Gå til innhold

Til dere som lager babymat selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen gode oppskrifter å dele?

Jeg lager stort sett potet og gulrotmos til min 6 måneder gamle jente, men trenger litt variasjon!

Noen med gode tips og triks? :) ..Går det an å fryse ned noe..?

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vel ikke akkurat oppskrifter, men kan fortelle hva jeg pleide å kombinere... jeg pleide å lage en del om gangen, og dele i små plastbokser og fryse ned:)

I begynnelsen lagde jeg mos av rene grønnsaker og potet / ris.

Kombinerte f eks brokkoli / ris, litt urter og morsmelk, i blender. Eller potet og gulrot som du nevner. Egentlig kan du teste ut akkurat hvilke grønnsaker du vil, bare koke potet eller ris, tilsette en eller to typer grønnsaker ferdig kokt, gjerne litt urter for spennende smak, og tilsette vann eller morsmelk til det får passelig konsistens i blenderen.

Etterhvert tilsatte jeg kjøtt eller fisk i disse pureene (velg helt rene fileter, ikke pølse, kjøttdeig og andre blandingsprodukter. Sjekk på innholdsfortegnelsen at det ikke er tilsatt salt). Kokte ting hver for seg, til det var ferdig, blandet sammen i blender etterpå.

Litt tomat var også en vellykket smakstilsetning, og avokado kan du også godt gi til de små.

Ikea selger forresten veldig billige plastbokser, en sånn samlepakke med flere forskjellige størrelser, der de 2-3 minste passer kjempefint til babyporsjoner med middag:)

Skrevet

Supert tips ! :)

Hvilke urter er det du har brukt?

Skrevet

Jeg har holdt meg unna løk, hvitløk, gressløk, og det som ellers er i løkfamilien til barnet rundet et år. Han tålte ikke at jeg spiste løk og ammet ham, så jeg tenkte det var greit å la være. Hvis din tåler løk kan du jo prøve noen av disse sortene også.

Ellers tror jeg man kan bruke det man har, både av friske og tørkede urter. Persille, rosmarin, basilikum, dill (det liker jeg veldig godt selv sammen med fisk, så det brukte jeg til småen også...), bare fantasien som setter grenser her:)

Du finner jo raskt ut når barnet gaper villig, og når det meste blir spyttet ut igjen, så er det bare å tilpasse oppskriftene etter det barnet ser ut til å like:)

Lykke til med matlagingen:)

Skrevet

Stort sett så koker jeg akkurat det samme som vi spiser til middag (ikke pølser eller fiskepinner ol), feks hvis vi har kyllingfilet og ris så koker jeg en liten bit kylling til minsten og moser sammen med ris og en eller annen kokt grønnsak. Tilsetter alltid litt olje i mosen og feks basilikum eller litt tomat.

Noe som virkelig har falt i god smak her er søtpotet som jeg moser med hva enn det måtte være, han digger det og jeg kunne ha spist det som en kake selv:)

Skrevet

Og- maispuree syntes han er kjempegodt, har jeg dårlig tid så blander jeg i litt leverpostei:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...