Arie Skrevet 2. mai 2010 #1 Skrevet 2. mai 2010 Da jeg kom hjem fra jobb på fredagen kunne jeg trykke fingeren inn i leggen ca en halv cm. Nå har jeg tatt det rolig i helga og kan så vidt se et fingermerke i leggen. Men på fredagen var det virkelig ille. Hvor tidlig kan man få vann i beina? Er det noe jeg bør være urolig for? Jeg tenker jo på svangerskapsforgiftning med en gang.
Gjest Skrevet 2. mai 2010 #2 Skrevet 2. mai 2010 Jeg har og fått litt vann i kroppen. Spess i bena om jeg går/står mye en dag. Hverken jm eller legen min sa det var unormalt selv om det er litt tidlig. Er 23 uker selv... Ta det opp med legen/jm på neste kontroll!
Hvn Skrevet 2. mai 2010 #3 Skrevet 2. mai 2010 Jeg er i uke 24 nå. Og har også opplevd vann i kroppen.. Spes i beina. Men jeg har en jobb der jeg går hele tiden. jeg har begynt å bruke slike "halve" strømper som ikke strammer rundt. Så ligg med beina høyt etter du kommer hjem. Det hjelper.. Jeg fikk beskjed om det ikke var farlig, men at jeg skulle ta det med ro og ligge med beina høyt.. Jeg hadde snakket med lege eller jm på neste kontroll ja..
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 2. mai 2010 #4 Skrevet 2. mai 2010 Jeg hadde vann i beina fra uke 21 da jeg var gravid. Er nok ikke svangerskapsforgiftning, men er du usikker og nervøs så ta det opp med legen din. Eller ring fødeavd, og spør så du kan sove godt:-)
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 2. mai 2010 #5 Skrevet 2. mai 2010 Jeg har kommet til uke 26, og har også merket det skikkelig i beina nå... Kan til tider ikke se anklene mine :S
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 2. mai 2010 #6 Skrevet 2. mai 2010 anklene mine var kulerunde! hehe.. Også oppover leggene og i knærne... så ikke leddene på anklene engang.. hehe,slitsomt!
Arie Skrevet 2. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 2. mai 2010 Ok, det var godt å høre at dere har det slik også. Er jo ellers i fin form. Litt vondt i skambeinet bare. Så da er det opp med beina som gjelder! Skal til jordmor om litt over ei uke. Så kan jo sjekke da. He he, ja, anklene mine er ikke akkurat slanke lenger:)
hegeno Skrevet 2. mai 2010 #8 Skrevet 2. mai 2010 jeg anbefaler veldig støttestrømper! Jeg har brukt støttestrømper (knestrømper) fra jeg var i uke 12. I begynnelsen så jeg ikke helt poenget, men nå som jeg lettere får vann i kroppen og spesielt i legger/føtter er de gull verdt! Merker kjempeforskjell de dagene jeg eventuelt går uten. Så på med støttestrømper, opp med bena og drikk mye vann
M*A*S*H* Skrevet 3. mai 2010 #9 Skrevet 3. mai 2010 Kjøp deg støttestrømper ASAP!!! De er ganske dyre og man trenger jo en god en par, for de skal du bruke hver dag så lenge du er oppe og går. Fås på apotek el bandasjist. De hjelper mot hovne bein, og forebygger åreknuter som også gjerne følger med hovne gravidbein. Det er ikke for tidlig mht å bli hoven, men jordmor el lege skal følge med framover med grad av hovenhet, blodtrykk og evt proteiner i urinen. Hovne bein i seg sjøl er ikke farlig så lenge blodtrykket og urinen er fin. Trykket fra babyen i bekkenet gjør at blodet får mer motstand på vei tilbake til hjertet fra beina, pluss at hormonene gjør blodårene slappe så de lekker vann ut i vevet og er mer hovne enn ellers. Og sist, babyen spiser av deg så proteininnholdet i blodet ditt som vanligvis virker som svamper og suger til seg all væske og sørger for at alt er på innsiden av årene, proteininnholdet i blodet faller og dermed er det mindre svampeeffekt og økt lekkasje til vevet rundt årene. Derfor får vi gravide veldig lett hovne bein og armer, fingre som sovner bort, ringer som ikke passer lengre. Hovne lepper og nese = fødefjes;-) ikke særlig kult men det går heldigvis over. Utrolig hvor mye man tisser etter en fødsel, i dagesvis, det bare strifosser ut av kroppen alt det overskuddsvannet man har gått og dratt på siste månedene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå