Gå til innhold

Utrolig mange teite meninger her inne.. F.eks at det "ikke er lov" for nyfamilier å dra på ferie uten særkullsbarn..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Blir så utrolig provosert over alle de teite meningene her inne.. Som at f.eks nyfamilien er helt grusom hvis de velger å ta seg en ferietur uten særkullsbarn.. Hvorfor i alle dager skal ikke dette gå ann? Sånn som i mitt eget tilfelle: Mannen min har en datter fra et tidligere forhold, og vi venter en jente sammen nå i sommer.. Hun er hos oss annenhver helg, og ca. en uke i sommerferien.. Men vi voksne har jo flere uker med ferie på sommeren.. Skal man da liksom ikke få lov til å ta seg en ferie sammen bare nyfamilien resten av ferien?

Syns absolutt at særkullsbarn skal inkluderes i nyfamilien, det er overhode ikke det jeg vil fram til.. Men jeg syns også at nyfamilien må få lov til å ha sin egen identitet som familie uten at det er "galt". For uansett hvordan man vrir og vender på ting, så ER det forskjell på barn som bor med foreldrene sine hele tiden og de som er på "besøk" annenhver helg.. Det lar seg ikke gjøre at de skal inkluderes i absolutt alt..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jeg enig i..Jeg,personlig, er ikke så begeistra for barna til samboeren min, og vi venter vår første felles til høsten. Allikevel vil jeg selvsagt inkludere oss alle og gjøre oss til en velfungerende familie de gangene alle er sammen, men å planlegge alt etter når de andre barna er her er ikke noe jeg kommer til å gjøre. Jeg vil nok fint kunne unne meg en ferie med kun min familie uten dårlig samvittighet ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne

 

Jeg er lei av at man ikke blir sett på som en fullverdig familie uten særkullsbarna.

Så klart skal de inkluderes,men det er noe spes å få egne barn. Det er jo helt nytt for oss førstegangs, og vi er jo stolt av vårt lille nurk, vår familie. Vil jo at øvrige familie skal dele disse følelsene. For min del virker det ikke som om jeg er noe annet enn nok ei avlsmerr. Det er alltid '' dere og barna'', ''ta med alle barna'', ''åssen er det med BARNA''... ''Hvorfor er ikke barna med''

En får ikke være en familie uten særkulls vistnok...

Kan ikke tenke tanken å reise på ferie uten BARNA... da blir det oppstandelse innad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er jo sant, og jeg signerer den. Men jeg tror de sterkeste kritikerne nok mener de som ALLTID reiser på ferie uten særkullsbarn, og da gjerne uten fars barn fra før...

 

Vi reiser mye, og selvfølgelig kan ikke min manns barn fra før alltid være med. Men vi vil forsøke å få han med på de de typiske ferieturene vi tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

jeg for min del syns det er helt ok at "nye familien" reiser på ferie alene, men jeg syns og at særkullsbarna skal få ta del i familien på alle plan og også være med "nye familien" på ferie. Dersom "nye familien" kun reiser uten særkullsbarn og det skjer på begge kanter, hvordan vil da de barna føle seg??

 

Mange glemmer at de barna ofte føler seg langt mer ensom fordi de aldri har en skikkelig fot innenfor en familie, da spesielt når det kommer nye barn på hver kant. Senest for noen mnd siden fikk jeg høre at min sønn uttrykker ensomhet hos sin far (hvor han bor til daglig), og det er ikke en følelse barn skal kjenne i hjemmet. Han får kanskje være med på ferie der en gang annet hvert år, så langt i sommer har han vært hjemme hos far hele to dager. Når han kommer tilbake fra ferie her så skal han rett på fotballskole.Han får mye ferie hos øvrig familie, men føler han virkelig tilhørighet hos den familien han bor hos??

 

(bare for å poengtere det: jeg jobber med å få gutten til meg i stedet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er barna hans med på alle ferier. Jeg synest egentlig ikke at det er en teit mening om at stebarna bør få være med på ferier. Men jeg ønsker meg en ferie uten dem, en tur med bare oss to og fellesbarn. Det kommer ikke til å skje på flere år enda, men det hadde vært kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg HI, men jeg blir også provosert av de som legger opp ferien slik at man holder seg hjemme med særkulls og reiser bort med felles fordi man rett og slett ikke ønsker å gi de ferie.

Hos oss tar vi en ferietur med våre særkulls og en uten, for vi har jo som du sier flere uker ferie enn de ukene de er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du på oss så har hans eks 2 barn, han har 4 barn, og jeg har 2 barn.

 

Hun har råd til å ta sine barn med til syden.

Jeg har råd til å ta mine barn med til syden.

Han som har fire barn å forsørge har ikke råd til å ta noen av barna sine med til syden.

 

Hun tar barna sine med til syden.

Jeg kan ikke ta mine barn med til syden, for jeg har ikke råd til også å ta hans barn med til syden.

 

Det er flott om hun reiser med ungene sine, og det er katastrofe om jeg reiser med ungene mine. Forstå det dem som vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregelen her inne kan oppsummeres slik: Så lenge stebarna får først, størst, mest og best til enhver tid er alt slik det skal være. Familien kan ha brukt hele vinteren på å spinke og spare til en sydentur for alle sammen, men hovedfokuset er at stebarna skal ha en fin ferie og de prioriteres fremfor yngre felles barn.

 

Dette er et gjennomgangstema og roten til mange konflikter rundt stebarn.

 

Det er greit at pappa prioriterer kun noen av barna sine, men stemor må være rettferdig og til enhver tid passe på å ikke favorisere sine egne barn.

 

Fellesbarn eller hennes særkullsbarn kan gjerne gå hjemme en hel sommer, dersom familien kun har råd til å ta med noen av barna på ferie, dette til tross for at hans barn har vært 3 uker i syden med mamma og ny samboer. Det har overhode ikke noe med saken å gjøre, kan jo dra på telttur.

 

Det er veldig mye her inne som jeg ikke forstår om jeg prøver aldri så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det hjemmet barnet bor mesteparten av tida, er det ikke greit å utelate fra ferie. Man sender ikke bort barn for å dra på ferie sammen. Men uansett er det viktig at alle får en ferie de synes er bra, slik at ikke de store barna blir prioritert fremfor de minste eller omvendt. Dette er vel gjeldene i de fleste familier, men i nyfamilier ser det ut til at særkullsbarn blir prioritert fremfor fellesbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikter ike til noen spesiell. Bare så det er sagt. Vi har tilsammen 4 vi også og nå i ferien med særkulls har jeg tatt med kun særkulls+baby (i og med at jeg fullammer) på tusenfryd, vi har alle gått i skogen, eldste fikk væære med besteforeldre på båten, vi har laget syltetøy, reist til det lille akvariet i Drøbak og vi har vært på stranda. Disse småturene har de satt stor pris på og når særkulls reiser, så tar vi med de to felles til Molde for å få med oss litt av jazzen. Turer blir det på alle. Jeg tror at barna ser på det som ferie så fort man gjør noe annet enn hverdagslige ting.

 

Det jeg mente med de som med vilje ikke tar med særkulls er at det finnes de som bare er hjemme og ikke gjør noe mens særkulls er der og reiser på flotte ferier når de er reist og at det planlegges slik fordi man ikke vil ha de med eller betale noe for de. Det er mye å finne på som ikke koster en formue. Har heller ikke råd til å ta med alle til syden, men har råd til at alle får oppleve noe "utenom det vanlige" i ferien selv om det ikke er store greiene.

 

Spurte barna hva de ville gjøre i morgen og svaret var stranda hvis det er fint vær og hvis det var dårlig vær ville de plukke mer bær og lage mer syltetøy eller saft. Nå skal det sies at barna her ikke er kravstore. De ønsker bare å få noe utenom den vanlige hverdagen.

 

Man kunne droppet å gjøre noe som helst med de, men jeg for min del blir sprø av å bare sitte hjemme og ikke finne på noe som helst med 4 barn i hus i 2-3 uker.

 

Dra gjerne til syden med fellesbarn, men ikke sitt bare hjemme når særkulls er der kun fordi man ikke synes de fortjener bedre er mitt budskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det slik at om særkulls skal på sydentur i to uker med den andre forelderen, så gjør ikke vi det. Da reiser heller mannen min og jeg på tur sammen med fellesbarn. Og finner på noe annet kjekt med særkulls når de kommer. Det kan bli litt i overkant med tre-fire uker i syden en sommerferie. Men vi må kunne reise likevel. Vi reiser mye og reiser de ikke med den andre forelderen, så reiser de med oss. Vi kan ikke la vårt liv styres av særkulls. Vi har et liv når de ikke er her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tre barn og er gravid nå for fjerde gang. Eldstemann er mitt særkullsbarn, så føler jeg ser dette fra et relativt "nøytralt" ståsted. Er jo selvsagt interessert i at alle mine barn skal ha best mulig ferie.

 

Så derfor fikk jeg lyst til å si et par ting; Synes det er ganske selvsagt at alle barn får være med på selve hovedferien eller i alle fall det som er mest spennende for dem som er i den aktuelle kategorien (eks komplett uinteressant for en ettåring å være i Legoland eller syden, mens store barn kanskje ikke er like begeistrete for å sitte på en strand og bygge sandslott dag etter dag). Men å utelukke en åtteåring fra Legoland eller et litt større barn fra Paris synes jeg blir direkte dårlig gjort.

 

Men selvfølgelig skal man ha hyggelig ferie også når særkullsbarn er borte og ikke bare sitte og vente da. Men vi ordner dette ofte ved at jeg feks jobber en uke når eldstemann er borte, og da tar far de andre med til sine foreldre og så prøver vi å legge en av ukene til når vi jobber begge to, så får vi mest mulig tid sammen alle sammen.

 

Og generelt, jeg ser at mange av dere venter egne barn eller har småbarn. Småbarn krever utrolig mye hele tiden. De får mat og stell, det skal soves, og det er i det hele tatt veldig mange hensyn å ta for store søsken. Jeg synes det er nokså selvsagt at det er de to eldste som er førende på hva slags ferie vi har, og så legger vi inn elementer som gjør at det funker for alle, feks lekeplasser, badestrender osv. Ofte tar far med de to eldste (dvs altså mitt særkulls- og vårt eldste felles - men må innrømme at sånn tenker jeg aldri på det, er veldig våre) på ting som er gøy for dem mens jeg er hjemme med minsten. Mest fordi jeg er gravid og ganske tung, ellers hadde jeg sikkert tatt halvparten av de turene. Nesten alle mine venner med flere barn gjør det på samme måte (de har da bare felles barn). Synes kanskje det virker som om noen av dere reagerer veldig fordi de eldste er fars særkullsbarn, men egentlig er det vel en måte dere ville ordnet ting på også hvis alle var felles?

 

Jeg er i alle fall veldig takknemlig for at mannen min i utgangspunktet prøver å legge hyggelige ting til helgene og ferieukene hvor eldstemann er her og er en kjærlig "far" for h* også. Det er også grunnen til at jeg har valgt å få tre barn med ham, hadde jeg følt at mitt eldste barn ikke var et fullverdig medlem av familien hadde det neppe blitt mer enn et nytt barn på oss og forholdet hadde ikke vært like bra.

Men det har ikke alltid vært like lett, vi slet litt i starten vi også, var derfor jeg tok en titt inn på en side jeg leste en del på før og ikke har vært på på veldig lenge.

 

 

God ferie til alle og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Selvfølgelig er det greit å dra på ferie uten særkullsbarna! Skulle bare mangle. Hvis vi skulle hatt med de hver gang hadde vi ikke hatt råd til å dra på ferie mer enn en gang hvert 5.år. De er på ferie til syden med mora som kun har de, med oss blir det hytteferie i Norge. Det får da være måte på hvor mye man skal dra med alle på, helt unormalt å dra på sydenferie 2 ganger hver sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dt å ta med alle barna på utenlands ferie er en økonomisk utfordring. Ingen tvil om det. Så lenge de reiser på ferie med sin mor, så ser jeg ingen grunn til at mine barn ikke kan reise på ferie med sin mor!

Faren har jo ikke penger til å betale for noen av ungene sine, eller seg selv for den saks skyld.

At han er med å hjlper meg med ungene, og at jeg betaler hans billett, i stedet for å betale en barnevakt til å bli med, må jo være greit. Jeg har ikke verdens beste råd, og det er totalt uaktuellt for meg å betale sydentur for tre unger som nettopp har vrært eller som skal i neste ferie.

Synest ikke de har noe å være sure for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...