Pinnus Skrevet 3. mai 2010 #1 Skrevet 3. mai 2010 Bare jeg som syntes dette er et utrolig personlig og direkte uhøflig spørsmål? Hvorfor spør folk om sånt? Kunne aldri falle meg inn å spørre om dette, uansett. Hadde jeg møtt en gravid, singel jente på 19 år så hadde jeg sikkert tenkt mitt, men hadde aldri spurt henne om det var planlagt? Nå tenker jeg ikke på helt nærmeste venninner, de visste nå i vårt tilfelle at vi ville ha barn, men folk på jobben, trening, folk man bare treffer osv.... Syns det er merkbart mange som spør om dette, og kjenner det irriterer meg altså. Snakk om å legge seg bort i andres privatliv!
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 4. mai 2010 #2 Skrevet 4. mai 2010 skjønner ikke hvorfor en spør om det var planlagt jeg.. hva har det med saken og gjøre liksom?? nesten samme spm jeg fikk av legen jeg byttet til her i vinter. Var da 25uker på vei også spør han "du er klar for dette her?? Du vil ta vare på ungen?" Pokker er det for noe spm og spørre ei på snart 25år og i tilegg 25uker på vei... HALLO liksom..
Melle *prøver på nr 2* Skrevet 4. mai 2010 #3 Skrevet 4. mai 2010 Helt enig, skjønner ikke hvorfor så mange må spørre om det. Det er vel strengt tatt en privatsak! Har det forresten noe å si når de blivende foreldrene er voksne, etablerte og har vert sammen i mange år? Og når de som spør så har fått svaret, hva er da oppfølgerkommentar? For vår del var barnet planlagt, og reaksjonene har vært positive; "Å så hyggelig, gratulerer!" Men hva om jeg hadde sagt "Nei, det var et uhell"? Hva hadde de sagt da? "Å så synd, lykke til..."? I mitt tilfelle burde jeg kanskje bare være høflig og fortelle de nysgjerrige menneskene hvor lang tid det tok før spiren satt også? Siden vi først deler private opplysninger liksom ;-)
Pinnus Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 4. mai 2010 Hahahaha, ikke sant? Godt det ikke bare jeg som syns dette er et veldig rart spørsmål da!
Tabitha Skrevet 5. mai 2010 #5 Skrevet 5. mai 2010 Nesten som når noen spør; "Det går vel bra med deg?" Går ikke an å svare "Nei" på det akkurat.
Hurra133 Skrevet 5. mai 2010 #6 Skrevet 5. mai 2010 Jeg kan ikke huske om noen har spurt meg om det, men tror ikke jeg ville ta det ille opp. Første barnet vårt var planlagt. Så ble jeg gravid igjen for noen måneder siden (mistet), det var ikke planlagt. Men det var VELDIG gledelig, og jeg, og de jeg fortalte det til, syntes det var en artig historie at der plutselig var en liten spire igjen. Jeg tror ikke folk nødvendigvis dømmer selv om det ikke var planlagt. Men noen gjør kanskje det, og da særlig hvis man er ung og singel, kan jeg tenke meg. Så da ville jeg ikke spurt, i tilfelle personen kunne føle seg truffet. Hva synes dere om å spørre noen som er blitt gravid for andre eller tredje gang om det er samme mann som er far (eller tilsvarende, spørre en mann som har fått sitt andre barn om det er med samme dame?).
1+1=3<3 Skrevet 5. mai 2010 #7 Skrevet 5. mai 2010 Aldri tenkt noe over om det er uhøflig egentlig... Trur ikke jeg syns det er så ille..
Mamma igjen etter 16 år. Skrevet 5. mai 2010 #8 Skrevet 5. mai 2010 Helt enig med HI. Det er uhøflig og direkte frekt å spørre om barnet var planlagt. Jeg fikk dette spørsmålet mange ganger da jeg var gravid både med nummer en og to. Og jeg rev meg i håret av irritasjon mer enn en gang. Hva faen er det for et spørsmål å stille folk da? Det er en meget personlig ting å spørre om altså.
Pinnus Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 5. mai 2010 Ja, syns dette kan gå litt i samme bok som å spørre om man venter barn med samme mann eller dame som sist. Begge deler er personlige valg man tar, meget personlige etter min mening. Syns det er ubehagelig å bli stilt dette spørsmålet, selv om jenta vår er planlagt. Kan ikke engang forestille meg hva jeg hadde syntes hvis hun ikke var det. Og hvilken rolle spiller det for folk? Om barnet er planlagt eller ikke?
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄ƷLitenSpireiMagen<3 Skrevet 5. mai 2010 #10 Skrevet 5. mai 2010 Jeg også mener det er høyst personlig! Det angår jo bare en selv og partneren! Jeg ble t.o.m. provosert da min beste vennine spurte meg... Kanskje litt drøyt det, men jeg mener det er mellom oss to bare
RockaMamma Skrevet 9. mai 2010 #11 Skrevet 9. mai 2010 Man føler seg fort litt dømt når sånne sprs dukker opp. Ei jeg mente var en nær venn av meg spurte først om det var planlagt. Der var jeg jo ærlig og sa at nei, det var det ikke, men jeg gleder meg masse. Da spør hun om jeg er sikker på hvem som er faren!? Hadde virkelig ingen anelse om at uplanlagte graviditeter ofte kom av sex med mange forskjellige. Når jeg da forklarte henne at jeg var 110% sikker på at min tidligere samboer var faren, og at nurket ble unnfanget på tross av prevensjon bare nikket hun. Synes det er trist at man får sånne forklaringsbehov om noe som skal forandre livet på så mange fantastiske måter!
Pinnus Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #12 Skrevet 9. mai 2010 Uff, jeg for min del syns dette er laaangt over grensen til hva som er normal høflighet og sunn fornuft. Først spør hun om det er planlagt, og så om du vet hvem som er faren?? Det er i alle fall ikke sånn man spør folk om! Urk, kjenner jeg blir litt irritert altså.
mo9x Skrevet 28. mai 2010 #13 Skrevet 28. mai 2010 Ja det er utrolig hva folk får seg til å spørre om. Ikke bare om det var planlagt, men om vi gikk på p-piller eller om det var annen prevensjon - eller ikke noe..!?! Og spørsmålet kom fra noen som LANGT IFRA er tett nok venninne til å kunne tillate seg noe slik. Rett og slett en perifer bekjent! Jeg ble så paff at jeg bare gapte og fikk ikke sagt fra hva jeg mente om slik grafsing i privatlivets fred. Det neste er vel spørsmål om hva slags stilling som ble brukt... ARGH folk er frekke.. Skulle tro at alt var lov - bare fordi man er gravid
Pinnus Skrevet 29. mai 2010 Forfatter #14 Skrevet 29. mai 2010 Hahaha, beklager at jeg ler, men er det mulig?? Hvem i huleste som spør bekjente om de brukte prevensjon eller ikke?? Jeg blir helt matt av enkelte menneskers sosiale antenner... Snakk om å sette sin egen nysgjerrighet først!
mammaløve Skrevet 31. mai 2010 #15 Skrevet 31. mai 2010 Hehe, bra tråd! Jeg har fått det spørsmålet flere ganger, og i tillegg det nydelige spørsmålet om jeg VET hvem som er faren....og merkelig nok så føler jeg instinktivt at jeg må forklare meg hver gang. Egentlig burde man jo bare be personen om å snurpe igjen smella si og passe på egne saker. For det er jo egentlig ganske frekt! Blir helt søkt for meg. Ville aldri ha vært mitt første spørsmål til ei jeg møter som er gravid. Det er da virkelig ingens business. Og hva skal egentlig folk med sånn informasjon?
MyLittlePony Skrevet 7. juni 2010 #16 Skrevet 7. juni 2010 Hahaha...tror nesten alle har spurt meg også! Men jeg har bare blitt forfjamset og begynt å forklare...har ikke kommet på at jeg kunne bli irritert på det :-) Skal begynne med det fra nå av tenker jeg. I vårt tilfelle tror jeg følk spør fordi jeg er 30 år og har vært sammen med samboeren min i 10 år...så de tenker vel at vi ikke har fått det til etc...så det de egentlig lurer på er om vi måtte streve lenge eller om det gikk greit :-) Eller i kortere ord: Skjedde på første føorsøk (første knull) eller ikke...haha...for en gjeng :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå