Gå til innhold

Hvordan får dere UL?????


smaajento2

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er gravid i 7 uke og venter nr 2.

ifjor måtte jeg ta å fjerne tuppen av livmorhalsen pga store celleforrandringer... er derfor ganske bekymra for hvordan dette vil gå, siden jeg har lest at dette kan gi større risiko for abort og tidlig fødsell..

 

var hos legen min sist uke, og spurte om å få en ul, bare for å sjekke at alt ser fint ut, så jeg slipper å bekymre meg i hel, men da fikk jeg grei beskjed om at det var ikke vits å sende meg på noe ul før i uke 12, for det var for tidligt å se noe der inni ennå.... åsså avslutter han med å si: å du kan jo trossalt abortere ennå... for du er så tidlig i svangerskapet... ble heilt satt ut jeg!!!!

 

Så jeg lurer på om dere har fått UL gjennom legen eller gått til privat?

 

Hilsen en bekymret rugende mamma :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her tror jeg det er store forskjeller fra lege til lege.

Selv fikk jeg UL i uke 7 da de trodde det var Ex.u, hadde så vondt.

De så en levende liten klump og et hjerte som slo, så det er ikke for tidlig:)

 

Nå er jeg uke 10+2 og har hørt hjertelyd også.

 

Det kan hende du må få det privat om ikke legen din er snill....""

 

Lykke til da, ingen kjekk kommentar du fikk av legen din iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det var ingen hyggelig legetime skal jeg bare si...

 

Håper jeg også får se nurket mitt snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke muligehet til å gå til en anne lege da? Han der høres helt fjern ut. Tenk å si sånt! Du kan også prøve å ta direkte kontakt med gyn.pol eller fødeavdeling på nærmeste sykehus og forklare situasjonen, reaksjonen fra legen og at du er nervøs.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager, dette var ikke noen sensitiv lege skjønner jeg. Klart at alle vi som ikke har passert 12 uker til en viss grad er redd for spontanabort, vi vet jo at risikoen er der for oss alle, men vi vet jo også at det i aller fleste tilfeller går bra, at man ikke kan gå å tenke på det, at man må prøve å tenke positivt!

 

Når det gjelder ultralyd så er det utrolig rart av legen å si at det er for tidlig å se noe. Utvendig ultralyd er for tidlig, men da må de ta innvendig. Der kan man jo selvfølgelig se noe, det gjør man vel nesten med en gang! Jeg har bestilt meg privat ul i uke 11, det blir innvendig da de sier de ikke tar utvendig før uke 14. Innvendig ul på uke 11 kan de se mye fikk jeg beskjed om. Da må de iallfall se NOE litt før også! Ikke sikkert alle leger har utstyr til å gjennomføre innvendig ultralyd, men da burde du jo blitt henvist til gynogeolog eller noe, hvis han mener du burde få tidlig ultralyd. Det er jo vanlig å få senere, men man kan vel få tidlig om man har overveiende grunner til det. Selv bestilte jeg privat, så styrer jeg det helt selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi lykkelige gravide har en tendens il å glemme at det er helt normalt å spontanabortere frem til uke 12 etter dette er også sjansen tilstede.

 

så vi skal ikke ta så veldig mye for gitt før vi er en bit ut i svangerskapet. du kan benytte deg av en privat praktiserende gynekolog dette koster norm mellom 500 - 800 å det er jo når man tenker på det ikke så mye å betale for at man skal roe nærvene.

 

Men jeg hadde også sagt i fra til den legen du går til at han/hun skal ta deg på alvor. Det er DIN kropp og ikke legens. Om ikke du føler deg vel ved videre besøk hadde jeg byttet fastlege å gitt klar beskjed om hvorfor.

 

det er så tåpelig at de ikke kan henvise folk videre når det faktisk er grunner for det.

 

jeg så mine herlige to små i uke 7+3 så man kan def se noe, man må bare ta en innnvendig ul i stede.

 

Lykke til :) Dette går så fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

syns legen din virker veldig ufølsom! enkelte klarer rett å slett ikke å skjønne at man har forventninger til barnet som er på vei uansett om man har passert uke 12 eller ei!

 

Er nå gravid for tredje gang etter en SA/ex.u (to-eggede tvillinger, SA uke 9, ex.u fjernet ved operasjon i uke 12) og en levendefødt sønn som nå er 2 år, pga mine tidliger opplevelser har min fastlege henvist meg til tidlig UL, som jeg skal på i uke 10.

 

Da jeg gikk gravid med sønnen min ringte jeg selv til gyn.pol og forklarte situasjonen min, og pga min angst for at noe skulle være galt også denne gangen tok de meg inn samme dagen. Så det skader jo ikke at du ringer gyn.pol direkte og forhører deg der, du kan jo legge til at legen din ikke tar deg på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...