Gå til innhold

adopsjon i mot min vilje, hva gjør jeg ???? hjelp !!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som kan fortelle meg hva jeg skal gjøre, jeg er ikke myndig før neste vår, har termin i juni. min familie samt barnefaren og hans familie ønsker jeg skal adoptere vekk babyen min. dette vil jeg under noen omstendigheter ikke. jeg er livredd og vet ikke hvor jeg skal hendvende meg ?? skal jeg ringe politiet ??

blir jeg hørt om jeg nekter og skrive under overtagelses papirene selv om jeg er under 18.?

 

håper noen her kan hjelpe meg hvor jeg skal " dra i tråen" ?? jeg har pratet med læreren min, jeg blir færdig helsefagarbeider før fødselen, kan jobbe og forsørge oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med barnevernet, de kan hjelpe deg. De har masse ordninger for unge mødre slik at de selv kan ta vare på babyene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med barnevernet ja, de hjelper deg på vei. Det er ingen som tar fra deg barnet du vil beholde. Da skal du i tilfelle vise deg å være en ekstremt udugelig mor og være en fare for barnet. Ikke tro på skremselshistoriene her inne.

 

Om du er myndig eller ikke spiller ingen rolle for ditt valg og ditt barn. Ingen kan bestemme over deg og barnet ditt.

 

Det lureste i dette tilfelle er å være føre-var og ta kontakt med barnevernet med en gang. Da viser du hva du ønsker og de vil hjelpe deg på veien. Helsestasjonen kan også komme med råd, ta dette opp med jormoren din...hun vet hva du bør gjøre.

 

I Norge blir ingen barn adoptert bort uten foreldrene vilje med mindre foreldrene er dømt for alvorlige ting og er til alvorlig skade for barnet. Hvis du trenger hjelp etter barnet er født kan du få det gjennom barnevernet. Det finnes også "mødrehjem" i Norge hvor du kan flytte inn i begynnelsen og få hjelp til rutiner og hvordan takle hverdagen med barnet. Dette er selvfølgelig frivillig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så lenge du er over 16 år, den seksuelle lavalder, kan ikke dine foresatte gjøre noe. Ta kontakt med jussbuss på Universitetet i Oslo. De gir deg gratis juridisk veiledning om du skulle trenge det. Ellers er helsesøster, fastlegen, barnevernet eller familievernkontoret også gode instanser.

 

Lykke til! Masse gode tanker til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tull at de kan adoptere bort barnet mot din vilje, det skjer ikke i Norge bortsett fra i helt spesielle tilfeller (narkoman mor med voldsregister som har født 8 barn og blitt fratatt alle barna av barnevernet kan være et slikt eksempel).

 

Det du gjør nå er:

 

Ta kontakt med barnevernet, det er kun de som kan hjelpe deg. De lager en sak på deg og evaluerer omsorgsevnen din. Hvis det viser seg at de mener du kan ta vare på barnet er det ikke noe problem, da kan du få hjelp av dem til avlastning, oppfølging eller andre støttetiltak. Hvis de mener du ikke har god nok omsorgsevne så vil de nok foreslå fosterhjem for barnet, da kan du nekte og kjøre sak i fylkesnemda. Du kan også godta og sette deg ned å mekle for mest mulig samvær med barnet og med en evalueringsplan om eventuell tilbakeføring til deg.

 

Hvis du taper i fylkesnemda: Barnet blir plassert i fosterhjem og du får samvær med barnet med jevne mellomrom med tanke på en eventuell tilbakeføring når omsorgsevnen blir bedre.

 

Hvis du vinner i fylkesnemna: Barnet blir boende hos deg.

 

Uansett resultat i fylkesnemda så kan begge parter anke og det kan komme enda en rettsak.

 

Barnet blir aldri adoptert bort mot din vilje, det verste som kan skje (for deg) er at barnet blir plassert i fosterhjem...med eller mot din vilje.

 

Ikke signer noen papirer uten advokat eller en du stoler 100% på tilstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

jeg synes du skal ta det helt med ro jeg. Ingen kan eller skal adoptere barnet ditt. Som alle har skrevet over her, er det SPESIELLE tilfeller. Du kan være husløs, med ingen jobb, verken ingenting og det er helle ingen grunn til at de skal adoptere bort barnet ditt. har de sagt at de SKAL gjøre alt mulig for at du skal adoptere barnet ditt, eller sier de bare du burde gjøre det? Syns det er hårreisende av din familie å si noe slikt. Finn ut dine rettigheter og lover og sleng det i tryne ppå disse ufølsomme menneskene så holder de nok kjeften sin igjen. Hjelper ikke det syns jeg du skal komme deg bort. Ta kontakt med barnevernet. Finn ut rettighetene dine til økonomiske stønader hos nav osv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...