Gå til innhold

Da har de innført tvang i den norske skole!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tampong ødelegger ikke jomfruhinnen. Selv om den er riktig satt inn sitter den ikke så dypt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sign.

Dumme, dumme lærer!

Skrevet

Ingen tvang om å bruke tampong i mine svømmetimer, så det er nok ikke innført i den norsk skole, nei;)

Første gangen en elev kommer og sier at hun ikke kan bade pga mensen holder det. De neste gangene skal det sendes med melding. Hadde uansett aldri forlangt at noen skulle bade hvis det var unnskyldningen. Men jeg er meget flink til å notere i bakhodet når elevene kommer med den forklaringen..har opplevd at noen jenter har hatt mensen i 3 uker i strekk;)

Nei, man kommer langt med god dialog og gjensidig tillit!

Skrevet

Synes dette er galt. Ikke alle unge jenter bruker tampong. Dette skal de ikke bli tvungen til pga svømming på skolen. Selv begynte jeg ikke med tampong før jeg var 15 (halvannet år etter at jeg fikk mens), for jeg synes det var ekkelt.

Skrevet

før jeg hadde hatt samleie som 14åring(synes selv at det var relativt tidlig) var det helt forferdelig vond å prøve og dytte inn en tampong, gikk fint etterpå. Skulle noen ha "tvunget" meg til å putte i tampong som 13åring hadde jeg nektet plent og da hadde det ikke blitt noen svømming uansett. Man kan ikke regne med at alle 13åringer har hatt sex eller brutt jomfruhinnen liksom.

Skrevet

Etter å ha sett lærerens forklaring, skjønner jeg hva hun mener - gyldig fravær kun dersom det står i meldeboka.

Men jeg ser noen av dere andre er enige i påstanden at mensen ikke bør være gyldig fraværsgrunn uansett, da man kan bruke tampong. Som mange over meg har skrevet, er det jammen ikke alle som klarer å bruke dette i den alderen. Jeg klarte ikke bruke tampong før jeg hadde hatt sex og dermed fått vekk den hersens jomfruhinna, prøvde noen ganger og det var veldig vondt og ubehagelig.

Da jeg gikk på ungdomsskolen var mensen gyldig fraværsgrunn både i gym og svømming. Syns det kan være slik i dag også.

Skrevet

til evt lærere som ser dette, da jeg fikk mensen i 12 års alderen var den ekstremt uregelmessig, hadde ihvertfall blødning annenhver uke. Var aldri noe problem når man fikk med melding. men- husk at du ikke kan vite syklusen til alle jentene i klassen. om du skulle huske når de sist hadde denne unskydningen.

Skrevet

Og det er det.

Tror læreren som skrev innlegget var litt kjapp i vendingen. En elev kan ikke gang på gang bruke mensen som unnskyldning, men ingen kan tvinge noen til å bruke tampong. Det sies seg selv! Ber foresatte om fritak pga mensen, så er jo saken løst.

Lærer 21:56

Skrevet

Til 22:19

Hvis en jente kommer flere uker på rad og bruker mensen som unnskyldning så er det mest sannsynlig noe annet som ligger bak. Som jeg skrev lenger oppe; man kommer langt med en god dialog/tillet. Noen har gjerne fått en sårende kommentar, blikk el i garderoben. Ville vært utrolig blindt av meg å bare godta mensunnskyldning gang på gang. Og det er utrolig hvor god oversikt man kan få over elevene..og jeg hadde over 30 på mitt trinn:)

Skrevet

her blir ingen av elevene som hevder å ha mensen, tvunget til å svømme. Men de må ha alternativ gym. Vi ha trenignsrom i naborommet til svømmehallen.

Mensen er i seg selv ikke grunn til å ikke kunne bevege seg. Men mindre man har store kramper - og da er man stort stet ikke i stand til å gå på skolen uansett.

Skrevet

Det der er helt vanlig, og var vanlig også da jeg gikk på vg skole.

Selvsagt er det ikke gyldig fravær om man har mensen (i seg selv). Foreldrene skirver melding om jentene av en eller annen grunn ikke kan ha svømming (sterke smerter el.l.) Skjønne rikke hva problemet er.

Om det å si at man har mensen skulle være gyldig fravær, ville knapt nok en eneste tenåringsjente i dette landet vært i nærheten av vann...

Skrevet

Jeg fikk mensen da jeg var 10 år, og tampong hadde jeg ingen interesse av å bruke før jeg var 15-16 år. Man kan ikke kreve at barn og unge skal bruke tamponger. Det er det dummeste jeg har hørt! Jeg liker ikke å bruke tamponger i dag heller, og bruker helst bind.

Det at denne læreren er en dust, betyr ikke at det er innført tvang i norske skoler. Det er å dra det vel langt, HI. At en lærer skal fortelle barn/unge at de må bruke store nok tamponger, eller i det hele tatt skal blande seg inn i noe så privat, er direkte ekkelt.

Jeg hadde en gymlærer som mente at menssmerter ikke var grunn nok til å slippe gym. For når hun hadde mensen så hjalp det å løpe over fjellet. Ergo så stemte det på alle. I puberteten hadde jeg stoooore menssmerter som ikke bare var i magen, men oppover ryggen, nedover bena og smerten bredde seg til det meste av kroppen. Da hjelper det ikke mer enn bare litt med vanlig smertestillende. Lærere som dette burde miste jobben!

Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde jeg vanvittige blødninger i 9-10 dager. Jeg gikk alltid med rosa eller grønn o.b. + nattbind (på en gang). Begge deler var fullt i løpet av en time eller to. Hadde aldri tatt sjansen på basseng med så store blødninger. Husker jeg prøvde en gang i badekaret, da ble vannet rødt... Dette var noen forferdelige år for meg, og heldigvis trengte vi ikke melding med fra foreldre en gang når vi hadde mensen. Flaut nok å ha mensen når man er 12.

Men for noen vil det jo funke med tampong, og da gjør det jo ingenting med en oppfordring fra læreren. Men ikke tvang. Har flere venninner som aldri har klart å dette inn en tampong en gang.

Skrevet

Dette med gym og svømming og mensener et evigvarende problem i norsk skole. Mye kunne vørt løst dersom de som ikke skal ha gym fikk en alternatïv oppgave i stedet for å bare sitte og sløve. F.eks. kan de som ikke har gym grunnet brekt ben, menstrasjon og annet (altså helsetilstand som ikke medfører at elevene er fullstendig fravørende fra skolen den dagen) få en teoretisk oppgave de skal løse den timen.

Skrevet

Og da er det jo bare for lærerne å lage alternative oppgaver - jeg ser virkelig ikke problemet.

Da jeg gikk på skolen hadde de alltid alternative oppgaver for de som ikke kunne delta i den ordinære gymtimen (av ymse årsaker). Enten alternativ trening eller teoretiske oppgaver.

Sååååå vanskelig er det jo ikke å lage teoretiske oppgaver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...