Gå til innhold

Hva skal du ha i vogna?? Er nesten helt blank....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Håper noen kan komme med tips og hjelpende råd til hva man skal ha i vogna til et mai-barn? Jeg er førstegangs og har egentlig ikke peiling.. nesten litt flaut å måtte spørre om :)

Har termin 18 mai og mai måned kan være ganske sur og kald, men sommern kommer jo ganske fort også.. Er det vits i å kjøpe vognpose?

Holder det om jeg kjøper et lammeskinn og har dundyne på? Kommer jo såklart til å kle babyen etter været :) Kan jeg bruke lammeskinnet gjennom sommern også? Tror jeg har lest en plass at det puster godt og er varmeregulerende? Er det forskjell i kvalitet på skinn fra jysk, kid, babyshop... etc??

Maaange spørsmål på engang dette, men håper noen kan komme med sine erfaringer i hva som har fungert bra i vogna tidligere?? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har termin 6. juni og har kjøpt en dundyne og et ullpled til vognen. Lammeskinn og vognpose har jeg blitt anbefalt om å kjøpe til høsten. De første ukene tror jeg at vi er mest hjemme eller rundt huset og deretter komer ju sommaren fort.

Skrevet

Ja, lammeskinn er varmeregulerende. Genialt å ha i vogna, jeg skal ha det. Men om det er forskjell på kvaliteten vet jeg ikke. Eller, det er sikkert det, men sikkert ikke av stor betydning, gjør vel samme nytten uansett tenker jeg.

Ellers har jeg kjøpt sommerdyne (salg på kid-150kr for dyne og sengesett). På de varmeste dagene kan du are bruke et teppe :)

Skrevet

Jeg ville nok kjøpt ett lammeskinn og bare brukt dundyne.. greit å ha ett litt tjukt pledd... men er jo godt å lunt oppi vogna :)

jeg er veldig fornøyd med lammeskinnet fra babyshop :)

Skrevet

Lammeskinn + dundyna holder lenge. + at babyen ha klær på seg selvfølgelig :-) Vognposen kan vente til høsten

Skrevet

Jeg skal bare ha ha lammeskinn og så dyne/pledd til vogna i sommer, venter med pose til høsten. Hadde lammeskinn i vogna og sengen til datteren min da hun var liten både sommer og vinter, og hun var aldri for varm eller svett på sommeren samme hvor varmt det var i været, og alltid varm nok på vinteren.Det regulerer temperaturen perfekt. Jeg har lammeskinn fra nøstebarn, det er hvertfall helt genialt, men det kan godt hende at de billigere variantene er like gode :)

Gjest Bjørnen Collargol*gravid
Skrevet

Jeg brukte dyne på varme dager og bare et teppe på ganske varme dager og på de varmenste hadde jeg helseteppe.

Ikke noe under babyn annet enn en gulpeklut :)

Gjest Bjørnen Collargol*gravid
Skrevet

Vet at alle sier at ull og lammeskinn er varmeregulerende, men jenta mi ble veldig klam og utilpass ved bruk av dette på litt varmere dager.

Skrevet

Jeg er enig med Bjørnen Collargoll. Lammeskinn ble datteren min varm og klam av i sommermånedene så jeg tok det ut av vognen. Hun lå heller på det i sengen eller i sofaen og så tok jeg det i vognen ut på høsten=)

Jeg holder meg til dyne og helseteppe i tillegg.. ullteppe hvis det blir kaldt.

Men et tips kan være å legge noe oppå puten eller madrassen i vognen.. noen babyer gulper mye og da er det lettere å vaske en klut/bleie som de også kan kalles, enn madrassen ;)

Skrevet

Jeg kommer til å ha et lammeskinn og dyne av et eller annet slag. Så vil jeg også ha et teppe eller trekket til vogna over. Det er lunt og godt i vogna og en kan regulere tempraturen til babyen med klær en har over.

Har en lammeskinnspose som jeg kommer til å ta ibruk til høsten.

Jeg har termin 26.mai

Skrevet

Ja jeg lurer nesten på om det ER forskjell på lammeskinnene- mini er en VARM unge og brukte lammeskinnet hele sommeren i fjord (født i februar), og funka helt flott! Dette var et lammeskinn som er ubehandla- har det noe å si tro? Og det er korthåra... Vi brukte lammeskinn, et tynt ullteppe eller et lett fleeceteppe, eller en sommerdyne (evt. m teppe over til kalde dager).

Tenker du å kjøpe saueskinnspose (anbefales!!- regulerer tempen også på vinteren- blir ikke så klamt og tett som andre poser- har delvis brukt sovepose med kunstfiber i vinter- og merker stor forskjel- blir fort svett og klam selv med lite klær) så kan du like godt kjøpe det med en gang - og bruke kun bunnen i sommer:) Så slår du to fluer i ett smekk:)

Skrevet

takker for alle tips og råd ;) Ble endel klokere ;)

Skrevet

Ville bare kjøpt en dyne jeg.. Det holder nok =)

Du kan jo evt også kjøpe lammeskinn som du kan ha i bunnen..

Jeg ble aldri no særlig fan av lammeskinn,men er jo mange som er fornøyd med det så..

Skrevet

Jeg kjøpte ammemadrass her om dagen til babyen og da fulgte det med overmadrass i ull til vognbagen så jeg skal ha det nedi, i tilegg til dyndyne over. Evt ullteppe, alt ettersom hvordan temperaturen er. Også kler man selvf på barnet etter temp også. Ingen vits å kjøpe vognpose før til høsten :)

Skrevet

Min erfaring er at lammeskinn fungerer bra opp til ca 20 grader, over det blir det for varmt. Ellers kommer jeg til å bruke dyne i sommer, og helseteppe eller ingenting når det er ekstra varmt. Sarong kan også være kjekt hvis det blir veldig varmt. Til høsten og vinteren blir det Oldenwälder-pose.

Skrevet

Tror det kommer an på lammeskinnet og klippinga av det hvor bra det regulerer varme...

Skrevet

Enig med Tingellling. Brukte ikke ull til førstemann før utpå høsten, men nå har jeg blitt veldig glad i ull så blir nok brukt mye mer, men lite sannsynlig midt på varmeste sommeren oppi baggen..! Føler det er annerledes når de blir større og skal sitte i sportsvognen, da kommer det mer luft til + at det er deilig og mykt å sitte på, så i sportsvognen til småen har vi brukt lammeskinn på vår/sommeren og pose på høst/vinter siden han var 6 mnd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...