Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #1 Skrevet 1. mai 2010 Hvorfor sier dere alltid at det er kulturelle forskjeller som gjør at en mann feks "voldtar" sin kone og at det ikke er muslimer som gjør det? Hvorfor kan det ikke forekomme dere at det for enkelte er slik de har tolket sin religion? "Vandrerhistorier" kommer fra ett sted vet dere og når det er slik at tom jordmødre på norske sykehus har opplevd det må man da virkelig begynne å lure! Og nei, jeg tror ikke noe på at det finnes så mange norske menn som ville turt en slik fremferd på sykehuset. For å ta en sammenligning: Ingen kan da benekte at det et katolsk miljø som har vært litt i "vinden" i det siste. Vil dere si at det å forkripe seg mot barn er kultur for de? Eller er det religion? Eller er det simpeltenn noen mennesker som er heller gale i hodet? Det rare er at de finnes i "samlet flokk"..., om unnskyldningen er religion, kultur eller galskap
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #2 Skrevet 1. mai 2010 Det eneste JEG mener, er at det IKKE er lov i islam. Det er ikke fra ISLAM å gjøre sånn. Hva muslimer gjør, driter jeg forsåvidt i. Det var faktisk en antropologiprofessor som undersøkte denne vandrehistorien, og dømte den nord og ned på nitti-tallet, han fant beviser for det i noen stammer i Afrika, men det var ikke muslimer, og neppe i stand til å ta seg til Norge heller, forsåvidt hehe... Det er mange muslimer som drikker også, men det bryr ikke nordmenn seg om, det er god integrering det... Eller damer som kaster hijab, det er integrering, men det er like mye synd som det en mann eventuelt har gjort på føden. Jeg bruker forsåvidt argumentet med kultur noen ganger, fordi det rett og slett ER det. Det ER feks kultur i Somalia at i 40 dager etter fødselen flytter faren ut hjemmefra og moren får hjelp av andre i familien. Dette er ikke sanksjonert av islam, og ikke noe som kan forsvares i hverken Quran eller Hadith, men det er jo en kulturell skikk.
Gjest ->>- Skrevet 1. mai 2010 #3 Skrevet 1. mai 2010 Ikke at jeg er muslim, men jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til. Det er ingenting som tyder på at det er flere overgrepssaker mot barn i katolske miljøer enn andre. En amerikansk studie tilsier at det er en lett overvekt av seksuelle overgrep mot barn hos yrkesgruppene lærere og leger. Det er ingenting som tyder på at noen majoritetstolkning av islam sier at man bør ha sex med barselskvinner, frivillig eller ufrivillig. Tvert i mot er det vanlig med en avholdsperiode etter fødsel. Ingen av delene tilsier at det ikke finnes noen som har sin egen personlige tolkning av islam og mener det er slik, eller at det ikke finnes folk som anser seg som katolikker og som tror det står i bibelen at det er ok å tafse på altergutter. Men hva så?
Bellinda Skrevet 1. mai 2010 #4 Skrevet 1. mai 2010 Jeg finner ingen minoritetstolkning som sier det er greit heller. Og nå har jeg googlet lenge...
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #5 Skrevet 1. mai 2010 Forskjellen ligger i at når man bor i Norge må man følge norske lover! Det er ikke forbudt å drikke i norge, derfor gir jeg f.. i om noen gjør det, muslimer eller ikke. Kaster de hodeplagget er det som at jeg tar av meg lua for vinteren, driter i det! MEN å ha sex med sin kone rett etter fødsel på offentlig sted og tom kanskje mot sin kones vilje - det finnes det lover mot det! Og derfor bryr jeg meg om og med det og synes sammenligningen din bare blir tullete! Hva den professoren drev med på 90 tallet vet ikke jeg, men står det pasienter og jordmødre og muslimen selv frem i 2010 å sier at slikt skjer, mener jeg fremdeles at slikt IKKE skal skje! IKKE her i Norge! Hva de gjør i Somalia, må nesten dessverre Somalia rydde i selv...
Bellinda Skrevet 1. mai 2010 #6 Skrevet 1. mai 2010 Men Islam FORBYR det jo... På samme måte som islam forbyr drikking, kle seg uten hijab, spise svin osv... Min mann kunne aldri falt seg inn å gjøre det, selvsagt, han følger jo islam, og gjør ikke noen av de andre nevnte tingene her. Og å ha sex offentlig er også forbudt i islam! Derfor sier jeg at det er noe kulturelt, fordi det ER det. Det ER forbudt i islam. Enkelt.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #7 Skrevet 1. mai 2010 Tror kanskje den undersøkelsen din ligger litt for fall etter de siste mnd opprullinger pila. Det vil alltid finnes overgripere i barnemiljøer - selvfølgelig! Det sier seg jo selv. Bare se på alt som kommer frem av barnevernsbarn. Poenget var egentlig bare å peke på at det som i noen miljøer - norske miljøer feks er ett nullproblem (som sex på sykehus rett etter fødsel), tydelig er ett tema for muslimer (iom det skjer). Så hvorfor påstår man hardnakket at det ikke er religionsoppfatningen deres som kan være litt skeiv? Jeg har forøvrig ikke konkludert spørsmålsstillingen min, jeg bare spør hvordan de kan være så fordømt sikker på det!
Gjest ->>- Skrevet 1. mai 2010 #8 Skrevet 1. mai 2010 Nærmeste jeg kunne finne var et antropologitidsskrift som omtalte en afrikansk, ikke-muslimsk stamme hvor det var et poeng at barselkvinnen skulle ha samleie to ganger innen en måneds tid etter fødsel. Ikke veldig entydig, nei. =)
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #9 Skrevet 1. mai 2010 Islamske lover gjelder tydelig ikke for muslimer i norge da. Og heller ikke norske lover.... Kjekt å gjøre som man vil - alltid!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #10 Skrevet 1. mai 2010 Nei, den gjør ikke det. Den ble foretatt etter en tilsvarende skandale i USA. Det viste seg at det bare ble gitt mye mer medieoppmerksomhet til overgrep og cover-ups i religiøse miljøer. Naturlig nok, forsåvidt. Kan du ikke stille opp med en kilde eller tre på at "samleie rett etter fødsel er et tema i muslimske miljøer"? Selvsagt kan enkeltpersoner ha forkvaklede religiøse tolkninger, men jeg kan ikke finne noe som tyder på at det er utbredt i dette tilfellet.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #11 Skrevet 1. mai 2010 Jo, de er universelle. Men det vil alltids være svake mennesker. Og syke mennesker. Uansett tro. Jeg følger islam, som sier jeg skal følge loven der jeg bor. Og min mann har aldri kunnet tenke seg gjøre noe slikt mot meg... Jeeezzz....
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #13 Skrevet 1. mai 2010 Den artikkelen tror jeg er skrevet av min tidligere professor.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #14 Skrevet 1. mai 2010 Nå er jo dette snart en "verdens" skandale da pila..., men uansett er det da skrevet så det holder om andre saker også. Lommemannen står jo alene for tusenvis av artikler de siste årene. Og vi vet de finnes i idrettsmiljøer, hestemiljøer osv osv - selvfølgelig! Det at det foregår samleier rett etter fødsel på norske sykehus er en diskusjon på norske sykehus. Om muslimene prater om det vet ikke jeg, men de må da ha det fra ett sted, så vil jo tro de utveksler ett synspungt eller to rundt det. Så lenge det diskuteres i helsevesenet, om så ikke offentlig fordi de ikke vet hvordan det skal håndteres enda, er det like fullt et problem. Et problem som er forbud. Men det er jo typisk nordmenn å ta hensyn til at de kanskje skal få lov til å gjøre slike ting. Hadde det vært en nordmann hadde politiet stått på det barselrommet på 5 minutter
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #15 Skrevet 1. mai 2010 Jeg skal ta dette opp med lederen i Islamsk Råd, og se om man kan få igang ett forskningsprosjekt rundt dette, skulle ikke være umulig!
Gjest Skrevet 1. mai 2010 #16 Skrevet 1. mai 2010 Nå heter det å TRO på Gud eller TRO på Allah. Ingen vet, verken de som tror eller sier de ikke tror. Innenfor alle religioner, også kristendommen, finnes det mennesker som gjør fæle ting. Selv om noen velger å skjule slike handlinger bak sin religion må man ikke tro at alle muslimer er drittsekker som voldtar og dreper. Det blir for snevert. Husk også at veldig mange land fortsatt er preget av analfabetisme. Mange i for eksempel Afghanistan og Pakistan lærer om Koranen og verden av de eldre i landsbyen, og får ikke et mer moderne syn på verken religionen eller hvordan verden fungerer i år 2010. Mange mennesker som kommer til Norge i nød kommer fra nettopp slike områder.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #17 Skrevet 1. mai 2010 Det er bare det at det finnes for mange unntak fra deres religion til at dere som "gjør som dere skal" blir sett så lett. Og det må da være ett problem dere selv må være interessert i å rette opp i.... For meg virker det helt "hull i hodet" når noen påberoper seg å være troende og muslim, men samtidig bryter norske lover så det synger etter!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #18 Skrevet 1. mai 2010 DET synes jeg faktisk var ett godt forslag. Be de lage det som ett tverrfaglig samarbeide med norske helsearbeidere også.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #19 Skrevet 1. mai 2010 Jammen, det finnes jo INGEN unntak for dette i alle fall. Det finnes unntak fra faste, ja, om man er syk. Det finnes unntak fra pilgrimsreisen om man er fattig, det finnes unntak fra bønn (man kan be sittende eller liggende) om man er syk, det finnes unntak fra velferdsskatten når man er fattig. Men unntak fra alkoholforbud, sex utenfor ekteskapet, sex under menstruasjon, for å nevne noen få, FINNES IKKE!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #20 Skrevet 1. mai 2010 Ja, og det er vi pokker så gode til å forstå oss på, så si ikke at vi nordmenn ikke gjør det. Oppsøker du ett norsk fengsel å spør alle etniske nordmenn der om de er kristen, tror jeg prosentandelen er rimelig lav! Vi er ikke en nasjon tuktet på religion slik de er mange andre steder og derfor synes jeg det blir så urimelig å si at det garantert ikke religionsens feil, men at det er kulturelle forskjeller. At det finnes mange muslimer i norske fengsler som påberoper seg rett tro vet vi da av mat/bønne/do osv problemer....
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #21 Skrevet 1. mai 2010 Her mente jeg at unntakene er for mange, dvs de menneskene som påberoper seg deres religion men som bryter forbudene deres. Altså gjør det de ikke har lov til som å drikke alkohol
Gjest ->>- Skrevet 1. mai 2010 #22 Skrevet 1. mai 2010 Har du noen kilde på at dette er en stor debatt/et utbredt problem/kjent fenomen?
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #23 Skrevet 1. mai 2010 Dersom det er ett stort nok problem, gjør de sikkert det. Jeg spurte forresten en jordmor også om dette en gang, og hun bare lo og sa det var en vandrehistorie fra da pakistanerne kom til Norge.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #24 Skrevet 1. mai 2010 Det som prates om innenfor veggene på sykehus bruker nok litt tid på å komme ut vet du pila. Det er rett og slett naivt å tro at slike fortellinger og rykter oppstår av intet og ikke er noe problem. Problemet ligger i at vi nordmenn er veldig opptatte av å ta hensyn og legge til rette for våre nye landsmenn og derfor tar saker som dette veldig lang tid - på alle mulige måter. Det er betente saker man helst ikke vil ta i og ikke helt vet hva man skal gjøre med. Men skulle jeg en gang oppleve at noe slikt skjer så jeg ser det vil jeg kontakte politiet og vg umiddelbart!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #25 Skrevet 1. mai 2010 Spør de rette yrkesgruppen (helst anonymt) kan det hende de får rett inntrykk også. Er de derimot forutinntatte som dere, skjer det nok aldri!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå