Gå til innhold

Første kontroll, skuffet...


mon84

Anbefalte innlegg

Var på første svangerskapskontroll hos legen i dag (jeg er 12+6), og gikk derfra veldig skuffet.. Som førstegangsfødende hadde jeg masse spørsmål og var veldig spent, men det virket som om han bare ville få meg ut derfra så han kunne ta helg.. Han hadde ikke tid til å ta blodprøver engang.. Med alle hormonene som regjerer for tiden satt jeg der med stor klump i halsen og fikk ikke frem noen av spørsmålene mine.. Det skal vel ikke være sånn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fysjom, for en ekkel lege!! Eg ville tatt kontakt med jordmor med en gang! Du kan velge sjøl kor mange kontroller du vil ha hos lege og kor mange du vil ha hos jordmor. Eg har ikkje vært der selv endå, men eg hadde en veldig flink lege som svarte på alle spm og hadde god tid. Er førstegangsfødende selv, så eg hadde endel spørsmål kan en si...! Og det er ganske dårlig at han ikkje engang tok blodprøver!!

 

Men eg har hørt flere som sier at jordmor har mer tid til samtale og har litt mer peiling.

 

Kjipt å få en sånn opplevelse av noe som skal være så kjekt! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg valgt å bare gå til jordmor i svangerskapene mine (har 1 barn fra før). Der føler jeg at jeg får snakket om veldig mye mer og får mer forståelse enn hos legen. Måtte til lege når jordmor hadde ferie, men da gledet jeg meg bare til hun kom tilbake. Du får et veldig personlig forhold til jordmor som du antakelig ikke får hos lege, så jeg anbefaler deg virkelig å prøve det. Men blodprøvene må du mest sannsynlig ta hos legen. men det trenger du jo ikke legetime til. Det er bare å henvende seg på laben på legekontoret og be om å få tatt prøver. det er jo en del blodprøver som skal taes i uke 12, så det bør du jo bare få gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprøvene skal de jo ta før uke 13!! Dette med klamydia, syfilis, hiv etc som skal undersøkes. Også om du har antistoffer mot røde hunder... Merkelig... Gjorde de ingenting der?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da! Ikke noe kjekt.

 

Enig med de andre - gå til jordmor heller. Mye kjekkere det. Jordmødrene har dette som sitt spesialfelt og har ofte mye bedre peil enn legene. Men blodprøvene skal du ta! Ta frem strengestemmen og ring ned der på mandag.

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg skal gjøre på mandag er å dra på legekontoret og kreve blodprøver med en gang de åpner, deretter ringe jordmor.. Har hørt masse poitivt om å gå til jordmor, så gleder meg til det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos min lege er det visst nye regler, taes ikke blodprøver før ETTER uke 13, var litt uvant siden jeg er vant til å ta de tidlig, men han sa at det var nye retningslinjer nå.

 

Men, legen skal likevel ha god tid til å prate med deg og høre på deg! Hos meg får jeg først tid hos legen, og så tar sekretæren alle prøver og slikt etter det, så er ikke noe stress og bare rolig.

 

Gikk til jordmor med begge de andre to i tillegg til et par kontroller hos legen, anbefaler det virkelig. Nå går jeg jo til jordfar på sykehuset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...