Gå til innhold

Fars to uker. Hvordan søke?


Sadie *Mamman til Johanne*

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg er student får mannen min kun de to ukene etter fødselen hjemme. Han ble ordentlig lei seg, men vi får bare leve med det. Men nå lurer jeg på: må han søke nav om disse to ukene, eller er det noe man ordner med arbeidsgiver bare? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disse ukene avtales nok bare med arbeidsgiver. De er jo ulønnet i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det var det vi håpet på. Greit å slippe å mase med nav. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at han ikke har krav på fedrekvoten? Selv om du er student kan han ha krav på det.. Var på informasjonsmøte om dette i forrige uke, og der var mor student og fikk engangsstønad, mens far skulle overta permisjonen hennes da hun skulle i studiet raskt.. Selv om du tar ulønnet el lønnet permisjon kan far ha rett.. Bare vær helt sikker på at han ikke har rett før det er for sent.. Du har sikkert sjekket det, men tenkte bare hvis ikke lissom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :o) Skulle ønske det gikk, men har sjekket at for at nav skal gi far foreldrepenger må mor studere 100%, eller som du sier gå tilbake i studiet når han tar ut permisjonen, men studiet mitt er så strengt lagt opp at jeg får ikke tilpasset det, så jeg er nødt ta permisjon et helt år og da faller retten hans bort både til fedrekvote og foreldrepenger. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på NAV for noen uker siden for å finne ut av dette. Jeg er også student og begynnte å jobbe ved siden av nå i Mars og vil derfor mangle 3-4 dager fra å ha jobbet 6 av 10 mnd før termin. Det er visst ikke noe slingringsmonn der...

Hun jeg snakket med sa at for at far skal ha KRAV på 10 uker må mor ha jobbet 6 av 10 mnd og tjent minst 1/2G (ca 35000 kr), og at jeg derfor ikke fyller de kravene, men at vi likevel kan fordele de fleste ukene som vi ville selv om jeg får engangsstønad...?

 

Det virker litt forvirrende og er vanskelig å vite hva man har å holde seg til som student i forhold til alle de andre reglene som finnes...sukk!

Det er liksom ingen som vet helt hvilke regler som gjelder for studenter. Hverken jordmor,Nav eller lanekassen har klart å gi meg et helhetlig bilde på hvordan det fungerer!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lurt på akkurat det samme. Er i samme situasjon som deg og synes det er vanskelig å vite hvem man skal kontakte for å få svar på spørsmålene en lurer på. Ringte nav for å høre hvordan det jeg tjener (er bare ekstrahjelp i en bolig) kan påvirke foreldrestipend og forsørgerstipend, men de kunne ikke gi meg noe svar. Har tatt kontakt med lånekassen, men de ga meg heller ikke et konkret svar på dette. Og er usikker på om far har rett til permisjon, når jeg er student og tar permisjon fra studiet?! Nav henviser til lånekassen, og lånekassen henviser til nav. Kan oppleves forvirrende. Men ettersom jeg har forstått det riktig søker jeg som vanlig om stipend/lån hos lånekassen, ettersender fødselsattest. Og til nav søker jeg om engangsstønad. Og min samboer må selv avtale med arbeidsstedet om disse to ukene etter fødsel. Har jeg forstått det riktig så langt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er rett ja. Vi har prøvd å sjekke ut så godt vi kan og det ser ut til at når jeg tar permisjon fra studiet får ikke han noe permisjon eller fedrekvote. På nav.no står det følgende om det:

 

"Når far skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote, er det en forutsetning at mor

 

arbeider helt eller delvis

tar offentlig utdanning på heltid

studerer i kombinasjon med arbeid som til sammen blir heltid"

 

Når man tar permisjon fra studiet (selvom man på noen universiteter/høyskoler kan melde seg opp i fag selvom man har permisjon) kvalifiserer ikke det som å "studere på fulltid" .... Kjedelig! Så da blir det bare de to ukene etter fødsel igjen. Hmpf!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...