Jentu <3 har født <3 Skrevet 3. mai 2010 #1 Skrevet 3. mai 2010 Så en annen her inne skrev at hun hadde høyt blodtrykk på 135/100.. Jeg hadde 138/90 for snart en uke siden.. Det ble da også målt +2 på protein i urin... Legen satte meg opp på ny time en uke senere (onsdag), og sa at stigende blodtrykk blant annet var tegn på at ting begynte å skje, og at fødselen nærmer seg. Jeg er 37+5 i dag... Mitt blodtrykk har ellers lagt rundt 116-125/76-86.... Noen som er god på dette ?? ;-)
lin76 Skrevet 3. mai 2010 #2 Skrevet 3. mai 2010 Standarddefinisjonen for "høgt" er alt over 140/90. Men BT er ganske individuelt, så for dei som har lågt i utgangspunktet (f.eks 90/50 til vanleg), kan lege/jm rekna det som høgt sjølv om verdiane er lågare enn 140/90. Bra at legen sette deg opp på ny kontroll såpass snart, for aukande BT pluss protein i urinen KAN vera teikn på svangerskapsforgiftning, ikkje bare fødsel. Viss du får vatn i kroppen og/eller svimmelhet og/eller "ser stjerner" og/eller får hovudverk, MÅ du kontakta lege/jm snarast, for det kan (KAN, altså, så ikkje få panikk) vera teikn på svangerskapsforgiftning, og viss ein får det, kan det blir verre veldig fort. Men mest sannsynleg går det fint med deg altså, bare ta det med ro og unngå stressituasjonar som får opp blodtrykket. Lukke til!
Gjest Skrevet 4. mai 2010 #3 Skrevet 4. mai 2010 BT er veldig individuellt, for ofte så er det differansen fra normal måling som sier mest om den reelle økningen mer enn tallene i seg selv. Men hvis du tidligere ( forutenom svangerskap også ) har hatt ett normalt BT, så vil overtrykket variere litt ut fra hvor mye man stresser osv, jeg mener, det er som oftest det man kan påvirke systematisk selv. Undertrykket bør ligge under 90. Under svangerskapet, så er veiledende BT 140/90 mtp SF. men man kan ha SF uten att BT stiger så høyt likevell, men andre ting som også spiller en rolle inn. Jeg hadde bett om jevnlig måling hvertfall. Ooooog, så en ting som min JM sa til meg. For ofte så tar man BT etter man har sittet en stund, siden det da har roet seg mer. Gjør det du pleier og hold den aktiviteten du bruker å ha når du skal ha måling. ( jeg hadde 24 t måling pga kraftig økning ) for det er det som er mest reelt.
Jentu <3 har født <3 Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 4. mai 2010 Uff.. Ja, jeg har vert innom tanken på svangerskapsforgiftning jeg også.. Hadde det på slutten med nr 1, og har hatt en følelse av at dette kom til å melde seg på slutten denne 3. gangen også (aner ikke hvorfor..).. Men har fått beskjed om at dette er mest vanlig hos 1. gangs fødende, men noen får det også flere ganger.. Hadde ikke dette med nr. 2.. Ser stjerner av og til, men er ikke svimmel, og har ikke hodepine.. Har hatt en del hevelse i beina, men dette har jeg hatt i mange uker... Er heller ikke så sliten og dårlig som jeg følte meg sist jeg hadde SF. Men det kan ha sammenheng med at jeg får slappet mye av for tiden, og slekt og venner stiller opp og hjelper til med de to andre når de har fri fra barnehagen osv... Har vert 100 % sykemeldt siden en uke før påske, og legen er obs på tegn til SF ettersom jeg har hatt det før. Jeg har derfor gått til ukentlig kontroll i mange uker allerede... Men han gav ikke uttrykk for nevneverdig bekymring under sist kontroll, ennet enn proteiner i urin.. Han spurte om jeg hadde pleid å få dette på slutten med de andre to. Og jeg svarte som sant var, atr jeg nok har hatt en liten økning der hver gang.. I morgen skal jeg heldigvis til ny kontroll, så får vi se.. Da skal jeg møte fastenede, pga en blodprøve...
liljamin Skrevet 4. mai 2010 #5 Skrevet 4. mai 2010 Dette med å se stjerner...Kan det ikke være andre grunner enn sf? Jeg får det av og til når jeg beveger hodet i raske bevegelser...Jeg hadde også sf sist svangerskap. Håper virkelig jeg slipper det denne gang! Lykke til på ny kontroll i morgen:-)
Jentu <3 har født <3 Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 4. mai 2010 Jeg har hatt dette med å se stjerner i lang tid, og har ikke bekymret meg så mye for det... Om jeg snur meg fort, eller det blir for varm damp når jeg har vert i dusjen... Generelt har jeg litt dårlig balanse nå på slutten, og må av og til brått finne nytt fotfeste.. Men er aldri svimmel, og føler ikke at jeg kommer til å besvime... Det er en helt annen følelse....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå