Gjest Skrevet 5. mai 2010 #1 Skrevet 5. mai 2010 Har ei lita frøken på snart 3 uker som får NAN og jeg har hørt at det kan være lurt å ha litt malt i melka for å smøre magen. I den forbindelse har jeg noen spørsmål til dere erfarne MME-brukere: - Hjelper det å ha malt i for magevonde? (hun har litt vondt i magen for tiden og når det kommer bæsj så er den ganske så hard) - Hvor mye malt skal man ha i ca. 80 ml melk? - Har man malt i melka når man lager den eller når man varmer den opp? (jeg lager klar 3 flasker av gangen og varmer dem opp etterhvert som hun skal ha mat) Jeg er ganske så fersk på dette og takker for alle svar:)
Rampongi Skrevet 5. mai 2010 #2 Skrevet 5. mai 2010 malt gjør at bæsjen ikke blir så hard. Hjelper nok ikke mot mageknip som sådan, men mageknipen kommer jo ofte av hard avføring Du må prøve deg frem angående mengde, da barn reagerer ulikt. Start med å ha på litt på tuppen av en teskje og heller øk mengden etterhvert. Gjør nok ikke noe om du starter med en halv teskje heller, malt er jo ikke farlig. Men noen mener at ungene kan få litt vondt i magen om de får for mye malt også. Lager du tre flasker med nan om gangen, anbefaler jeg deg å heller lage en i gangen, da man ikke anbefaler at oppblandet melk står lenge før den drikkes, bruker du ferdigutblandet melk gjør det kanskje ikke så mye.. dette må du sjekke opp. En del ungen reagerer på nan, men ikke på feks hipp, så det kan være verdt å bytte merke. Om du synes det er pes å blande opp med pulver hver gang, har jeg et tips. Kok opp halve mengden vann til hver flaske og sett i kjøleskapet. Når ungen er sulten, tar du ut ei flaske, koker opp den resterende mengden vann og har i pulver. Den er da drikkeklar umiddelbart. Dette har jeg gjort i snart 8 mnd og funker som bare det. Ha i malta når du koker opp vannet.. den er litt klissete og smelter litt i varmt vann. Nå har jeg vel skrevet om mer enn du spør om, men jeg er en ivrig flaskemamma og det finnes litt lite info i starten for oss, så bare spør. Det er mange av oss her inne. Ellers er flaskemelkforumet skikkelig bra.- Det ligger det to tråder angående tilberedening av mme, høyt oppe i trådene. De er verdt en kikk. Lykke til! forresten et par tips til; lag ammete og ha litt i melka, feks 5-10 ml. Dette roer luftplager, sliter du med kolikk etterhvert kan det være lurt å lage en kokk rooisbos-te te å ha i melka. 5-10 ml. Dette er en helt vanlig te som du får kjøpt på butikken. Den er brukt mye til å roe urolige barn med luftplager/kolikk i sørafrika. Vi brukte den mye og unngikk masse lufttull (er jeg overbevist om iallefall) Jeg brukte confecta sin rooibos.
Rampongi Skrevet 5. mai 2010 #3 Skrevet 5. mai 2010 og jeg mener ikke å høres ut som en som kan alt altså, men ble så ivrig..
Gjest Skrevet 5. mai 2010 #4 Skrevet 5. mai 2010 Her var det mange gode råd og tips. Tusen takk:)! Er som sagt ganske fersk i gamet og det er mye man er usikker på. Hun har vært fin hele veien, men de siste dagene hatt endel vondt i magen og hatt hard bæsj. Leste (eller hørte?) at ferdigblandet mme kan oppbevares i 12 timer i kjøleskap, men det stemmer kanskje ikke? Skal uansett prøve å heller bare koke opp vann på forhånd og blande i pulver etterhvert. Høres like greit, og enkelt ut, som å blande ferdig på forhånd. Om om det kan hjelpe så er ingenting bedre enn det;) Kanskje et dumt spårsmål, men: Er det på apoteket man kjøper malt? (jeg tror ikke det er NAN hun reagerer på så jeg prøver det en stund til og får heller bare følge litt ekstra med)
Gjest Skrevet 5. mai 2010 #5 Skrevet 5. mai 2010 Setter stor pris på svaret:) Jeg hadde lest meg godt opp på amming og var forberedt på det. Hadde tenkt på forhånd at om jeg ikke fikk til å amme så var det ingen krise, men innserst inne hadde jeg egentlig ikke tenkt tanken på at jeg ikke skulle få til å amme - "alle får jo til å amme". Jaggu sa jeg smør og etter litt over en uke ga jeg opp:( Fikk god hjelp og opplæring på mme og flaske på sykehuset, men det er alltid så mye og mangt man lurer på. Og da er det utrolig godt med folk som vet og har erfaring:)!
Rampongi Skrevet 5. mai 2010 #6 Skrevet 5. mai 2010 malt får du tak i i dagligvarebutikker, står sammen med vitaminene om jeg ikke tar helt feil. (det er jo faktisk b-vitamin i malta). Mulig det har kommet nye retningslinjer i det siste, men når jeg starta med mme i høst var det ikke anbefalt å blande til på forhånd, men det finner du sikkert ut i de trådene jeg skrev om. Noen koker opp hele mengden og varmer i micro, det har ikke jeg prøvd noe særlig. ja, alle kan jo amme.. joda, men ikke alle
Gjest Skrevet 5. mai 2010 #7 Skrevet 5. mai 2010 Du får kjøpt malt både i dagligvare og på apotek. Jeg brukte tuppen av en t-skje i annenhver flaske i begynnelsen. (også flaskemamma) Ikke anbefalt å blande ferdig flasker på forhånd. Jeg hadde alltid varmt vann på termos, kaldt kokt vann i flaske i kjølepskapet og ferdig oppmålt pulver. Når det var matetid var det bare å blande kaldt og varmt vann til perfekt temp og ha i pulver. Du finner masse info på www.flaskeposten.org Lykke til - hilsen en annen som ikke hadde tenkt tanken at ammingen ikke skulle gå greit...var ikke foreberedt på flaskemating i det hele tatt, visste knapt hva mme var. :-)
Gjest Skrevet 5. mai 2010 #8 Skrevet 5. mai 2010 Det stemmer nok sikkert, som du sier, at det ikke er så lurt å blande på forhånd. Og det er like greit å bare "lagre" vann og blande etterhvert slik at melka blir ferskest mulig;) Har heller ikke prøvd micro. Har en flaskevarmer som funker som gull og kan fint varme i den. Og så håper jeg det hjelper med litt malt. Har lagret "Flaskemelk"-forumet. Kan være kjekt å ha og jeg var ikke obs på at det fantes. Så nå skal det virkelig bli dreis på ting i heimen:)
Gjest Skrevet 5. mai 2010 #9 Skrevet 5. mai 2010 Takk for svar:) Skjønner at jeg har gjort det litt for lettvindt og skal begynne å lagre vann og blande etterhvert. Har du bare i annenhver flaske? Høres lurt ut. Skal prøve det først;) (ps. takk for link;)
Rampongi Skrevet 5. mai 2010 #10 Skrevet 5. mai 2010 hehe, ja er det ikke deilig. Flaskinga er ikke så vanskelig når man først får dreisen på det skjønner du malt hadde jeg i hver flaske, men ikke sikkert jeg hadde behøvd det. annenhver hørtes lurt ut og flaskeposten er en fin nettside ja, den glemte jeg å informere om.
Gjest Skrevet 5. mai 2010 #11 Skrevet 5. mai 2010 Flaske er faktisk helt ok:) Tar litt tid å komme inn i rutine, få dreis på det og gjøre det riktig, men alt i alt så er det bra. Og Smurfeline er godt fornøyd (sånn stort sett), god og mett. Det er det viktigste:) Sånn når jeg først har deg her så har jeg ett spørsmål til: - Kan jeg koke opp vann og helle tilmålt ml på flaska for så å varme opp vannet i flaskevarmeren og så tilsette mme? (dette er virkelig "MME for dummies"-tråden, hehe!)
Rampongi Skrevet 5. mai 2010 #12 Skrevet 5. mai 2010 hehehe, godt spm.. jeg tror du skal kunne gjøre det. Kokt vann er jo rent og det blir vel ikke ikke-rent av å bli varma opp. Det er jo ingen bakterier i kokt vann som kan ødelegge magen for smurfeline, tenker jeg.. Mange varmer jo som sagt vannet i mikro, så om du varmer i flaskevarmer, burde vel det går for det samme? Det blir jo i realiteten det samme som jeg gjør. Jeg har jo kokt halve mengden på forhånd, den er jo da kald og heller nedpå nykokt vann.. da blir jo det kalde vannet varmet opp igjen.. snakk om dummies-svar da hohoho. Når jeg skriver halve mengden, så kan det hende du må justere litt da, i forhold til hvor varm melk smurfeline liker
Gjest Skrevet 5. mai 2010 #13 Skrevet 5. mai 2010 Supert! Nå er jeg mye klokere:) Takk! Var forresten inne på Flaskemelk-forumet og jeg ser der at det ikke er anbefalt å forhåndslage NAN pga. fare for bakterier. Så du hadde rett i det og vi snur nå på rekkefølgen så det blir riktig:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå