelig mat og lange tider med forberedelser. Min mann er vant til å feire med sin mor og far, uten at de nødvendigvis pynter seg, og med "ferdigmat".

Den første jula jeg feiret med svigers hadde jeg veldig hjemlengsel, selv om svigers var kjempesøte og de til og med pyntet seg for min del :) Den første julen min mann feiret med min familie var han utslitt. Han var jo vant til å slenge seg på sofaen etter maten, med TV eller julehefter :)

Nå har vi funnet vår egen måte å feire på, og alle som vil er hjertelig velkomne til oss!

Skrevet

"Vi er begge to vant med at man tilbringer slike høytider som jul sammen med familien vår hjemme.."

Ja, nettopp, det er jo det dere fra nå av skal gjøre, tilbringe jula hjemme. Det er nå dere som er en familie, ikke dere hver for dere med foreldrene deres.

Skrevet

Så mye sure kjærringer....

Jeg ville ikke likt å tilbringe jula sammen med kun mann og baby.

Har alltid feiret med min store familie, og for meg er jul en høytid hvor en kan samle hele slekta og ha det koselig sammen. Ikke gjøre det en pleier å gjøre..

Vi har løst det slik at vi feirer annenhvert år med hans famiile og min familie. (og når det er min familie er det annenhver gang mamma og pappa, siden de er skilt) og selv om det er litt rart å ikke være med egen familie på julaften så er det koselig likevel.

Da vi skulle bestemme første året drev vi og diskurerte og forhandlet i nesten hele november:) Men ble enige til slutt. Det eneste vi var enige om i starten var at vi skulle være sammen, jeg mannen og barnet. Det synes jeg at alle med barn og i forhold burde, da blir det aller mest koselig for unga:)

Skrevet

He he dette er jo ikke noe problem.

Dere har en ny kjernefamile nå, og da feirer man sammen. Hva skal dere gjøre når dere har 3 barn fra 3 år og oppover? Fortsatt slå kron/mynt om hvem som vinner barna den kvelden?

Jeg trodde jo når det stod at dere av ulike grunner ikke kan feire sammen, var ensbetydende med at en av dere måtte jobbe eller var bortreist. Men det er jo ikke greia har forstår jeg, etter å ha lest tråden.

Jeg tipper at dere ikke er så veldig gamle? Men er man voksen nok til å stifte familie, er man voksen nok til å feire jul sammen. Hva skal dere gjøre på nyttårsaften da?

Skrevet

At dere i det hele tatt vurderer å dele dere opp når muligheten for å være sammen er der,er for meg uforståelig.... Hold dere hjemme!! Det blir ikke mer trivelig enn du gjør det til sjøl!! Vi går på runde vi,mine foreldre er skilt,så det blir hvert 3 år hos hver familie. Fungerer veldig bra. Om noen år ser jeg for meg å lage egne tradisjoner,så kan de som vil komme til oss!

Skrevet

de julene søstra mi ikke skal ha sine barn julaften, feirer de bare jul dagen før de drar til pappan. Og det samme gjør pappan de julene barna skal være hjemme hos mamman. så to feiringer for barna og alle er glade og fornøyde

Skrevet

Vi har feiret 2 av 3 juler med barn hjemme hos oss selv alene(nå har vi 2 barn), synes det har vært veldig koselig og avslappende. Blir nok å alternere på å være hjemme hos oss selv og på å reise til hverandres familier etterhvert, er litt lettere å reise langt når man har litt større barn.

Kanskje dere har gode naboer eller venner med barn som dere kan invitere på julefrokost/lunsj og finne på ting i romjula med?

Veldig kjekt å lage egne juletradisjoner, altså, man MÅ jo ikke være med egne foreldre hver eneste jul:-)

Skrevet

Signerer 09:11!

Er dere 14 år, HI? :D

Skrevet

HI

Handler jo ikke om det at vi ikke vil være sammen, vi 3, på julaften i det hele tatt. Det blir vi sikkert å være neste jul. Men denne jula, er babyen fortsatt bare en baby. Blir da ektremt kjedelig for oss 2 å sitte "alene" da!

Skjønner ikke hvorfor alle skal ta alt i verste mening her inne?

Skrevet

Så lenge du ikke sier noe om hvorfor dere ikke under noen omstendigheter kan feire sammen som den familien dere nå er er det vanskelig å tro noe annet enn at dere vil feire med deres egen familie fordi deres side er jo best.

Sukk, ble en lang setning det.

Og det er en utrolig egosistisk grunn.

Et barn på 11 mnd merker mer enn dere tror, så den ser fint at en av foreldrene mangler. Klarer seg fint fordet, men hadde den hatt valget...

Og det finnes nok av de som om om mange år ser på bilder fra sin første jul og ser at en ikke ville være sammen med den.

Men mest av alt burde dere se at nå som dere har valgt å bli en familie burde dere oppføre dere som en og se at dere må ofre en del ting både nå og i framtiden.

Å dele seg opp er bare teit, finnes ikke noe annet ord for det.

Skrevet

Men ikke så teit som å hisse seg opp over at andre folk sliter litt med å bestemme seg for hva de skal gjøre i jula....Sorry ass, men her er det mye kjeftekjærringer som selv blir sinte om julegaven er handlet i feil butikk eller det er 50 kroner forskjell på gavene til barna sine...

Til HI, skjønner godt at det er rart og vanskelig at en av dere ikke skal feire jul som vanlig, men om dere bestemmer dere for å feire sammen hos en av familiene i år og blir enige om feks annenhvert år slipper dere å slite med det neste år, når barnet ditt garantert får med seg mer av jula:)

Det er jo mulig å dra på middagsbesøk til den familien dere ikke var hos julaften i løpet av romjula i stedet. Ikke helt det samme men da får dere truffet familien alle sammen hvertfall:)

Skrevet

Hei HI.

Bare lurer på om det er noen grunn til at dere ikke kan være hos den ene familien i år også bytte til nesteår?

Er jo koselig for dere begge å være sammen med barnet deres den første julen :o)

Men det er jo deres valg, så må jo gjøre det som er mest riktig for dere.

Skrevet

HI her

Nå høres jeg sikkert fryktelig barnslig ut, men det som er grunnen til at både jeg og sambo kan være hos én av familiene, er fordi at svigerfam HATER meg, og min familie HATER samboer.

..og DET gidder jeg ikke ødelegge jula med. Altså, hvis jeg enten påtvinger meg inn hos hans familie, eller omvendt.

Så løsningen er da at én av oss får barnet denne julaften, mens jeg og sambo feirer sammen neste år.

Skrevet

Bare tenkt nøye igjennom det, det kan jo være andre alternativer for dere?

F.eks venner som ikke skal feire med sin familie, eller dra bort?

Har selv ett barn som er tre mnd nå, jeg kan aldri tenke meg å feier julen uten ham, selv om han da er 10 mnd.

Så jeg får litt vondt av den av dere som ikke skal ha barnet denne julen. Første julen er kun en gang.

Skrevet

Jeg hadde aldri i verden giddet å feire jul sammen med noen som HATET min bedre halvdel så mye at han ikke kunne/ville være med.

Ved å splittes for dagen vinner jo de.

Så jeg hadde da uten tvil startet egen tradisjon hjemme.

Hvem er egentlig viktigst?

Skrevet

Ev. hadde jeg booket oss inn på høyfjellshotell og feiret julen der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...