Gå til innhold

Nå har jeg kjøpt meg linser

Anbefalte innlegg

Skrevet

røde, grønne og gule. Ser at de er forskjellig størrelse.

Står ingenting bakpå pakken om tilberedningsmåte. kjøpte de i en innvandrer butikk.

Noen som har peiling på hvor lenge de skal ligge i vann og slikt? Er det forskjellig tid på de forskjellige typene?

De grømme er størst, kanskje på størrelse med en halv ert. Så er de gule mellomstor, mens de røde er minst.

Trenger vel ikke være anonym nå, kan vel ikke være noe å få "pepper" for vel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må le littt her jeg sitter. Trodde du snakket om kontaktlinser jeg he he Hørtes ikke så veldig pent ut med røde og gule og grønne.

Har dessverre ingen erfaring med med slike bønner/linser. Sikkert veldig sundt;-)

Skrevet

hehe;) ser det kan misforstås;)

Er altså slike spiselige linser det er snakk om;)

Skrevet

Ingen her som bruker linser i matlaging?

Skrevet

Sjekk ut denne linken, det fins litt info der: http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel902.asp

Ellers må du bare søke på oppskrifter med bønner og linser (søk på lentils på engelsk, da finner du masse). Lykke til, og tips oss hvis du får til noe skikkelig godt!

Skrevet

Takk;) skal gjøre det;)

Skrevet

Haha, trodde også du snakka om kontaklinser. røde, gule og grønne og kjøpt i innvandrerbutikk. Skjønte søren meg ingenting:)

Og nei, jeg har aldri brukt linser i matlaging

Skrevet

ÅÅ gud.Jeg skvatt litt jeg.Trodde du kjøpte kontaktlinser fra innvandrerbutikk.Røde,gule liksom.Begynte å lure.Jeg er selv av utenlandsk opprinnelse og lager linser veldig ofte.Jeg legger dem aldri i vann.Vasker og bruker linsene når jeg lager mat direkte i gryta.Tar ikke så veldig langt tid å koke da.Lykke til med prøvinga:)

Skrevet

Haha, trodde også du snakket om kontaktlinser, leste "tilberedningsmåte" og sperret opp øynene så jeg kjente mine egne kontaktlinser ble tørre, hehe ;)

Skrevet

Ingen av de linsene du nevner trenger bløtlegging, og de kokes raskt (15-20 minutter). Brune linser kan gjerne bløtlegges en time før koking.

Forslag til hva du kan bruke det til:

- en håndfull linser i hjemmelaget tomatsuppe, eller i kjøttsaus, lasagne, moussaka, gryteretter e.l. (du kan evt droppe kjøtt helt og bruke bare linser)

- linsesalat av kokte grønne linser, mykstekt løk og hvitløk og kokte gulrotstrimler. Bland med smør, salt og pepper. Eller salat av kokte grønne linser, finhakket hvitløk, sjalottløk og selleri, friske urter og blandet med vinaigrette.

- linseburgere (kokte linser, grovrevne poteter, finhakket løk og hvitløk, malt spisskummen og koriander, loffsmuler og vispet egg)

- linsegryte med karri og kokosmelk

- fylte paprika med linsestuing av linser, hermetiske tomater, løk, hvitløk. champignon, ris og kraft (de fylte paprikaene ovnsbakes etterpå)

-

Skrevet

Tenkte også kontaktlinser, og lurte på hva du skule med røde og gule.

Jeg har ikke gjort veldig avanserte saker med linser, jeg har dessuten ikke tålmodighet til å la ting ligge i vann. De røde linsene har jeg kokt veldig likt ris, men med mer krydder i vannet, og så har jeg frest løk og tomat og hatt oppi sammen med spinat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...