Gå til innhold

Hva og hvordan, og hvormye trener dere "desemberdamer"?


Ronjadatterdatter

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg lurer litt på hvilket ambisjons nivå en skal legge seg på under svangerskapet?

 

har trent 3 dager i uken organisert og de andre dagene gått tur, syklet, gått på ski ol.

er ikke i veldi god form, emn moderat godt trent.

 

Nå trenger jeg hvile og søvn, og klarer ikke følge opp like mye som tidligere. Mn vet jo at formen kan komme seg etter hvert som ukene går.

Hva gjør dere andre?

Trener dere "knipe" muskelen... ser her inne at det anbefales fra tidlig i svangerskapet.

Magemusklene mine har "tatt kveld" virker det som, er det virkelig mulig så "tidli"? trodde det var først etter fødselen jeg? Er Lurt å rene disse aktivt nå?

 

my spørsmål her, men jeg undrer meg på så mangt. Er jo en helt ny verden å sette seg inni.

 

Ronjadatterdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg er også nysgjerrig på om andre trener. Jeg selv er til vanlig i god for og trener som deg tre ganger i uken og beveger mye på meg ellers også. Men nå er jeg så kvalm konstant at jeg ikke orker å trene noen ting! Hadde sett for meg trening et par ganger i uka og gåturer ellers, men det er nesten umulig. Håper ikke kroppen faller helt sammen. Men hvis kvalmen gir seg blir det forhåpentlig mer aktivitet, men blir nok ganske moderat trening, med mest turgåing og litt styrkeøvelser. HAr meldt meg ut av treningsstudio...

Har også tenkt en del på knipeøvelser, men blir sjeldent,.. alt er så slitsomt og tiltak når man er kvalm....dårlig samvittighet får man også.

Jeg tror moderat trening er bra hele svangerskapet. Men en lege på rikshospitalet anbefalte ikke å trene styrke, med løft i det hele tatt.

Jeg håper å tror at etter man har født kan man komme raskt tilbake om man bare vil...og hvis man får tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg priser årstiden og prøver å sykle til jobb 2 ganger i uka fram og tilbake, det blir 50 min sykling på en dag. Så tenkte jeg gå på yoga en gang i uka ca fram til uke 12. Etter det er det sommer og da tar jeg det som det kommer:) Da blir det nok litt sykling og mer turgåing. Tror ikke jeg orker å trene så mye med større mage. Jeg vil bare være i nogenlunde form for sist svangeskap satt jeg bare i sofaen og la på meg. Greit nok det, men litt kjipt for leggene mine som ikke hadde det så bra lenge etter fødsel.

 

Ps jeg er ikke spesielt veltrent og jeg tror ikke man skal ta i for hardt om man ikke allerede er godt trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå ingenting. Er bare 7 mnd siden forrige fødsel, så har ikke prioritert trening. Jeg trente ca. 4 ganger i uken før forrige graviditet.

Hadde akkurat fått meg spinningsykkel i april og hatt en treningsøkt på den. Men så ble jeg plutselig så trøtt og slapp da.... mensen uteble, men jeg hadde murringer. Tok en test, var gravid, litt over 4 uker på vei. Og siden har jeg vært slapp og daff. Trening har ikke vært i tankene. Jeg må bruke det bittelille jeg har igjen av energi på dattera mi. Og det er bare såvidt at jeg klarer det. Gleder meg virkelig til 2. trimester. Da bruker det som regel å bli bedre. Det ble ihvertfall det sist gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg gjør akkurat det samme som jeg gjorde før, hverken mer eller mindre. Jeg trener ikke noe spesielt, men har hester og derfor blir det en del aktivitet av seg selv. Blir mye ridning og gåing, og noe bæring, trille trillebår osv. Prøver å være forsiktig med tunge løft da. Er i god form og merker ikke noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver å gjennomføre en time spinning og ca 40 min jogging pr uke, i tillegg til å gå endel turer da.. :) Men kjenner at det er litt vanskelig å komme i gang. :) Forrige svangerskap satt jeg meg godt til rette i sofaen fra den dagen jeg fant ut jeg var gravid... har ikke planer om å gjøre det denne ganga. :) Men kjenner at det er litt tiltak ja.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trener vanligvis mye, både sykkel, løp og div..

Men nå....fy fader. Er det ikke kvalme så er det forkjølelse og feber og et eller annet hele tiden. Føler meg pill råtten og ser frem til å bli frisk så jeg får trå i gang sykkelturene mine iallefall.

 

Jeg vet det ikke er farlig...men jeg tør ikke jogge nå...føler liksom at da rister jeg den ut...haha...må le av meg selv der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet aktivt med tung styrke trening i en del år nå (stilte i bodyfitness i 2007), så jeg har et bra utgangspunkt for graviditeten. Kan ikke si det samme om kondisjonen da men :)

 

Har trent styrke og cardio 3-4 ganger i uka før jeg ble gravid. Men jeg må innrømme at det ikke er like enkelt lenger. Er mye kvalm (kommer og går hele dagen) og er trøtt allerede i 19-20 tiden.. så har ikke hatt mye overskudd til trening. Fant jo ut for at jeg var gravid for bare 10 dager siden.

Men jeg har som mål og trene 3 ganger styrke (lettere enn før naturligvis) i uka og jogge/sykle iallefall 1-2 ganger. Jeg har hund, så da må jeg (heldighvis) ut uansett. Så blir iallefall 1-2 timer tur om dagen (i skogen... love it!!). Ellers så prøver jeg å være litt flinkere til å spille Wii... det er faktisk ganske slitsomt.. og ikke minst morsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for svar!

 

Ser vi prøver å være aktiv alle sammen, og det er vel det viktigste.

Selv håper jeg formen er bedre i neste trimester, er rimeli sliten/trøtt og kvalm hele tiden. Det går jo mot ferie tid på trenings arenaen, i allefall den organiserte. Håper inderlig jeg klarer å holde et vist nivå, slik at kroppen ikke forfaller fullstendig. Selv om jeg ikke har som mål og bli "godt trent" i disse månendene, er det godt å føle seg vel.

 

Tenker at både selve fødselen, svangerskpet og tiden etter på må bli bedre da.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Jeg har trent styrke i en del år nå, og elsker det. Men de siste ukene har jeg ikke orket og trene i det hele tatt. Såvidt jeg har orket og komme meg i dusjen. Varm/kald, kvalm, slapp osv osv. Men i dag, 9 uker på vei kom formen plutselig tilbake, og orket fint og trene styrke.

Jeg tenker at det er i orden å trene styrke, bare huske på at skjelett og ledd blir mykere under graviditeten. Er selvfølgelig en fordel og være i grei form før graviditet, slik at trening blir lettere. Men gravid eller ikke, bør man gradvis bygge seg opp. Har også hørt at man kan stabilisere de løpske hormonene som påvirker psyken, så man ikke får for altfor mye svingninger. Men som sagt, da jeg var slapp og kvalm, orket jeg ikke tanken på trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke direkte utrent siden jeg ikke har lappen og går da logisk nok veldig mye i det daglige(går til/fra jobb nesten hver dag for eksempel). Men er langtfra den "treningsnarkomane" jeg var i forrige svangerskap - da trente jeg ganske hard aerobic frem til jeg var ca 5 mnd på vei, fikk en lei knekk og starten på noe som sikkert kunne blitt en lei bekkenløsning men roet ned da. Begynte med vanngymn for gravide, gikk turer og gikk på treningsstudio der jeg sykla endel og gikk/småløp på tredemølle og trente styrke. Er en real slappfisk i forhold nå dessverre... Dagen før fødsel sist gang var jeg både på SATS og gikk fra ene enden av byen til andre(sikkert 45 minutters tur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...