Gå til innhold

Valg av sykehus i Oslo/Akershus


HildeHL

Anbefalte innlegg

Hei jenter.

 

Som førstegangsfødende synes jeg det er vanskelig å skulle ta stilling til hvilket fødested jeg ønsker å søke til. Jeg har jo ingen egne meninger ettersom alt er nytt for meg, og alt jeg har å forholde meg til er mine venners synspunkter (av de som har født selv).

 

Jeg skal til legen på 12. ukers kontroll til tirsdag, og bør jo innen den tid ha bestemt meg for hvor jeg ønsker å søke fødeplass hen.

 

Foreløpig står jeg mellom A-hus (fått fantastiske anbefalinger av en venninne) eller Ullevaal (der man tar inn på "hotell" etterpå hvor også mannen kan sove over). Er det er noen som har noen meninger og/eller innspill vedr. valg av fødeplass?!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hei!

 

Vi er heldig som bor i Oslo og har sånne luksusproblemer! :-) Man er i de beste hender uansett hvilket sykehus man føder på i byen.

 

Jeg fødte på Ullevål sist, og var veldig fornøyd med barseloppholdet på hotellet. Veldig fint at pappan også er der sammen med oss hele tida. Men man får sikkert en del mer hjelp og oppfølging på vanlig barsel, så jeg skjønner at noen liker det bedre. Men det er jo utrolig vanskelig å vite på forhånd hva man trenger!

 

Har du hørt om ABC på Ullevål? Vi var der forrige gang (men ble flyttet over til vanlig fødeavdeling under fødselen pga misfarget fostervann), og nå har jeg søkt meg dit igjen. Var utrolig fornøyd med oppfølgingen der. Du kan jo sjekke ut om du tror det er noe for deg.

 

http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iCategoryId=591&iInfoId=3280&iDisplayType=2

 

Lykke til!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, et absolutt luksusproblem vi har, men allikevel nok til å gjøre meg forvirret og usikker. Det er som du sier vanskelig å vite hva man trenger på forhånd.

 

Tittet litt på linken din, og jeg har tidligere vært inne på tanken om å føde i vann, men jeg må innrømme at det å skulle føde medikamentfritt skremmer meg litt. Jeg vet jo ikke hvordan jeg vil føle det der og da, og da å ikke ha tilgang til medikamenter er nok litt skremmende.

 

Takk for tipset i alle fall! :) Jeg har heldigvis noen få dager igjen å bestemme meg på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, det høres litt skummelt ut at man ikke har tilgang på medikamenter! Jeg kan jo ikke si noe om hvordan det er heller, siden jeg ikke fikk føde der forrige gang. Da brukte jeg lystgass, og syntes det hjalp bra. Husker at jeg tenkte etterpå at jeg var sjeleglad for at jeg ikke var på ABC, kunne ikke klart det uten lystgass. Haha. Men nå er jeg altså klar for å prøve igjen! :-)

 

Men hvis fødselen blir for tung, tar for lang tid eller hvis det er antydning til komplikasjoner flytter de deg over på vanlig fødeavdeling med en gang. Det er bare gjennom to dører, så det er veldig trygt og greit sånn sett.

 

Du må fortelle hva du bestemmer deg for til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg anbefaler ABC på det sterkeste!! Jeg fødte der sist, og det var så rolig og avslappet stemning der.. Og angrer du midt i fødselen så er det bare å be om å bli overført til den andre fødeavdelingen og få smertestillende. Personalet oppfordrer nok til å prøve i det lengste, men det skal ikke være umulig å bli overført om det er for tungt.

 

Men dette er jo veldig individuelt, lykke til med valget! Du kommer nok til å bli fornøyd uansett hvor du havner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg feiget ut, og valgte faktisk å søke på Ahus. Har ikke fått noe svar ennå (vet noen hvor fort man kan forvente svar?), men jeg håper jeg kommer inn dit. :) Virket som om legen min var veldig enig med meg om at det var et godt valg.

 

Kunne godt tenke meg å føde i vann, og da også på ABC klinikken, men jeg kom frem til at jeg heller vil gjøre det dersom jeg er så heldig å skulle få nr. 2. Da vet man jo litt mer hva man går til også. Som førstegangsfødende er man veldig usikker og vet ikke helt hva man kan forvente seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...