Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Lurer på om det er noen her som har vært gjennom en setefødsel... Det ble oppdaget på UL i går at gutten min ligger i seteleie og at han allerede er ca 4000 g! Jeg har termin 17.mai, så dvs at han kommer til å bli stor ved fødsel! Kjenner at jeg er ganske nervøs, så jeg vurderer jo også keisersnitt. Skal på poliklinisk time på mandag, da får jeg vel mer informasjon.

Ønsker gjerne noen historier fra noen som har vært gjennom en slik opplevelse!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke vært gjennom det selv, men jeg kjenner to stk som har vært gjennom setefødsel. Dette gikk kjempebra!! De var kjempe nervøse før fødsel så klart, men det var ikke noe problem i det hele tatt! de var stor fonøyde:) Jeg hadde helt klart valgt setefødsel over keisersnitt, men det er MIN mening. De var veldig usikre begge to til å begynne med, men ble anbefalt av jordmor og lege til å ta setefødsel fremfor keisersnitt. Eneste som jeg syns er litt " skummel" er at det evt kan ende med hastesnitt, men det tror jeg skal gå bra:)

Skrevet

gutten min som ble født i 2008 lå i seteleie , og ble estimert til å ligge på rundt 4000g ved fødsel.

Jeg var fast bestemt på å klare en vaginal fødsel siden jordmødrene og legene mente dette uansett er det beste for mor og barn.

For å si det sånn så fikk jeg motbevist dem gangske greit!

Fødselen tok 23 timer, riene var så vonde at jeg trodde jeg skulle dø selv om jeg fikk epidural. Jeg var bundet til sengen, og til slutt var jeg så utmattet og lå bare og skrek av smerter med bare 4,5 cm åpning etter ca 22 timer(!) så da ble jeg trillet til operasjonsalen der de skulle ta keisersnitt. Da de satte spinalen ble den enten satt feil eller så la de meg ned for fort pga den stressede situasjonen, uansett så gikk bedøvelsen oppover og jeg fikk ikke puste. Til slutt måtte de legge meg i narkose, og når jeg ble vekt fikk jeg ikke se sønnen min på 8 timer fordi jeg var for utmattet. Han veide 4570gram!! og med en så stor gutt i seteleie hadde jeg rett og slett ikke sjans til å få han ut.

Hvis babyen din allerede er estimert til å bli undt 4000g hadde jeg aldri prøvd meg på vaginal fødsel. Man må nesten være garantert en liten baby om det skal gå bra.. Forresten så ble bekkenet mitt tatt røntgen av for å sikre at det var stort nok, så det at jeg ikke fikk han ut hadde ingenting med for lite bekken å gjøre.

I ettertid tok det meg over et halvt år å komme meg etter fødselen både fysisk og psykisk. Jeg angrer enda på at jeg ikke hørte på den indre stemmen i meg som sa at det kanskje ikke var så lurt å føde vaginalt selv om legene mente det motsatte.

Denne gangen får jeg ekstra UL for å sjekke leie og for å estimere veksten, om babyen ligger i seteleie eller ligger an til å bli over 4000 blir det keisersnitt.

håper du ikke blir skremt, men jeg kunne ønske noen kunne ha gitt meg en egenerfart historie som viser at ting kan gå galt til tross for hva andre mener den gangen jeg skulle føde i seteleie.

Jeg hørte også positive historier, men så tenkte jeg aldri over at dem sine barn kanskje ikke lå over 4000g pluss at jeg var førstegangs..

Jeg ville hatt et planlagt keisersnitt, der pappan også kunne ha vært med. Det var utroig trist at han ikke fikk vært med forrige gang da det endte i hastesnitt..

Lykke til! =)

Skrevet

Hei! Sendte deg et PM jeg :-)

Lykke til med fødsel/KS hva du enn velger!

Skrevet

Hei..

Jeg har ingen erfaring med setefødsel, men tenkte jeg ville skrive til deg likevel.

Norge er et av de få landene igjen i Europa som fremdeles mener at vaginal fødsel er det beste for både mor og barn også når det kommer til setefødsel.

I veldig mange som for eksempel Danmark og Storbritannia har de gått helt bort fra setefødsler. Der blir det keisersnitt..

Nyere forskning viser at i veldig mange tilfeller er keisersnitt det beste valget.

Min første fødsel endte i keisersnitt, og det gikk faktisk veldig greit.

Både med meg og sønnen min. Ingen av oss har hatt noen som helst plager i ettertid. Jeg var oppe på beina med en gang spinalen var ute, og spaserte rundt i gangene på barsel.

Så jeg personlig skjønner ikke all skremselen rundt KS.

Fødte sønn nummer 2 vaginal for 2 uker siden, og det gikk kjempe greit det også, men om det skulle bli en nummer 3, så er det et fett for meg om det blir KS eller vaginal fødsel. Syntes ikke det ene var så voldsomt mye bedre/eller vondere enn det andre:o)

Masse lykke til videre...

Skrevet

Tusen takk for svar jenter, det setter jeg pris på. Går og grubler og venter på at det skal bli mandag!

Skrevet

Jeg fødte i seteleie i januar 2009. Var førstegangs. Babyen min bar estimert til 3699-3800 og jeg hadde romslig nok bekken. Han ble 3760 og fødselen gikk supert. Selv om det tok 20 timer, har jeg ingenting negativt å komme med.

MEN jeg hadde alikevel vurdert keisersnitt dersom han allrede nå var estimert til 4000.

4 kg er satt som øvre grense for vaginal fødsel ved seteleie, hadde ikke tenkt å overprøve dette uansett hva de sa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...