Gå til innhold

Ang mat i barnehagen - trenger litt eksperthjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er så heldig å ha en barnehage hvor bara får servert både frokost og lunch i barnehagen. de får god og sunn mat, så vi er kjempefornøyd med det.

Foreldrene har selv med frukt til ettermiddagsmåltidet. Det deles opp til felles fruktfat:)

"Problemet" er at både jeg og endel andre foreldre synes det er litt lite å kun spise frukt mellom formiddagsmaten kl 11 og barnehageslutt kl 17 (for de som er der så lenge). Vi har derfro fremmet et ønske til eier om de kan servere noen mer enn frukt til 14-måltidet, f.eks kbekkebrød, musli osv. Noen enkel og sundt, men ikke nødvendigvis et nytt stort måltid slik som lunchen. Eier mener dette ikke er nødvendig - at frukt er nok.

Jeg emner bestemt å ha lest noen artikler (var det her inne??) om at barn bør få servert mer enn frukt på ettermiddagen, men jeg finner det ikke igjen. Trenger litt fakta å slå i bordet med:)

Noen som har tips til link hvor jeg kan lese mer om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da ville jeg smurt et par knekkebrød, tatt med en yoghurt og sagt fra at mitt barn SKAL få tilbud om denne maten under fruktmåltidet. Jobber selv i barnehage, og vi har lunsj klokka elleve, og frukt/knekkebrød klokka to. Du kjenner ditt barn best, og syns det høres lenge ut å gå fra elleve til fem med bare frukt.

Skrevet

klart vi kan det! Mange gjør det også.

Men vi har en barnehage hvor en av godene er at de serverer all mat med unntak av frukt (fordi det er vanskelig å oppbevare så det holder seg ferskt). FAU kjører nå en sak på vegne av froeldrene hvor vi ber om at det også serveres noe mer enn frukt til 14- måltidet.

Så jeg trenger konkrete tips på hvor jeg kan finne infromasjon som støtter opp under det at barna trenger mer enn fukt mellom lunch og middag!

Skrevet

I vår barnehage får barna tre måltider. Frokost (brød), lunsj (varmmat) og ett fruktmåltid. Fruktmåltidet er frukt, men også brødskiver og også havregrøt e.l. om de har behov for det. Med en sønn med rimelig stort inntak av mat, så er jeg veldig glad for at han får noe mer enn brød i løpet av dagen. Han er der hele dagen, og å bare spise brød, og bare får frukt på ettermiddagen ville vært for lite for ham. Vi betaler 260,- i kost pr mnd. Eneste dagene vi smører matpakke er når de skal på utflukt. Omtrent en gang i uka.

Poenget mitt er vel at matvareprisene er omtrent det samme over hele landet, så om en barnehage får det til, så klarer nok andre å få det til også. Dette er ingen stor barnehage, så det forekler jo matlaging en del, men det er jo heller ikke mye som skal til. En gryterett eller havregrøt er hverken kostbart eller krever mye arbeid.

Skrevet

HI her.

Dette går ikke på økonomi, men mer på kunnekspaer om ernæring føler jeg.

Barnehagen føler at de følger helsedirektoratets anbefallinger når der har 2 fullverdige måltider om dagen (frokost og lunch).

Personlig mener jeg det er flott hvis de serverer sunn mat som havregrøt (som jo er ekstremt billig!). det trenger ikke være så fancy, bare det er næringsrikt!

Så jeg trenger FAKTA å slå i bordet med!

Skrevet

Jeg er pedagogisk leder i bhg, og dette er ikke bare lett.

Noen foreldre henter barna sine i 3 tiden og vil derfor ikke at barna skal spise noen ting i 14.30-15.00 tiden. Da spiser nemlig barna ingen ting når de kommer hjem til middag.

Andre foreldre henter barna sine 5 min før bhg senger kl 17.00.

Disse foreldrene vil gjerne at barna skal spise mere en bare frukt til 3-maten.

Vi har gjort det sånn at vi har en liste på alle barn. Hvem som skal ha, hvem som ikke skal ha, hvem som ikke tåler. Det barna skal ha ved siden av frukten til dete måltide må foreldrene ha med selv.

Youghurt, havreputer, knekkebrød, brødskiver osv.

Jeg kan vise til pungt 1.6 i rammeplanen for bhg.

Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forstålse og samarbeid med barnets hjem.

§ 1 i bhg loven.

Les resten av pungt 1.6 i rammeplanen for bhg.

Skrevet

Jeg har også hørt det du snakker om her. Det var en sak i media for en tid tilbake.

Skrevet

Jeg kjenner til problemet.

Skrevet

I barnas barnehage så serverer de i tillegg til frukt også knekkebrød med pålegg ol i 14.30-15tida. I tillegg oppfordres foreldre til barn som blir hentet sent å sende med barna en ekstra matpakke til ettermiddagen siden barnehagen er åpen til 17.30.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...