Gå til innhold

vektoppgang?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hjelp! Jeg er 20 uker på vei, og har allerede gått opp 6 kg.... Ikke noe jeg er stolt over, men det er en realitet! Jeg har fortiden lyst på alt jeg kommer over. Prøver selvfølgelig å styre meg, men enklere sagt enn gjort... Hvordan er det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal til JM og veie meg for første gang siden uke 11 i morgen... Gruer meg som ei bikkje for jeg virkelig HATER å bli veid og målt. Er normalvektig og alt det der men vekt er et sårt punkt for meg. Og at det i tillegg skal skrives opp på helsekortet??? Grøss.... Det er en grunn til at jeg ikke har badevekt hjemme, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 kilo i uke 20 er nok en ganske gjennomsnittlig vektøkning. Og plutselig kan du jo også stå stille noen uker... Jeg er 20+3 og har gått opp ca 5 kilo. Syntes det er helt ok, men det har nok også sklidd ut litt mer på matfronten for min del. Prøver og spise sunt i uka, og heller kose meg litt ekstra i helgene. Må jo erstatte det/de glassene med vin med noe kos:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! Godt det ikkje bare er meg som får litt panikk mtp vekta. Har ikkje full kontroll sjølv, men trur eg ligg ca rundt fem-seks kilo opp no (veke 23 i morgon), og likar det IKKJE.

 

MEN: Sjekka notata mine frå forrige svangerskap, og såg at då hadde eg også notert pluss 5-6kg i veke 24. Og då enda eg på 11,5 kilo opp totalt - og eit par kilo i minus ift utgangspunktet få veker etter fødselen. Stod mao stille litt innimellom dei siste to trimestera, og gjekk opp relativt lite per veke dei vekene eg gjekk opp. Er (og var) normalvektig i utgangspunktet (BMI 21-22).

 

Så slapp av, det går sikkert fint. Kjenner for øvrig folk som går opp 20-25 kvart svangerskap, og som får av alt på kort tid etter fødsel likevel. Det er MINST like normalt som alle som skryt av at dei ikkje gjekk opp meir enn fem kilo totalt og sånn!

 

Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var jeg veid. Opp 4,5 kg fra før sv.skap og opp 5 kg fra uke 12 (hadde da gått ned litt pga kvalme). Er 23+2 i dag. Er ikke særlig fornøyd med dette MEN lar det ikke overskygge det faktum at barnet har det bra (sparket etter JM da hun hørte hjertelyd) og at jeg har det bra. SYmfyse-fundusmål rett over den røde streken <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg er også i uke 20, og kjenner jeg blir litt irritert over å kunne klage på 5kg opp!

 

Jeg veide 56 kg da jeg ble gravid, og veier nå 70 kg. Det er å gå opp.

Barnet er friskt, og jeg er frisk, og vekten går bort igjen.

Ingen strekkmerker ennå, og stor mage.

Men ja! Det synes!

14 kg opp kan man jo ikke skjule.

 

Skjerp dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gidd å vær så kjip da! Vi har alle våre ting å stri med og jeg syens det er dårlig gjort å kritisere andre for de tingene DE synes er sårt og vanskelig ved sv.skapet sitt.

 

Ja vel så har du større vektoppgang enn meg. Det er uansett MIN vektoppgang jeg bryr meg om og som jeg synes er vanskelig å forholde meg til. Om du synes jeg er sytete så synes jeg faktisk at du kan klare å holde det for deg selv. Har en kjip nok dag som det er om jeg ikke skal måtte forholde meg til holdningen din i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 21 + 2 i dag, og gått opp ca 6 kilo jeg også. Synes det er mye i forhold til min egen normale kropp, men ikke i forhold til svangerskapet. Synder i matveien jeg også, men fortsatt er det mange som ikke har fått med seg at jeg er gravid og virkelig lurer på om de skal tørre å spørre. Og da har jeg ganske stor mage altså!

 

Forrige svangerskap fikk jeg alvorlig svangerskapsforgiftning, gikk opp 9 kilo totalt, men det meste var bare vann. Magen var tilnærmet flat i niende måned og ungen som kom ut var 1500 gram. Det var ubehagelig med alle kommentarene og blikkene på observasjonsposten, skal jeg si dere. Jeg fikk totalt angst for den (bitte)lille der inne. Ja, jeg var tilbake i matchvekt allerede på sykehuset, men jeg foretrekker faktisk å ha et sunt svangerskap med noen ekstra kilo enn å oppleve alt dramaet en gang til. For min del virket ammingen også som fettsuging, så jeg håper på at det vil gi utslag denne gangen også:)

 

Jeg sliter med selvbilde, vekt og alt det der fra før av, og det blir IKKE bedre av å bli større og større hver uke i graviditeten. Men likevel er altså noen ekstra kilo å foretrekke fremfor å være nærmest undervektig og lure på om det er noe galt med barnet.

 

Hang in there, folkens. Jeg prøver å si til meg selv at dette er en begrenset periode i livet som faktisk er veldig kort i den store sammenhengen. Selv om bikinisesongen ikke ønskes velkommen i år ...

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke ganske normalt å både gå opp og ned en del 1.trim? Og at man så kan ha perioder hvor det står helt stille eller at det går fort oppover?

Jeg er i uke 21 og har gått ned 5,5 kg siden jeg ble gravid og har bekymret meg litt for det selv om jeg hadde litt ekstra å gå på fra før av...

Så nå håper jeg faktisk at jeg begynner å legge på meg(aldri trodd at jeg skulle håpe på det:) så jeg kan være sikker på at knøttet vokser og får det den skal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at alt er normalt så lenge man ikke er syk som en annen skrev om i denne tråden :) MITT issue er at jeg har et litt vanskelig forhold til det med vekt, det er min sutreting. Andre har sine ting. Nok om det.

 

I boken jeg har fått fra JM ("Graviditet, fødsel og den nye familien") står følgende:

Vektøkningen i et svangerskap er gjennomsnittlig 12,5 kilo. Av dette skyldes halvparten foster, livmor, fostervann, morkake og at brystene blir større. Mengden av blod og annen kroppsvæske øker, til sammen et par kiilo. Restena v vektøkningen, 3-4 kilo, er hovedsaklig fett. Dette skyldes at man spiser mer under et svangerskap, særlig den siste tiden. Men det daglige kaloribehov øker ikke mer enn ca 10 %. Det er ikke mer enn hva et ostesmørbrød, et glass melk og et eple utgjør til sammen. Hvis man spiser "for to" under svangerskapet, kan resultatet bli unødig fedme som senere kan være vanskelig å bli kvitt. Vær derfor oppmerksom på vekten og spis ikke mer enn vanlig de første månedene. Ved utløpet av fjerde måned bør ikke vektøkningen være mer enn et par kilo. I slutten av svangerskapet bør man ikke tillate en vektøkning på mer enn et halvt kilo pr uke."

 

Hvordan jeg ikke skal "tillate" slik vektøkning såtår det imidlertid lite om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er straks 23 uker på vei med tvillinger, å har gått opp 3 kilo, noe jeg er fornøyd med, men legen min liker det ikke! Han hadde helst sett jeg hadde gått opp 11 kilo ca. Har en normal vekt i utgangspunktet, men liker IKKE å legge på meg for det, så dere som kritiserer oss som ikke liker å gå opp i vekt trenger ikke være inne på gruppa her, det handler om åssen en ser seg selv, å hvordan hver enkelt føler seg!

Har begynt på noe pulver jeg fikk til legen for å legge på meg. Selv om jeg ikke vil, så forsøker jeg tenke på at det er det beste for barna.

 

I forrige svangerskap gikk jeg ned utrolige 6 kilo så vekta raste ned da guttungen var ute å jeg var mindre enn jeg var FØR jeg ble gravid, tror det er derfor jeg tar det tungt nå. Smurte med all verdens kremer og oljer for å unngå strekkmerker og "tegn" til svangerskap, brukte masse penger på det. Men i dette svangerskapet har jeg tenkt annerledes, jeg har valgt å hjelpe til for å legge på meg, jeg orker ikke smøre meg med rådyre kremer og gå å sjekke for tegn til strekkmerker osv, jeg er snart 3 barnsmor, å jeg har en samboer som støtter meg gjennom alt, så jeg forsøker være glad for at jeg faktisk får lov til å bli mamma!

 

Jeg har forresten et GRISE stygt arr oppe ved navlen etter akuttKS, det ser rett og slett ikke ut, ser ut som huden er vrengt å at det ikke er grodd, å jeg greier ikke skjule det under bikinikanten osv, å i starten var dette utrolig ubehagelig om sommeren og i badeland osv, men nå er jeg stolt, jeg kan faktisk si JA, der skjærte de i meg for at gutten min skulle komme til verden, å jeg er stolt over å kunne vise han hva jeg har vært igjennom for han da han blir eldre. Han har laget ett helt eget arr på kroppen min som jeg kan ta med meg resten av livet.

 

Tenk så heldige dere er jenter, er ikke alle som får gå gravide! Vi er kjempe heldige, å vi må forsøke å tenkte positivt på det, selv hvor vondt det gjør å se tallene på vekta stige og knappen på buksa blir vanskelig å få igjen, vi er vakre alle sammen, 0 eller 30 kilo tyngre, å om noen mnd har vi verdens beste grunn i armene våre, en liten baby! :)

 

Masse lykke til jenter, dere alle er vakre, finnes ikke en eneste gravid kvinne som er stygg, tro meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lagt på meg 11 kg hittil, men regner med at jeg kommer til å legge på meg mye de neste ukene gitt...Gjorde det med både nr 1 og nr 2..

 

Prøver å kontrollere kostholdet mitt, men vanskelig når jeg alltid er sulten, og bare lyst på usunne ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp ca 20kg første svangerskap og klarte ikke få bort så mye av det før eg ble gravid igjen... eg har vært veldi nedtrykt å lei meg for alle kg som ble sittende igjen.. det er ikke lett med alle de følelsene som følger det å gå opp i vekt..

 

Men eg har, til min store overraskelse gått ned 5 kg i dette svangerskapet( mye på grunn av kvalme å oppkast i mange uker...startet i uke 8 og holder delvis igjen enda..er nå i uke 20...)å har ikke begynt å legge på meg enda.. men har ganske mye å ta av fra forige gang så eg er ikke bekymret... har bare bestemt meg for å være så sunn som eg overhode klarer være denne gangen..å ser ikke ut som det blir så vanskelig heller...siden eg har dilla på frukt...spesielt grønne druer..å klarer nesten ikke spise gotteri...

 

Lykke til alle sammen.. å til dere som legger på dere mye(-eller lite) føler med dere... det er et sårt punkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Phew ... godt det er flere.. jeg trodde det var skikkelig heavy at jeg har gått opp 5 kg og er 21+0 idag. (dvs det kan hende jeg har gått opp enda mer ... ikke veid meg på tre uker eller hva det er). Men man skal jo legge på seg tilsammen ganske mye og jeg prøver å spise fornuftig så stresser ikke med det. Tenker at det følger med den fiiiiine graviditeten som endelig er her og da er det greit eller greiere hvertfall! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23+2 og har lagt på meg 2 kilo. Raste ned ett par kilo pga kvalme, men nå som matlysten er tilbake for fult så har kiloene også kommet snikende :P bryr meg ikke så voldsomt over det, liker å se magen min vokse =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide 48-50 kg og hadde normal BMI på 19-20 før jeg ble gravid. Veide fortsatt 50 kg i uke 9, er nå i uke 21+4 og veier 57,5..syns kanskje d er litt mye,men d er vel mest for at jeg ikke har så godt forhold til d me å måtte legge på meg..har kommet så mye på så kort tid og jeg spiser ikke altfor mye i forhold til før så er ikke så mye jeg får gjort da..men får skikkelig merker og klumper på bena etter sokkene så har vel blitt litt vann og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er uke 20+5 og har klart å legge på meg 8 kg. :)

Er litt overvektig fra før av, men klarte å gå ned 6 kg før svangerskapet, men så gikk det opp igjen gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er 21+5 og har lagt på meg ca 2 kg... la på meg lite tidlig i svangerskapet med 1 mann også. men det raste på de siste ukene... endte vel til slutt på 10 kg.

 

Det sies jo også at for oss som har en del og gå på før svangerskapet bør legge på seg mindre enn de som er tynne..

 

Syns også det er kjipt og se at vekten går oppover... og begynner allerede og føle meg svær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere er litt hysterisk på vekten gitt.....la på meg 56 kg med første graviditen ( og da spiste jeg bare sunt, men alt var jo vann) med nr 2 ble det 36 kg...

 

det å kun legge på seg 10-15 kg bør dere være overlykkelig for....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er 24 uker pluss en dag. Har lagt på meg 4 kg. og er egentlig ganske fornøyd med det. Har ikke vært syk en dag i svangerskapet så kilovis kunne det nok vært mye værre. Ser jo selv magen godt, men ser ikke utpreget gravid ut. Fikk på meg bunaden i går også og er ganske fornøyd med det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...