Gå til innhold

Klær og kjønn - rosajenter og blågutter?


Hjertelyd & Knøtteline

Anbefalte innlegg

Jeg skal innrømme at jeg ikke bryr meg særlig om dette med rosa til jente og blått til gutter. Det eneste jeg synes er litt dumt er når folk tror at babyen er det ene eller andre kjønnet pga fargen på klærne. Jeg har kjøpt både sukkersøkte roserosa bodyer og kule knallblå bodyer - jeg kjøper det som er funksjonelt, kult og av bra kvalitet uansett farge og mønster!

 

Jeg får ei jente og ser ingen problemer med å kle henne opp i hvilke klær det skulle være (selvsagt ikke en body med påskriften "Pappas lille gutt" - men absolutt blå klær).

 

Andre som kommer til å gjøre det samme eller har andre meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde i utgangspunktet samme mening som deg når jeg skulle få jente :) Hadde jo masse tøy etter storebror.... Men,når jenta kom- da ble hun sannelig ROSA! Hehe :) Ble litt forundret over meg selv, siden jeg aldri har vært sånn "rosa-jente" selv, heller rødt.... Men det ble sannelig rosa, hvitt og sannelig mer rosa :)

Men for all del, syns ikke det gjør noe med andre farger altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg! Og jeg gremmes litt over hvor mye lyselyserosa og lyselyseblått det er til de små - jeg liker sterke farger. Så skal det være rosa for frøkna vår blir det knæsj rosa, og da helst blandet med andre farger. Når jeg ser på bilder fra da jeg var baby, midten av 70-tallet, så synes jeg at babyklærne var mye kulere:o)

 

En annen ting som er litt interessant, som jeg leste for en stund siden, er at lyserosa var babyfargen til gutter for 100-150 år siden. Rosa ble sett på som en maskulin farge siden kommer fra ildfarge rød(eller noe sånt). Litt moro hvordan sånt endrer seg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - jeg fant mye i knallfager på Polarn O Pyret, Schnella, et lite tips bare :) Moloko har også mye kule knallfarger. Min svigerinne tenkte for øvrig det samme med sin datter, men syntes etter hvert det ble så leit at "alle" trodde at det var en liten gutt st hun gav seg over til rosa. Ikke BARE rosa, men langt mer enn hva hun egentlig ville. Det er synd at fargene skal oppleves så kjønnsstereotypt på barn! Jeg går jo i blått nå uten å blunke. Opplever ikke det som særlig maskulint heller.

 

Forresten: Jeg jobber som advokat og her går alle mennene jevnlig i rosa skjorte. Visste at advokatbransjen var konservativ, men 100-150 år...? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å kle vesla opp i mye rosa, men absolutt ikke bare rosa! Tenker at brunt, gult, lilla og offwhite også er fint. Men blått tror jeg nok jeg styrer unna- det blir litt for guttete etter min mening. Jeg vil at jenta mi skal se ut som en jente:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har registrert at det meste er enten hvitt,rosa eller blått -utrolig kjedelig! Men så bestemte vi oss for å lete litt etter annet barnetøy og det finnes jo masse i knæsje farger, med striper,pikker, giraffer, krokodiller, elefanter og apekatter:D ikke bare bamser, men det er ofte litt dyrere klær...

Synes det er litt drøyt at det skal koste like mye for en genser til en bitte liten baby som en genser til meg selv...?Så er det vel marked for det og, men jeg synes det er mye som er overpriset på babyfronten!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tipset, Hjertelyd! Blir nok en tur dit etterhvert, ja:o) Ellers synes jeg faktisk lindex ikke er så verst i fht dette med litt nøytrale, men kule, babyklær. Og så er jeg så heldig at jeg har en søster, som har samme innstilling til rosa som meg, som vi skal få låne/arve en del klær av:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig angående prising! Noe av det er helt sykt, og det hender jeg lar meg rive med.... Er ikke så flink til å tenke fornuftig når jeg handler til meg selv (har blitt noen dyre vesker i årenes løp) og i alle fall ikke når jeg handler til knøtteberta mi.

 

Heldigvis er det mye å finne på finn.no. En del selger klær hvor merkelappen henger på! Søk på kjente babyklærmerker så får du masse treff :)

 

Jeg syens for øvrig at babyer ser ut som babyer og ikke jenter eller gutter. Dumt at farge er kjønnsmarkør slik at man må kle opp abbyen i den ene eller andre fargen for at babyen skal "se ut som" det ene eller det andre kjønnet. Det er min oppfatning og jeg skjønenr selvsagt at andre har egne meninger om dette, men det kan være fint å huske neste gang man treffer en mor med en baby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så kan jeg ikke helt forstå hvorfor man ikke vil at jentebabien skal se ut som en jentebaby (eller at en guttebaby skal se ut som en guttebaby). Det er jo ikke et forsøk på at babyen skal "se ut" som det ene eller andre kjønnet- det er jo faktisk en gutt eller jente! Det er jo i realiteteten det samme som at vi vi i voksen alder kler oss litt etter om vi er menn eller kvinner. Noe er selvsagt kjønnsnøytralt, men du ser ikke meg i dress og slips, eller min samboer i kjole:-)

 

Dette var bare min mening om temaet, men som du skriver, jeg respekterer selvsagt at andre mener noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...