Gå til innhold

Noen som er god i økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er virkelig håpløs i alt som har med tall å gjøre..

Men altså, jeg er ferdig med barchelorgraden min til neste vår og kan forvente en årslønn mellom 350 - 400 000. Siden jeg er aleneforsørger så er jeg i skatteklasse 2. (Barnet er i barnehagealder og jeg har ikke lån fra før)

Kan jeg i det hele tatt få lån alene, med såpass lav inntekt, og hvis (o lykke) det lar seg gjøre... Hvor mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanligvis regner de inntekt x 3, så om du tjener 375 000 kr vil du da etter den regelen kunne få ca 1,1 mill i lån.

Skrevet

Tusen takk Alva :))

Da er det jo ikke helt håpløst, så lenge jeg holder meg unna de største byene ;)

Skrevet

Neida, ingenting er helt håpløst :-) Det kan også være lurt å vise evne til sparing så fort du kan, f.eks spare på BSU, vise til en god buffer og gjerne sette opp et budsjett (som viser hvordan du vil håndtere utgifter med et lån på sånn og slik og en rente på f.eks 6% (normalrenten)). Slike ting skaper tillit i en bank og vil gjøre det enklere for deg å få lån.

Skrevet

Tusen takk for fine råd :)

Skrevet

Men husk at studielån også går inn i den 1,1 mill du kan låne så om du har 250 000 der så kan du bare låne 850 000. Men har du et stabilt forhold til banken, og feks en far med penger på bok så er det utrolig hva du kan få til. Jeg fikk låne penger med det faktum at jeg sto uten inntekt 6 mnd senere.. og da vi lånte til dette huset hadde bare en av oss jobb, men banken lånte oss penger ut fra hvor mye vi ville tjene når jeg kom meg i jobb. Det tok 2 år før jeg kom i jobb da, og det var tøft økonomisk.

Skrevet

Ja det kan jeg forstå var tøft økonomisk... Men bankene har vel blitt noe mer tilbakeholdne med utlån etter finanskrisen?

Jeg har ikke studielån heldigvis. Jeg er elenforsørger og har benyttet meg av muligheten til å få dekket utdanning gjennom nav (¤hvisker¤ men ikke si det til noen på anonym, da får jeg hele røkla på nakken..;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...