Gå til innhold

leger og jordmødre negative til BIM? (et spørsmål til alle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen

Jeg skriver på et journalistisk prosjekt om fødselsomsorg (samtidig som jeg er 9+2), og lurte på om jeg kunne spørre dere et spørsmål.

Jeg har selv blitt advart mot gravid-nettsteder av legen min (han mente disse spredte mye feilinfomasjon og frykt). Og jeg lurer på om andre har opplevd det samme. I såfall: hva synes dere om det? Og hvorfor velger dere likevel å bruke BIM? Hvorfor er BIM et viktig nettsted?

Jeg hadde satt stor pris på deres tanker rundt temaet. (Signer dem gjerne anonymt eller med et nick)

Mvh Mina

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 6 uker på vei i dag med mitt første barn. Hadde for første gang en kort tlf samtale med jordmor i går, og nevnte såvidt at jeg hadde vært innom bim. Sa hvor langt jeg var på vei i følge bim, og hun svarte med å komme med sitt eget regnestykke, som da kom frem til samme dato. Så sier hun at det ikke alltid stemmer med utregningen til disse nettsidene, for noen sider er useriøse, og at man må spørre eksperter for å være sikker. Jeg spurte en del om vitaminer og jerntilskudd og sånn, og henviste til at jeg hadde lest anbefalinger fra privatfolk på bim som sa at man med fordel kunne ta gravidvitaminer og jern om man blir svimmel. Hun sa jeg ikke skulle ta noe som helst, og bare spise sunt, og at folat er det eneste som anbefales. Så sa hun at jeg ikke skal høre på anbefalinger fra privatfolk. Litt forvirrende for folk her skriver jo ut i fra hva deres jordmor eller lege har anbefalt. Trodde jeg i hvertfall...

Bim er viktig for meg fordi jeg får vite hvordan andre har opplevd/opplever det samme som jeg gjør nå. Det var først og fremst derfor jeg kom hit. Og for at det linker videre til hyggelige klikk artikler.

Skrevet

Hei. Jeg er først og fremst her inne for å " prate" med likesinnede. Føler ikke jeg trenger så mange råd , men plukker opp ett og annet som høres fornuftig ut. Man må selvfølgelig være litt selektiv og ikke ta alt som skrives her inne helt bokstavelig men de fleste skriver om ting og tang som de opplever og det blir vel helst å sammenligne opplevelser.

Har også hatt god hjelp av all støtte jeg har fått igjennom to aborter og alt det som fulgte med det. Da var det godt å få trøst av jenter som har vært igjennom det samme.

Selvfølgelig blir det en del " skremselspropaganda" og feilinformaskon på et slikt nettsted men det gjelder som sagt å være selektiv. De fleste spør vel også legen eller jordmor i tillegg til de rådene de finner her inne.

Bim er som sagt et ganske viktig forum for meg der jeg ofte finner andre som lurer på det samme som meg. Spørsmålene blir ofte ikke like "dumme" når det er flere som lurer på det samme.

Lykke til både med prosjektet og svangerskapet.

Skrevet

Jeg synes det er bra å få høre om andres opplevelser av svangerskapet, hvordan de hadde det osv. Det syns jeg er nødvendig. Man må selv skjønne at det ikke er leger og jordmødre man snakker med her inne, er bare "vanlige" folk. Alltid sjekke fakta med leger og jordmødre!

Dessuten tror jeg det alltid har vært slik. Før i tia gikk man på besøk og fikk høre litt av hvert. Tror det er bedre at vi har nettsteder vi kan snakke med andre gravide om litt av hvert, er ikke negativt i det hele tatt:)

Vet sannelig ikke hvordan graviditeten min ville gått uten BIM og jeg er 30 uker nå:)

Skrevet

Om man er en hyppig bruker av internett så vet de aller fleste at mye av infomasjonen man leser må tas med en klype salt, man har ikke kilden og man kan ikke vite om personen bak rådet enten det kommer på et forum som bim, en blogg eller en uavhengignettside har kunnskapene i orden.

Man søker gjerne på flere nettsteder, norske og utenlandske, og får dermed et bredt spekter å forholde seg til. Man får også gjerne svar av flere ulike personer på et spørsmål og kan da sammenligne ulike erfaringer og vil gjerne få ett innblikk i om noe hørest helt feil ut.

Synest mange jm/leger er unødvendig negative. Kanskje er de redde for at vi gravide kan sammenligne og ta de på noe?

Det er jo ingen hemlighet at kunnskapene noen ganger er noe lite oppdaterte også hos noen jordmødre og de å kunne gjøre litt reaserch selv på nettet noen ganger ikke er så fryktelig dumt.

Men man må jo da selvsakt bruke sunn fornuft, og ikke legge all sin lit til en kilde.

Det du nevner om at jm hadde uttalt seg om at noen sider er useriøse og oppgir feil termin synest jeg var et flåsete svar. Ulik termin har nok mest med ulik beregning på lengden av et svangerskap i norge og andre land og ikke så mye med seriøsitet å gjøre.

Personlig så føler jeg at jeg får bedre og mer "ny forsking" i svarene jeg googler frem og leser på ulike gravidforum, enn om jeg skulle spurt mange av de samme spørsmålene til min jordmor.

Derimot vil bim aldri kunne undersøke, passe på eller ta imot mitt barn, det må jm få gjøre :) så selv om mye informasjon hentes fra nettet så vil det nok være en jobb ledig i lang tid for jordmødrene.

Skrevet

Min jordmor ba meg være forsiktig med å tro på alt jeg leste på nettet,med tanke på skremselspropaganda, noe som jeg forøvrig er helt enig i. Dessuten er det mye rart på disse sidene, og man skal gjerne passe seg litt for å tro på alt, mange forumtroll her...

Jeg synes det er greit å kunne spørre andre mødre/kommende mødre om ting som f.eks hva slags barnevogn de synes er best, og hvor få tak i gode ammeklær osv. Her kan man dele hverdagen og synspunkter med andre likesinnede :)

Jeg ville ikke brukt disse sidene for å spørre om medisinske spørsmål o.l som i grunn kun en lege eller jordmor kan vite sikkert. Da synes jeg personlig det er bedre å ta en telefon til føden eller legen. Dette er mitt første svangerskap og jeg har fått beskjed både av føden,jordmor og lege om at det er bare å ringe hvis det er noe jeg lurer på. Jeg føler meg tryggere på at de vet hva de snakker om,enn andre som kanskje har hatt noe lignende,men som ikke er sikker.

Utover det så er det jo koselig med sånne forum,mye rart som sagt,men ta ting du leser med ei klype salt :)

Skrevet

Enkelte leger jeg har vært borti har vært generelt negative til å bruke nettet som kilde når d gjelder gravidspørsmål, men har ikke nevnt BIM spesielt.

Jeg er nå gravid for 2.gang, og er også en trofast BIM-bruker for 2.gang- fikk en jente for 1,5 år siden og er nå 20 uker på vei m nr 2. Opplever faktisk at jeg ofte er mer oppdatert på ulike spørsmål knyttet til svangerskapet enn mange leger/ jordmødre, og dette tror jeg BIM kan ta mye av æren for.

Ikke alle leger/ helsepersonell gidder å oppdatere seg noe særlig innen ting som har m svangerskap å gjøre, og sitter derfor med utdatert eller ufullstendig informasjon, mens på BIM er informasjonsflyten stor og mange over gjennomsnittet interesserte kvinner leser og deler info med hverandre- både sunt og nyttig tror jeg.

Såklart må man også være kildekritisk, for det vil jo alltid finnes noen som bare slenger ut såkalte "fakta" som det måtte passe seg, men etter å ha vært her inne en stund ser man fort hvem som er "pålitelige" og hvem man kanskje bør ta m en liten klype salt;)

At rent "medisinsk-faglige" spørsmål er best å ta direkte med legen er vel en selvfølgelighet, men ofte føler man en trygghet ved å lufte seg her inne først, eller øse ut frustrasjon i etterkant- og ofte kan det komme mye nyttig ut av en situasjon der man sammenlikner tilbakemeldinger man har fått fra helsepersonell, siden rådene/ feedbacken kan være sprikende.

Skrevet

Hei.

jeg er førstegangsfødende og har to foreldre som er leger. Min mor anbefalte meg å delta på nettsamfunn som BIM. Så tror nok ikke alle leger er like negative men tror nok at de kan være skeptske tl det fordi det er mange som ikke tar alt som sies med en klype salt.

For rene fakta mente min mor at jeg burde lese svangerskapsboken jeg får av legen samt at de sendte meg en bok som man får fra libero som de også pleier å gi sine pasienter.

Så det er nok fler grunner til at lege har sine meninger om steder som BIM o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...