Gå til innhold

Erfaring med å ha med far på sv.skapskontroller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 23+4 og var på første kontroll hos JM denne uke. Tidligere har jeg vært på 12-ukers hos legen og komemr til å fortsette å gå mest til lege og litt til JM (fordi kapasiteten hos JM er sprengt og jeg har ikke særlig behov for å gå dit føler jeg selv. Er fornøyd med fastlegen min).

Hittil har jeg gått alene, mest fordi jeg ikke hadde anelse om hva som skulle gjøres på disse kontrollene og var lite lysten å ha med mannen min på en GU, hehe. Nå har jeg skjønt at det ikke er GU på gang på disse kontrollene og sa til mannen min at han bare måtte være med hvis han ville. Og det ville han! Ble egentlig litt overrasket over det, menmen. Får legge til at han har vært med på begge UL-ene (privat og ordinær) og at det selvsdagt var veldig hyggelige opplevelser for oss begge.

Spørsmålet mitt er: Har noen erfaring med dette? Hva synes f.eks. lege & sånt, er det helt ok og vanlig eller er vi veldig rare hvis vi møter opp begge to?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Me første gutten vår så var sambo me på hver eneste kontroll, alt i fra lege sjekk, UL og til JM timer :D

Eneste var at han ble "hivi ut" når d var GU, da fikk han gå på gangen og vente :P

Nå venter vi vår nr.2 og da blir d 17mnd. mellom barna våres :D

Så denna gangen har han kunn vært me på 1 JM kontroll og selvfølgelig på UL da :)

For nå har vi jo en liten en hjemme, så da blir d ikke like enkelt at han kan få engasjert seg like mye, som er veldig forstålig da :) hehe..

Jeg vil no tru at legen, JM & sånt kommer til og syntes d er bare koselig om du tar me mannen din :)

Og om d skal gjøres noe "pinlig" som du føler mannen din ikke trenger og se, så hiver du han bare ut på gangen litt :)

Skrevet

Jeg har med meg mannen min på kontroll, da vi ønsker det begge to.

Han har fritt valg, men blir gjerne med, som han sier da får jeg stilt mine spørsmål på min måte og får høre svaret direkte. Samt at han syns det er koselig å se og ikke minst høre utviklingen i magen fra måned til måned :)

Jordmor/Lege har aldri reagert på at mannen min er med.

Skrevet

Takk for gode svar! Man vil jo gjerne unngå å være "rar" og nå vet jeg at vi ikke er det, hihi ;)

Er veldig fornøyd med mannen min altså, bare så ikke noen misforstår det.

Skrevet

Jeg er nå 23+3 uker på vei nå. Jeg hadde min første kontroll hos jordmor forrige uke, og da oppfordret hun meg til at sambo skulle være med neste gang:) Slik at han fikk være med på det som skjedde, og kanskje kunne stille De spørsmålene han lurte på.

I tillegg til at hun er veldig opptatt av hvordan forholdet er generellt under et svangerskapet, og da vil hun høre begge sine synspunkter. Siden det ofte er en del hormoner ute å går i De tidene.:P

Men det syns jeg er helt greitt! Er jo viktig å vite hvordan mannen har det også, og ikke minst hva han tenker. Jeg liker jordmora mi veldig godt, hun er så opptatt av at alle skal ha det bra osv! :)

Skrevet

Heia.

Jeg har hatt samboeren min med på alt fra dag en, og det fungerer kjempe fint for oss begge. Begge føler vi at det er med på å gjøre slik at vi er "to som venter barn" hele veien, og vi har begge annledning til å ta opp ting som vi lurer på ol.

Jeg må innrømme at jeg hadde syns det hadde vært trist å måtte høre hjertelyden for første gang alene...siden han var med kunne vi heller gråte gledestårene sammen. :)

Hverken lege eller jordmor har sagt noe på at han er med hver gang. På legekontoret har der tvert i mot anbefalt at han er med slik at han føler seg innkludert hele veien og ikke bare etter babyen har kommet ut.

Jeg annbefaler på det varmeste å ta mannen med!!

Hilsen lykkelig gravid med nummer en!

Skrevet

Ja, jeg tror særlig at det er dette med å høre hjertelyd som gjør at han har veldig lyst til å være med. Og det skjønner jeg! Flott å høre at flere har positive opplevelser med dette :)

Skrevet

Typen er med på kontrollene hos JM her i gården. Og UL da. Både jeg og typen syntes det har vært veldig, veldig hyggelig, og jordmor oppmuntrer oss til å fortsette å komme begge to.

Typen får blandt annet lytte på hjertelyden med gammeldags jordmorstetoskop, og kjenne på livmoren og om vi kjenner noe til småen. Dette er helt frivillig for oss, men jormoren forsøker å inkludere han i det meste. Går alltid smilende derfra begge to!

Skrevet

Her har pappan aldri vært med på kontroll, verken forrige svangerskap eller dette. Skyldes vel mest at vi begge føler at disse kontrollene er ganske rutinemessige og kjedelige- blodprøver, mål av mage, blodtrykk osv er jo ikke veldig spennende igrunn:p

Dessuten er min far lege, så da får vi begge hørt hjertelyden iblant, hvis vi føler det er lenge siden sist eller er bekymret pga lite liv osv. Og UL er han selvfølgelig også med på, unntatt den første i uke 9, men da var det jo ikke så mye å se uansett;)

Skrevet

Mannen min ønsker ikke å være med. Men han er lege selv, så han har ikke så mange spørsmål. Jeg synes det er helt greit å gå alene. UL har han vært med på.

Hvis mannen ikke har noen kunnskaper om graviditet og fødsel, synes jeg det er en god ide at han er med i hvert fall på en kontroll eller to, gjerne alle hvis han ønsker det :-)

Skrevet

Mannen min har vært med på alle kontrollene hos oss. Hverken legen eller jordmoren har syntes det var annet enn koselig.

Og han er jo like viktig for barnet som jeg er, så sålenge han ønsker å være med, er jeg bare glad.

Det hjelper han kanskje til å føle seg mer involvert- at det blir mere virkelig at vi skal ha barn?

Skrevet

Hittil har han hvert med på alle kontroller,ul og gyn. Da kan vi begge spørre om det vi lurer på.

Har ikke fått noe negativt fra jm om det, heller at hun synes det er koselig.

Siden jeg har ei fra før og denne blir min manns første, så har jeg sagt at hvis han vil på svangerskapskurs, så kan vi gjøre det. Han så også på "fødeavdelingen" på tv i går. For jeg sa han burte se, nettopp for og se at ingen fødtsler er like. ( han fikk ikke med seg slutten, så i dag spurte han hva det ble og om det gikk bra, hehe søt da)

Det er forøvrig mennen som vil på 3d ul også, synes det er koselig at han ikke kan vente med og se babyen :)

Så jeg ser ikke annet en positivt med å ha med mannen.

Skrevet

Her var han med på alle kontrollen og ul med nr 1. han har ikke vært med på kontroller nå med nr 2 men han er med på alle ul jeg er på, som er ca hver 4uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...