Gå til innhold

ang. mer "vanlig" mat nå når de begynner å bli litt eldre..


mer enn bare mor

Anbefalte innlegg

I forbindelse med barnehagestart dukker det opp nye spørsmål ;)

 

Leste på matportalen at kumelk kan begynne å introduseres i matlagingen fra ca 10 mnds alderen. I barnehagen tilbyr de melk til maten (eller vann), så jeg fikk jo spørsmål om han skulle ha det. Jeg er jo da litt usikker. Men, sett at han får melk til 1 måltid (drikker ikke så mye), og så dropper jeg å ha melk i matlagingen, vil ikke det tilsvare det samme? Mengden blir jo den samme, eller har det noe med om man koker det (i matlagingen)?

 

og så ang stekt mat:

på matportalen står det at stekt mat kan være vanskelig å tygge. Og det er alt som står. Men så har jeg hørt at det ikke er bra for de små å ha stekt mat, pga fettet. Men engang i blant? Feks, i dag skal barnehagen ha fiskepinner. Og jeg syns jo at småen skal få smake litt sammen med de andre. (de har middag en gang i uken).

 

Er de blitt så store at de kan begynne å smake på mer mat nå? Eller bør man vente til de er feks 12mnd?

 

noen som vet noe/har gjort seg opp noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder kumelk, så skal de ikke ha ren drikkemelk før ett års alder fordi de har vanskelig for å fordøye melkeproteinene, og det kan gi magetrøbbel. Når man har melk i matlagingen blir den varmebehandlet og dette gjør noe med proteinene som gjør at de blir lettere å fordøye. Det er ihvertfall sånn jeg har forstått det.

 

Angående stekt mat, så tenker jeg at alt med måte. Ser ikke for meg at de kommer til å dytte i seg fire fiskepinner liksom, så det å smake litt på en er sikkert ikke så farlig.

 

Her får snuppa smake på det meste. Unntatt rene melkeprodukter, og ting med mye fløte i (hun fikk diare av en liten slikk med is) + honning og nøtter da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...