Gå til innhold

melder meg inn her=)


mali28

Anbefalte innlegg

Hallo damer og hjertlig tillykke med godt på vei graviditet! Dette blir gøy!

 

Jeg er ikke så glad i jobben min, og siden jeg er så kort på vei, 9+5, har jeg søkt jobber. Har vært på intervju i dag, for 6mnd vikariat. Denne jbben er perfekt og jeg vil så veldig gjerne ha den. Må jeg si fra om graviditetn dersom jeg blir innkalt til 2.gangsintervju synes dere? Føler meg litt råtten, men allikevel... det blir jo mange måneder og jobbe der, siden jeg har kort oppsigelsestid. Kan jo ikke regne med å bli dårlig heller... PLuss så tror jeg at hvis jeg sier det til dem vil jeg ikke bli prioritert for jobben. Og jeg vil ha den!!

 

råd eller erfaringer fra lignende situasjoner? Er det noen ledere/mellomledere her som har meninger om dette?

 

Tusen takk! M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ikke pliktig til å oppgi at du er gravid, men det er klart at arbeidsgiver vil føle at du ikke har vært ærlig med dem på intervju. De har uansett ikke lov til å la være å prioritere deg til jobben pga graviditet. Dersom du er best kvalifisert og du allikevel ikke får jobben og du mistenker at det er pga graviditeten, kan du prøve saken for arbeidsretten. Pass på at tillitsvalgte på arbeidsplassen er tilstede på intervjuet. De passer på at arbgiver ikke spør om slikt eller andre ting de ikke har noe med, og de har oversikt over hvem som har søkt, hvilke kvalifikasjoner den enkelte har, og om feks ting som graviditet har spilt noen rolle i ansettelsen. det er tillitsvalgtes plikt å passe på at slikt ikke skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke pliktig å si noe før du er 6 måneder på vei faktisk :-) Og om du får en ny jobb nå kan du jo si at du ikke visste det siden det var så tidlig. De fleste er forståelsesfulle pga det, men aldri vært oppe i det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...