Gå til innhold

Fars to uker. Hvordan søke?


Sadie *Mamman til Johanne*

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg er student får mannen min kun de to ukene etter fødselen hjemme. Han ble ordentlig lei seg, men vi får bare leve med det. Men nå lurer jeg på: må han søke nav om disse to ukene, eller er det noe man ordner med arbeidsgiver bare? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disse ukene avtales nok bare med arbeidsgiver. De er jo ulønnet i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det var det vi håpet på. Greit å slippe å mase med nav. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at han ikke har krav på fedrekvoten? Selv om du er student kan han ha krav på det.. Var på informasjonsmøte om dette i forrige uke, og der var mor student og fikk engangsstønad, mens far skulle overta permisjonen hennes da hun skulle i studiet raskt.. Selv om du tar ulønnet el lønnet permisjon kan far ha rett.. Bare vær helt sikker på at han ikke har rett før det er for sent.. Du har sikkert sjekket det, men tenkte bare hvis ikke lissom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :o) Skulle ønske det gikk, men har sjekket at for at nav skal gi far foreldrepenger må mor studere 100%, eller som du sier gå tilbake i studiet når han tar ut permisjonen, men studiet mitt er så strengt lagt opp at jeg får ikke tilpasset det, så jeg er nødt ta permisjon et helt år og da faller retten hans bort både til fedrekvote og foreldrepenger. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på NAV for noen uker siden for å finne ut av dette. Jeg er også student og begynnte å jobbe ved siden av nå i Mars og vil derfor mangle 3-4 dager fra å ha jobbet 6 av 10 mnd før termin. Det er visst ikke noe slingringsmonn der...