Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av dere som har fått epiduralbedøvelse og som vil fortelle litt? Hvordan er effekten osv. På forhånd takk! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte min første datter i 2003. Relativt lang fødsel med mye maserier og lite søvn i 2 netter før det ordentlig satte i gang 3.dagen. (Vannavgang onsdag ettermiddag, ferdig sent fredag kveld..)

Jeg var så sliten at uten epidural hadde jeg ikke klart det. Det var ikke noe diskusjon med helsepersonell om jeg skulle ha det heller da de forsto hvor sliten jeg var.

Å få denne epiduralen var helt supert , men det som var litt synd er at jeg tror den var med på å forlenge fødselsforløpet en del timer.

Allikevel vil jeg igjen ta den om jeg føler jeg har behov for det denne gangen.

Skrevet

Etter jeg fikk epidural kunne jeg endelig slappe av litt og samle krefter igjen. Jeg klarte å snakke med jordmoren og barnefaren og jeg fikk i meg litt energidrikk. (du kan ikke spise etterpå... jeg var jo igrunnen klar for mat også da).

Epiduralen var nok årsak til at fødselen tok lenger tid hos meg også og at riene forsvant helt så jeg måtte presse uten rier. Det gikk forresten helt fint og jeg angrer ikke på at jeg unnet meg en smertefri periode etter mange timer som til slutt gjorde meg utmattet og uten motivasjon.

Skrevet

Jeg har tenkt å bestille epidural til denne fødselen. :-) Takk for svar. :)

Skrevet

Hadde epidural sist og skal definitvt ha det denne gangen også;)

Skrevet

Jeg hadde en veldig lang fødsel sist.. Og jordmor rådet meg etterhvert til å få epidural. Var veldig glad for det der og da. Fikk spist litt å slappet av :)

men jeg håper jeg slipper å få det neste gang, for den henger i beina lenge etterpå, og den forlenger ofte fødselen :)

Masse lykke til :)

Skrevet

Jeg hadde et langt fødselsforløp ved første fødsel. Vannet gikk mandag kl 06.00, var på sykehuset 16.00 mandag og lå med kraftige kynnere og maserier hele natten og frem til tirsdag i 18-tiden. Da gikk det over til aktiv fødsel. kl 22.00 hadde jm mast på meg i to timer om jeg ikke skulle ha epidural og jeg takka ja. 23.30 ble den satt og 02.50 var jenta ute. Fikk aldri noen god effekt av epiduralen, den satte seg i føttene og jeg måtte ligge med enda mer overvåkning enn før - noe som bare gjorde det hele mer ubehagelig. Så jeg hadde ikke noen god opplevelse med epidural.

Men jeg er glad for at jeg kjente riene da pressingen startet. Hadde bare 4-5 pressrier før jenta var ute i motsetning til andre som opplever at riene forsvinner og det må brukes tang eller vakum.

Denne gangen håper jeg også på å føde uten epidural, men er ikke fullt så bestemt på at jeg ikke skal ha det som sist. Da var det et stort nederlag å ty til epidural, men denne gang håper jeg at det ikke vil føles slik om jeg skulle få behov for det.

Skrevet

Planen var å føde uten medikamentell smertelindring på ABCavdeling. Men lillejenta var stjernekikker og jeg fikk dermed ikke full åpning på egenhånd. (stansa på 5cm, fordi det er bahodet til baby som presser til full åpning, lillejenta lå med flathodet først og bare stanget) Var avhengig av drypp for å få nok åpning. Og får man drypp får man også epidural fordi riene da blir veldig sterke.

Vet ikke om jeg helt kan beskrive hvordan epidural kjennes. Et stikk i ryggen som du selvfølgelig kjenner, men som ikke er fryktelig vondt.Smerten i riene forsvinner og man kan får hvile. Hvor mye førligheten i bena påvirkes varierer fra person til person. Noen blir helt lammet i bena og klarer ikke å røre på dem (forbigående selvfølgelig) mens andre ikke kjenner noe. Pressriene kjenner du, men de gir ikke noen smerte.

Jeg har valg ABC denne gangen også og åper denne fødselen blir lettere. Men det er en ting som er sikkert: Det eneste som er garantert ved fødsel er at ting ikke blir som du har tenkt. Vær forberedt på det! Har du planlagt epidural er det ikke sikkert du rekker det. Og er planen vannfødsel uten medisiner kan man end opp med epidural og ledninger over alt...

Skrevet

Effekten er god på smertene. Man kjenner jo knapt at man er i fødsel :)

Men til meg stoppa effekten av riene liksom opp slik at det tok lang tid. Lengre enn det ville tatt uten epidural. Og i tilegg fikk jeg skikkelig bedøvde bein og utslett i ansiktet og på overkroppen som klødde. I tilegg syntes jeg det var voondt å sette den inn i ryggen, men den smerten er vel bare barnemat i forhold til selve riene ;)

Skrevet

Epiduralen fungerte kjempebra for meg... Lå med 3 cm åpning i mange timer og det var lite futt i riene. Er kjemperedd for sprøyter og hadde bestemt på forhand at jeg ikke skulle ha epidural.. Da jeg endelig takket ja og den ble satt klarte jeg å slappe av og gikk fra 3 cm til 7 cm åpning på kun kort tid. Fikk med andre ord en perfekt satt epidural ;-) og det var en drøm...

Skrevet

Hei!

Hadde epidural på mi første... Hadde virkelig ingen problemer med å sitte i ro under riene mens legen sku sette den, for ja man må sitte med krom rygg eller ligge og det helt i ro selv om man har sterke rier.

Epiduralen virket nesten med en gang og jeg fikk endelig hvile og sove i nesten 3 timer før jeg igjen kjente riene.

Ble også satt på drypp for å forsterke riene! Dryppet ble gradvis økt helt opp til full styrke, og når jeg hadde full åpning stoppet de epiduraltilførselen, slik at jeg skulle få skikkelig gode pressrier og sku klare å presse ordentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...