Gå til innhold

Bekkenløsning?


...venter...

Anbefalte innlegg

Kan man ha bekkenløsning uten å være helt sikker? Jeg har gått til kiropraktor med bekkenlåsning (veldig vondt i rumpa, som gangsperre, med isjas-smerter). Dette er blitt mye bedre, men nå sliter jeg med utrolig vondt i lysken, og problemer med å gå etter at jeg har sittet en stund. Spesielt blir det vondt etter en dag på jobb med mye stille-sitting foran pc. Prøver å ta pauser, og vagger meg litt rundt i gangene, men er helt ødelagt på kvelden. Hvis det er bekkenløsning får man betalt behandlingen (f.eks. av manuell terapeut). Håper ikke det er bekkenløsning, bare at det er tungt og at jeg blir sliten, samtidig som det hadde vært greit å fått behandlingen gratis. Har brukt noen kroner hos kiropraktoren allerede.

 

Noen som har, eller tror de har bekkenløsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bekkenløsning er et kontroversielt begrep, me får egentlig alle saman bekkenløsning når me er gravid- det vil berre sei at hoftene blir meir bevegelige og dette kan føles både smertefullt og plagsomt. Det me på folkemunne kaller "bekkenløsning", og som man kan få diagnostisert hos lege, er når det blir så smertefullt at man ikkje fungerer i arbeidslivet og trenger sjukemelding, tilrettelegging og/eller behandling.

 

Eg har vært plaga med hoftene i mange månader, men vil ikkje påstå eg har bekkenløsning. Eg har funne nokre gode øvelser som eg gjer kvar dag som gjer at eg styrker musklaturen rundt hoftene. I tilegg skiftar eg ofte sittestilling slik at eg ikkje vert overbelasta, dersom eg har mulighet legg eg meg gjerne nedpå litt på dagen. Kanskje det kan funke for deg også?

 

Dersom du er veldig plaga på jobb så ville eg tatt kontakt med fastlegen din slik at du kan få snakka med fysioterapaut om kva behandling som funker for deg. Det høyres ut som du har diagnosen bekkenløsning med tanke på all smerten du kjenner på jobb, kanskje du kan få tilrettelagt litt på jobb dersom du får diagnosen hos lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben din plikter å tilrettelegge for deg selv om du ikke får en diagnose hos lege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått god tilrettelegging på jobb, men det fungerer dårlig nå likevel. Ble akkurat 100% sykemeldt, etter å ha jobbet 40% en stund. Merker at dager med ungene i barnehagen, og meg selv hjemme med så mye avslapping jeg ønsker er de aller beste dagene. Legen er veldig tydelig på at jeg må samle krefter til den lille kommer, og han sier ofte humoristisk at jeg ikke er 23... nå når nummer tre kommer på under fire år. Kroppen gir beskjed, og den må vi høre på. Må si at jeg er veldig glad for å ha forståelsesfull lege... ser at det er andre som ikke har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner beskrivelsen din veldig godt, satte meg ned for noen mnd siden og leste boken som heter "bekkenløsning" (http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=8258404938) og lærte mye av den. For meg var det dette med de forskjellige leddene, jeg har ikke vondt i leddene bak (sakralleddene) etter at jeg begynte å bruke øvelser, løfteteknikk, riktige sko osv. Men i symfysen, derimot... Særlig når jeg sitter lenge eller går for mye, går med lange skritt osv. I følge fysioterapeuten her er det mindre å gjøre med det leddet enn sakralleddene, dessverre, det blir å ikke gjøre det verre enn det må være, nettopp ved å ta det mer ro slik du gjør:)

Jeg skal til legen i morgen for å be om sykemelding, selv med tilrettelegging på jobb orker jeg ikke å jobbe 100% de siste fem ukene til permisjon, merker jeg - "bekkenløsning med gangvansker" og to små er for mye for en gammel mamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg begynner å få en svak form for bekkenløsning.. Jeg er frisør så står mye i løpet av dagen og kjenner at når jeg kommer hjem og setter meg ned, "stivner" jeg til i hoftene og lårene, så får vanskelig for å gå.. Ingen dager er like, så er usikker på om det er bekkenløsning eller om det bare er at jeg står mye på jobben og at det blir tungt.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...