Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #1 Skrevet 30. april 2010 På besøk fra 0-1år forumet. Er ikke så flink til å lage mat fra bunnen av. Trenger tips fra erfarne foreldre. Kan hun få det samme som oss nå? Må alt lages fra bunnen av eller kan hun fks få kjøttkaker og karbonader fra pakke? Takknemlig for svar.
Underveis --> Skrevet 1. mai 2010 #2 Skrevet 1. mai 2010 Lillemann er 13 mnd, og fått vår mat siden før han ble ett. Det skal sies at vi lager mesteparten av maten vår fra bunnen. Altså lite hel- og halvfabrikata. Vi er også restiruktive på saltingen. Det er mye salt i "ferdig"maten, så jeg ville nok unngått det så godt det går. Vi har også brukt middagsglass av og til. Særlig når poden er oversulten og bare vil ha MAT!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #3 Skrevet 1. mai 2010 Jeg har også gitt mi vår mat siden før hu ble ett. Men har selvsakt valgt litt sunnere mat og noe som er litt mer barnevennlig som f.eks fiskepudding (eller flere fiskemiddager i uken), kylling fremfor kjøttdeig, og litt sånne småting. Og skal vi ha noe sterk mat eller taco så går jeg for middagsglass om jeg ikke har noe å lage en liten porsjon middag til henne i hus
Lemonia Skrevet 1. mai 2010 #4 Skrevet 1. mai 2010 Vi har gjogså latt ham spise samme mat som oss fra den alderen. Som Underveis lager vi alt fra bunnen av, bruker lite halvfabrikata og aldri helfabrikata. Vi er forsiktig med salt til det gutten vår skal spise. Han liker derimot godt mat med mye krydder eller sterk mat.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #5 Skrevet 1. mai 2010 Takk for svar:) Ja det er saltet jeg egentlig tenker på når jeg spør, for så usikker på hvor grensa går hen nå liksom. Fikk beskjed av hs at ferdigsauser er fy fy og det er jo greit. Det forstår jeg. Men må nok trå til å lage mat fra bunnen av. Hun skal jo bare ha maten vår om dagen og i en travel hverdag blir det mye halvfabrikat. Lager litt selv da. Så har gitt henne middagsglass først og så vi har spist etterpå. Det må det jo bli slutt på snart. Gitt henne litt ris og kylling da har vi hatt det. Men mange som prater på at man ikke skal steke maten til de små.. Men kyllingen må vel stekes?? Skjønner ikke helt den. Blir glad for litt oppskrifter også om noen har tid. )
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2010 #6 Skrevet 2. mai 2010 Jeg tenker at det er greit å gi dem ferdig saus om det ikke er særlig me salt i "hovedmaten". Men jo, kyllingen skal vel egentlig kokes den og. Selv har jeg aldri gjort d.. Det er vel pga d svarte i panna som kan komme med i kyllingen som stekes. Men altså, vi gjør det selv og vi er ikke død av den grunn. En gang skal de steke sin egen kylling. Jeg vil kalle det å være litt hysterisk jeg da
Mia29 Skrevet 3. mai 2010 #7 Skrevet 3. mai 2010 Hei! Her i huset er lages det meste av maten fra bunnen men jeg skal likevel innrømme at frem til hun passerte året så ga vi stort sett bare middagsglass. Hun ville faktisk ikke ha noe annet, og da slapp vi å stresse med at vi ikke skulle salte vår mat. Nå har vi begynnt å gi henne mer av vår mat siden hun nå ser ut til å ville spise den. Da bare dropper vi saltet evt. at vi tar av en porsjon til henne før vi salter. vi spiser det meste. Men er nøye på at grønnsaker og slikt kokes godt ettersom hun ikke tygger så godt enda og derfor fort kan få vondt i magen hvis grønnsakene blir for rå. Men fortsatt passer vi på å ha et glass eller to tilgjengelig i tilfelle vår mat ikke egner seg. Ferdigmat unngår vi å gi henne pga saltet. Dette gjelder også ting som ferdige kjøttkaker, kjøttpudding, fiskeboller, fiskegrateng osv. Det er ofte veldig mye salt i slik mat for å bedre på smaken. vi lager heller opp kjøttkaker, fiskegrateng osv. Porsjonsformer og fryser. Da har vi lettvint og sunn mat til de dagene vi trenger det. Men dette med stekt mat har ikke jeg hørt noe om. Hvor har dere hørt/lest det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå