Gå til innhold

Kynnere og rier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om barnet opplever kynnere og rier på samme måte? Altså at oksygentilførselen stoppes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? Stopper oksygentilførselen under kynnere/rier? Har eg aldri hørt om!

Skrevet

Da får ikke min lille gutt noe særlig oksygen - for jeg går med konstante kynnere heele tiden ..

Og har hatt det siden uke 16.

Hørtes mystisk ut ..? Hvor har du dette fra, HI?

Skrevet

Det jeg har hørt - fra flere jordmødre - er at oksygentilførselen til barnet stenges av under riene. Det er kanskje ikke sant i det hele tatt?

Jeg kom plutselig til å tenke på: skjer det samme under kynnerne også?

Skrevet

Synes dette høres særdeles merkelig ut. Hvis man sliter med masse kynnere vil det jo bety at den stakkars babyen ikke får særlig mye luft. Har aldri hørt om dette tidligere.

Skrevet

Jeg har kun hørt at det er riene som setter ned/kutter oksygentilførselen. Mitt spørsmål er om noen vet om det samme gjelder for kynnere - for det er det ingen som har fortalt meg ...

Skrevet

Må si jeg ble veldig overrasket over disse opplysningene her jeg også, spesielt siden rier gjerne varer en stund og kan være ganske hyppige. MEN søkte litt på nettet og fant dette i Store Medisinske Leksikon, som støtter det 1MA, mamma 2010 har hørt.

RESPIRASJON

Under selve fødselen er barnet fortsatt avhengig av placenta for å få oksygen. Når livmoren kontraheres (rier) vil den maternelle blodgjennomstrømningen stanse fordi de venøse utløpskanalene i livmorveggen blir klemt sammen. For fosteret kan det sammenlignes med å holde pusten, fordi oksygen jo tilføres med den maternelle blodstrømmen. Både oksygentrykket i barnets blod (hypoksi) og barnets hjertefrekvens vil da falle. (http://www.snl.no/.sml_artikkel/perinatalfysiologi)

Selv om dette høres dramatisk ut, så er jo dette tydeligvis en normal prosess som alle barn går igjennom.

Skrevet

Vi får spørre på torsdag da... :)

Fikk høre av legen at kynnere kan stresse barnet og derfor ble jeg sykemeldt og "lenket" til sofaen for å prøve å minimere antall kynnere...

Skulle tro det var anderledes da barnet ikke er i fødselskanalen ennå, men hvem vet...

Skrevet

Ja, jeg skal spørre på torsdag.

Regner med at kynnere ikke gir samme opplevelse for barnet som rier, men jeg ble plutselig usikker. Magen blir jo VELDIG stram ...

Hun ene som kommer på torsdag er forresten jordmoren min :)

Alt bra med deg ellers?

Skrevet

Så fint å få jordmoren sin der da :)

Alt er bra, men ligger hjemme på sofaen med kynnere som vanlig... Kjedelig assa! Blitt fryktelig aktiv på BIM i det siste i hvertfall... :)

Er du sykemeldt også?

Skrevet

Skjønner at dagene kan bli litt lange ja ...

Jeg jobber fullt og synes egentlig det er litt i overkant, men skal ha to uker ferie før permisjonen, så det betyr jobbing kun denne uka og neste uke. Nydelig!

Er ikke plaget med så mye kynnere. Kjenner de jo innimellom, men

det går helt greit :)

Gleder meg veldig til torsdag. Det var veldig bra sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...