malin85 Skrevet 5. mai 2010 #1 Skrevet 5. mai 2010 Er 2 mnd siden jeg fødte nå, men tenkte jeg skulle fortlelle om fødselen min her nå for og hvise att man kan ha en fin fødsel selv om barnet ligger i seteleie. Vannet mitt gikk natt til 5 mars, 4 dager før termin. Da var det og ringe fødeavdelingen og gjøre seg klar til og dra. Jeg hadde bagen klar så jeg tok bare klær på meg og satte meg ned for og vente på att samboeren min gjorde seg klar. Han brukte god. Litt irreterende god tid. Jeg ville komme meg av gårde. Kl 04.30 var vi på fødeavdelingen og jeg begynte så vidt og få litt rier. Jeg ble lagt på dobbelt rom på obervasjonen og samboeren min fikk beskjed om og dra hjem for det kom ikke til og skje noe på en stund. Fikk mer rier, men ikke regelmessige og ikke sånn veldig vonde. KL 0900 kom samboeren min tilbake. Var ikke så mye annet enn og vente. Foster vannet begynte og ha avføring i seg så jeg hadde ctg på meg nesten hele tiden. timene gikk og gikk, men fikk ikke regelmessige rier og de var heller ikke så veldig vonde. Kom en lege inn og sa att det kunne hende jeg måtte få modningspiller siden fostervannet var misfarget. Men da rett før vaktskifte kl 1530 så fant jordmoren ut att hun skulle sjekke åpningen min bare for og se om jeg kanskje skulle komme på ett føderom. Da hadde jeg 4 cm åpning og vi gikk til føden. Da jeg kom dit så begynte riene og bli mer kraftige og litt vondere men klarte helt fint og puste meg igjennom de. Jeg sa i fra med en gang att jeg ville ha epudural og tok ikke lang tid før jeg fikk den. Den funket helt fantastisk. kjente ikke riene jeg. Satt og så på sjermen når riene kom og satt att jeg tror jeg har en rie og smilte. Neste gang jormor sjekket åpning så hadde jeg 7 cm. Og etter vært kjentes ut som jeg måtte veldig på do og da begynte pressriene så vidt. Da skjekket jordmor åpningen og da var jeg moden og 10 cm åpning så da var jeg klar. Men fikk ikke lov og begynne og presse for fult enda, måtte vente på legen som skulle ta i mot baby'n. Hun måtte bare bli ferdig med keisersnittet hun var og tok først. Etter litt så kom legen inn i full fart og da var det bare og presse. Riene kom veldig tett og det tok bare 14 min og presse han ut. Det var ganske vondt da jeg presset han ut og jeg ble klippet for og få hodet fort ut. Han var ute kl 20.22. Så selve fødselen tok ikke mer enn 4 timer og 50 min. Og tiden gikk veldig fort og jeg hadde nesten ikke smerter. Hadde bare veldig vondt de 14 min jeg presset. Jeg hadde verdens beste jordmor. Hun var hyggelig og roset meg hele tidlig og var i ett veldig godt humør hele tiden. På den siste delen av fødselen så var det veldig foklsomt på føderommet. Var 2 leger siden det var setefødsel,jordmor,barnepleier,barnelege og en student. Men det var ikke akkurat noe jeg tenkte så mye på da jeg lå der og presset. Casper var 2900g så han var ikke så stor heldigvis. Det var en helt fantastisk fødsel og tror ikke jeg kunne hatt en bedre fødsel. Så det viser att setefødsler kan gå veldig bra. Jeg gruet meg veldig til fødselen. Fant ut bare en uke før jeg fødte att han lå i setelei og følte jeg fikk veldig lite informosjon og sånn på ahus da jeg var der og tok ul og fikk bekreftet seteleie. Var ikke snakk om keisersnitt el noe. Det virket som att vaginal fødsel var det eneste valget. Så jeg ba om en ny samtale og fikk en annen lege og fikk litt mer informasjon og er veldig glad for att jeg ikke valgte keisersnitt i dag selv om jeg tenkte veldig på først. det ble ett langt innlegg det her, men da fikk jeg fortalt om fødselen min og att etefødsler behøver ikke være så ille som man kanskje hører.
Hurra <3 Skrevet 5. mai 2010 #2 Skrevet 5. mai 2010 Så flott! Gratulerer og takk for at du delte denne fine historien!
femtemannpåveg! Skrevet 5. mai 2010 #3 Skrevet 5. mai 2010 Takk for at du delte denne flotte historien med oss andre! Nå ble jeg glad! Jeg også er født i sete, så jeg tenker at det kan skje med meg også en eller annen gang., Venter nr 5 nå om 3 uker. Lykke til videre!
Mammaønske Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 Tusen takk for fin historie :-) Eg har fått beskjed om at det er lkt risiko for meg å ende opp med setefødsel, så det er godt å høyre at det gjekk fint :-) Syns klipping høyres veldig skummelt og vondt ut, men antar det er ikkje det som er det vonde mht ein slik fødsel.
Løvinna30 Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Først og fremst; Gratulerer med lille Casper! :-) .. hørtes ut som en fin fødsel, det 'skal' jo være litt vondt, de 14 minuttene var vel verdt det - og det holdt sikkert og! .. jeg har en stor gutt i magen og av en eller annen merkelig grunn er det noe som sier meg at det blir setefødsel her! Jeg er bare i uke 28, så håper han snur seg når tiden er inne for å komme til verden. Jeg skal forresten føde på Ahus :-) Takk for en fin fødselhistorie, godt å se at det faktisk går ann å ha en fin setefødsel :-)
lille_vims Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 Gratulerer med gutten, og klapp på skuldern for godt jobbet!!! Høres ut som en glansfødsel selv om han lå i seteleie. Godt å høre at det også kan gå veldig fint. Kos deg masse med babisen :-)
Eskimo-07,eskimo mai-10 Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Først: Gratulerer med lillegutt og en flott fødsel. Var selv på SUS i dag og fikk bekreftet at mini i magen lå i tverrleie med rumpa mest ned. Hos meg anbefalte de et snuingsforsøk og det var vellykket. Men risikoen er jo der for at babyen snur seg tilbake til sete før fødselen og da er det godt å ha lest historien din. Jeg hadde en fantastisk lege i dag som beroliget meg veldig med tanke på en setefødsel, faktisk så mye at jeg nesten vurderte å droppe snuningsforsøket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå