Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #1 Skrevet 3. mai 2010 Inspirert fra en annen tråd. Hva kan jeg som 2. gangs fødende forberede meg på? Hva var positivt og hva var negativt i forhold til første gang?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #2 Skrevet 3. mai 2010 det gikk MYE raskere. brukte 6 timer 2.gang i forhold til 52 timer første gang. Det var mindre vondt, kansje fordi man var forberedt på hvor inne H.....vondt det kan gjøre. Jeg var også forberedet på at det var vondt i dagene etterpå. Så dermed gikk alt mye bedre. Kan ikke sammenliknes!
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #3 Skrevet 3. mai 2010 Gikk ikke fortere med min nr 2, fordi andrebarnet ofte er større.. Nei, det mest ulike var at ungen var en ny og helt annerledes person, og at jeg selv fløt mer på erfaringen enn på intuisjonen annen gang. Og forholdet mellom nr 1 og 2; det var en vakker opplevelse å se de to bli kjent med hverandre!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 3. mai 2010 #5 Skrevet 3. mai 2010 Nå har jeg født mer enn 2 ganger da, men husker godt alle fødslene :-) Min første fødsel var styrtfødsel, igangsatt, så nr 2 gikk heldigvis mye tregere. Ellers er det nok vanlig at fødsel 2 går fortere. Ellers så synes jeg det var en mye enklere fødsel, ikke minst fordi jeg visste omtrent hva jeg gikk til den gangen. Det negative var at jeg visste hva jeg gikk til, slik at jeg gruet meg, det positive var...vel, alt annet ;-) Største overraskelsen var egentlig at babyen som kom ut så helt og totalt anderledes ut enn broren, jeg hadde på en merkelig måte forventet en liten kopi av førstemann.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #6 Skrevet 3. mai 2010 For min del var fødselen mye lettere, riene fungerte som dem skulle og jeg var i kjempegod form etter det hele var over. Jeg var mer avslappet, sikker på meg selv som mor, visste at det kunne bli trøbbel med amming osv, og på grunn av det gikk ammingen mye bedre med barn nummer to. Det eneste negative jeg kan komme på er at selv om du og mannen din synes det er like stor stas med barn nummer to, er det ikke sikkert omverdenen er like entusiastiske som da dere fikk barn nummer en. Min førstefødte fikk massevis av barselgaver, og har en hel perm full av kort med hilsner fra fjern og nær. Barn nummer to fikk nesten ingen gaver, og bare fire kort. Det er nesten så jeg vurderer å kaste de fleste hilsenene til eldstemann, så ikke lillejenta mi skal begynne å lure på hvorfor hun ikke har en hel perm med fine kort, slik som broren har.
Ranveig R Skrevet 3. mai 2010 #7 Skrevet 3. mai 2010 Ang. sjølve fødselen? Trur det viktigaste for meg var at eg hadde med meg erfaringa frå første fødsel. Under andre fødsel lærte eg meg å "jobbe MED riene", det klarte eg ikkje under første. Då spente eg meg og var heilt samanknytt under kvar rie. Andre gong slappa eg av i magemusklane og lot riene komme - det gjer utruleg mykje mindre vondt. Andre fødsel var ubetydeleg lengre enn den første, begge var styrtfødslar, over på hhv 1 t og 20 min og 1 t og 45 min aktiv fødsel. Andre fødsel var ein "typsik drømmefødsel" om det fins noko slikt; fødestove, spørrebok, akupunktur, badekar, plopp, ferdig.
Gutta er ute og puppene henger Skrevet 3. mai 2010 #8 Skrevet 3. mai 2010 Min første fødsel gikk mye fortere. barn nr 2 var faktisk mindre enn nr 1.. Nr 1: ca 3,5 time Nr 2: mellom 6 og 7 timer.. Begge fødslene startet likt med at vannet gikk..førstemann kom 5 dager før termin og nr 2 kom 7 dager før termin. Men fødselen var ikke så inntens og gjorde heller ikke så vodt. Når jeg enndelig hadde fått 6 cm så gikk det under 5 min så var babyen født..Så det gikk suuuuuperfort når det først kom skikkelig i gang. Ellers så kom jeg meg mye fortere og syns ikke at det var så vondt og sitte og tisse som det gjorde etter førstemann. Jeg var egentlig helt fin etter fødselen og kunne vel egentlig bare reist rett hjem..
*Rutletutt* Skrevet 3. mai 2010 #9 Skrevet 3. mai 2010 hele fødselsopplevelsen med nr to var bedre enn med førstemann. Med han endte det med hastesnitt etter 18 timer med rier og bare 3 cm åpning. Andre gangen tok det ca 9 timer fra riene såvidt begynte til jenta var ute. Hele fødselen var bare helt annerledes, og som sagt mye bedre. Alt gikk "etter boken", mens første var bare et evigvarende mareritt...
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #10 Skrevet 3. mai 2010 Tusen takk for svar. Blir spennende å se hvor rask fødsel jeg får denne gangen. Jeg hadde en rask fødsel sist. Hvordan var første tiden hjemme? hvordan ble overgangen med å plutselig ha to unger i hus. Noen tips og erfaringer å dele for å gjøre hverdagen enklere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå