Gå til innhold

Er det vondt å sette epiduralen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke hatt smertelindring di to forje fødselene,va litt på lystgassen,men ga fort opp den..

Men riene kom tett å var veldig vonde å intense,har lyst å kunne slippe di intense smertene denne gangen,men er veldig redd for å få satt epiduralen..:( andre tips evnt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei jeg har tatt den 2 ganger, svir jo litt, men ikke vondt! Men om man syns den er vond er den verd den lille smerten! ;) Jeg tror jeg vil ha den denne gangen også om vi rekker det da :o)

Skrevet

Hei

titter bare innom her.

Satte epidural for 5 uker siden. Kjente bare litt ising da de satte den.

Må si en ting - epidural er helt himmelsk :) Anbefales sterkt ;)

Lykke til

Skrevet

Man får vel lokalbedøvelse før den settes, så det skal jo ikke være fryktelig vondt : )

Skrevet

Kan ikke huske at jeg kjente noe særlig til at den ble satt ...

Skrevet

Det svir og så er det litt vanskelig å sitte heilt i ro når dei skal sette sprøyta midt i ei rie, men det er verdt det!! :)

Skrevet

da jeg fikk epidural satte de den midt i en ri, og da kjente jeg det ikke en gang:))

Skrevet

Egentlig bare tull å svare på graden av vondt egentlig, for noen kjenner knapt noe, mens andre synes det er det værste ved hele fødselen. Hvis skalaen for VONDT går fra 1-10, er det alle variasjoner innenfor her. Det er SÅ individuellt hva folk synes om det stikket i ryggen. Mye henger sammen med hvor engstelig man er fra før, og om man har gruet seg mye til selve stikket. OG det har å gjøre med hvor erfaren anestesilegen som setter epidural er, og anatomien din. Har du verdens flinkeste lege, men verdens "vanskeligste" rygg kan selv ikke denne dyktige legen trylle. For noen holder det med ett stikk før den "sitter", andre må stikkes mange ganger i mange forskjellige nivå i ryggen. Kommer også an på om du klarer sitte helt stille og sitte slik du instrueres i å gjøre.

Man får alltid lokalbedøvelse før de setter epidural-nåla. Selve lokalbedøvelsen SVIR, men deretter kjennes stort sett ikke stikk nr 2. Føles mest som et press bak i ryggen. Av og til kjenner man at nåla kommer nær noen nerver i ryggen som gjør at det stikker litt ned i høyre eller vnstre ben/hofte. Det er helt vanlig, og oftest ufarlig.

Har selv hatt epidural ved forrige fødsel, og jeg kjente ikke annet enn selve lokalbedøvelsen. Resten gikk som en drøm....

Jobber innen faget og derfor så bestemt uttalelse ;-)

Skrevet

Hei. Har fått satt epidural to ganger og det gjør IKKE vondt. Du har allerede så mye smerte i kroppen på dette stadiet at du føler deg "ør".

Men om du ikke liker synet av svære sprøyter så se en annen vei med en gang anestesilegen kommer inn. Det gjorde jeg ikke første gangen, og bare synet på den enorme sprøyta var nok til at jeg ble veldig stressa. Andre gangen sa jeg i fra at jeg ikke ville se på når anestesi kom, og da snudde jeg meg bare bort:-)

Denne gangen skal jeg forsøke å føde uten. Sist gang med epiduralen satt for sent, så det resulterte i en veldig treg fødsel. Har håp om å speede det opp litt og vil forsøke lystgass og varmt vann istedet.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har en vanskelig rygg å stikke i, men kjente ingenting av selve stikket.

Men den virka ikke optimalt. Siden ryggen er litt vanskelig å stikke i traff de ikke slik de skulle og derfor gikk bedøvelsen mer i føttene enn der den skulle. Kjente riene nesten like godt og like heftig som før de stakk, samt at bedøvelsen svekket riene, og jeg kunne ikke lenger bevege meg selv. Og den satt i føttene i nærmere to døgn etterpå. Så derfor var epiduralen nesten noe av det værste med hele fødselen, og jeg håper at jeg klarer å holde ut maset fra både jordmor og andre denne gangen. Har skrevet i brevet til fødeavdelingen at jeg ikke ønsker spørsmål om å bruke epidural så sant de ser det som medisinsk nødvendig. Men det er min mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...