Gjest Skrevet 29. april 2010 #1 Skrevet 29. april 2010 Vakumpakket fra Gilde? På brødskiva? Så lenge jeg har kjøpt den for ikke så lenge siden og den ikke har ligget mange dagene åpen?
Meg og oktobergutt Skrevet 29. april 2010 #2 Skrevet 29. april 2010 Dette lurer jeg også veldig på Jeg har spist det noen ganger nå, og vet at søstra mi spiste det nesten daglig på knekkebrød når hun gikk gravid, uten komplikasjoner Men er jo uansett bekymret for alt, så kanskje noen har mer erfaring?
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 29. april 2010 #3 Skrevet 29. april 2010 jeg har så syyykt lyst på vossafår men etter det jeg har lest rundt om deriblant her er at dette og salami går under spekemat/rått kjøtt og KAN inneholde listeria bakterien mener jeg...rett meg noen om jeg har misforstått!? mener man kan fryse produktene først men at da må frysen holde ekstrem kulde pga denne bakterienn ikke dør ellers...jeg ahr ikke rørt fårepølse eller salami men vet det er mange som sjaner på det for å si det sånn....for det er nok ytterst sjeldent foster atr noe skade av det men at det KAN være mulig...så opp til hver enkelt hvordan man ser på saken og alvorlighetsgraden om jeg kan si det sånn.....
Guttemamma75 Skrevet 29. april 2010 #4 Skrevet 29. april 2010 Toksoplasmose dør ved frysing, men ikke listeria som må varmebehandles for å dø. Så det er en liten risiko for smitte i spekemat som salami jo er og det er derfor matportalen fraråder gravide å spise salami og annen spekemat.. Men som tøysekroppen sier, risikoen er veldig liten,men den ER der.. Så får folk velge selv om de mener risikoen er verdt det...
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 29. april 2010 #5 Skrevet 29. april 2010 ERGO: fullstendig trygt er det ikke.men bare for å ha sagt det.. da jeg gikk med første mann for 11 år siden hørte jeg ikke om sånt hadde ikke nett heller og ad spiste jeg sikkert en hel hest tilsammen i bare fårepølse for ikke å snkke om fenalår på 17 mai osv...men han er frisk å fin idag...men nå som jeg vet tørr jge ikke..
Lotta2010x2012 Skrevet 29. april 2010 #6 Skrevet 29. april 2010 Både lege og jordmor her har sagt at jeg kan trykt spise salami, ikke la den ligge lenger enn et par dager så gjør det ikke noe..
doble<3<3 Skrevet 29. april 2010 #7 Skrevet 29. april 2010 Mange mener at norsk salami er relativt trygt å spise om pakken er nyåpnet og det er en stund fram til utløpsdato. Selv har jeg spist litt, men føler at det kanskje ikke er noe jeg burde få totalt dilla på så holder meg litt unna.
helen79 Skrevet 30. april 2010 #8 Skrevet 30. april 2010 Jeg fikk beskjed av jordmor at jeg trygt kan spise salami om den har vært fryst i 2 dg. Tror jeg ville gjort det for sikkerthetskyld. Gjleder å ikke ta noe sjanser med den lille i magen
<3 R med baby i magen <3 Skrevet 30. april 2010 #9 Skrevet 30. april 2010 jeg pleier bare å steke den litt på hver side jeg, så kan jeg spise den med god samvittighet etterpå skal visst ikke være noe farlig så lenge du tar av en nyåpnet pakke. Men jeg steker den for å være på den sikre siden! Jeg ELSKER salami, så jeg klarer ikke holde meg unna
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 30. april 2010 #10 Skrevet 30. april 2010 Pga en viss risiko for toxoplasmose i salamien er det anbefalt å legge pakka i fryseren på minus 20 grader i noen dager først hvis man ønsker å være helt på den sikre siden=)
BebeGutt<3 Skrevet 1. mai 2010 #11 Skrevet 1. mai 2010 Eg spiser det hele tiden, så eg tror ikke det er FARLIG,?
andregangsgravid<3<3<3 Skrevet 1. mai 2010 #12 Skrevet 1. mai 2010 Snakket med jordmoren min angående salami..for jeg har veldig lyst på det selv.. Fikk da beskjed om at jeg kunne legge salamin eller evnt spekemat i fryseren i 1 UKE..da skulle det være helt tygt å spise det..
pusseluskan Skrevet 1. mai 2010 #13 Skrevet 1. mai 2010 Jeg leste at man kan putte spekemat i dypfryseren i 2 uker,da skal det være trygt å spise med tanke på toxoplasmose.Trodde listeria var i meieriprodukter? Jeg styrer unne spekemat,man har hatt fryktelig lyst på salami.....
*Bolla* Skrevet 2. mai 2010 #14 Skrevet 2. mai 2010 Jeg hadde salami i fryseren som jeg gledet meg til å spise. Nevnte dette for jordmoren min, bare for å forsikre meg om at det var helt trygt, og fikk høre at det var mye uenighet om dette, men hun ville ikke at jeg skulle spise den. Hun har to andre "pasienter" som er dyrleger og jobber i mattilsynet og begge to var visst enige om at toxoplasma kun dør ved varmebehandling, ikke frysing.
Millamil Skrevet 2. mai 2010 #15 Skrevet 2. mai 2010 Hei vi serverer det i kantinen på barsel der jeg jobber.og der er det mange gravide innom som spiser salami også.jeg har aldri fått beskjed om at ikke vi må servere de som er gravide det.hadde det vært så farlig så hadde vi ikke hatt det pålegget der.
<3..snart3barnsmor..<3 Skrevet 2. mai 2010 #16 Skrevet 2. mai 2010 Sjekk denne =) http://matportalen.no/Emner/Gravide
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. mai 2010 #17 Skrevet 3. mai 2010 hmm...dette synes jeg hørtes rart ut, for jeg har både lest og hørt det stikk motsatte, blant annet her; Fakta om toksoplasmose og toxoplasma Parasitten dør ved oppvarming (67 ºC) og frysing (-20 ºC). http://www.forskning.no/artikler/2008/november/201964 Bare vær obs på at vanlige hjemmefrysere som regel bare holder -18 eller høyere temp.!
surfepia Skrevet 3. mai 2010 #18 Skrevet 3. mai 2010 Og svaret er som de fleste her skriver NEI! Du kan ikke trygt spise det. Det er jo en grunn til at matportalen og andre fraråder dette. Og det holder ikke fryse ned i hjemmefryser. Ingen hjemmefrysere som holder - 20 grader. Men dersom den er stekt, f.eks på pizza el lign(varmebehandles slik at kjøttet når over 67 grader) så kan du spise det. Gjelder alt rått kjøtt. Det er ikke dermed sagt at det skjer noe om du spiser det, og man skal ikke bli hysterisk. Men hvorfor utsette babyen for en risiko om man ikke må...? Jeg tenker iallefall at jeg klarer meg uten salami noen måneder.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. mai 2010 #19 Skrevet 3. mai 2010 Frysern min, og ganske mange andre nyere frysere, er "digital" og kan stilles på ønsket temp.! Har den nå på -21 grader, så det burde holde=)
Gjest Skrevet 3. mai 2010 #20 Skrevet 3. mai 2010 Litt uenigheter her, men jeg holder meg unna fra nå av. Tar ingen sjanser når det kommer til den lille... Takk for alle svar!
Corneliuss Skrevet 4. mai 2010 #21 Skrevet 4. mai 2010 Hei dere! Jeg har snakket med både Mattilsynet og Opplysningskontoret for Kjøtt. Har jobbet med mat noen år og er derfor veldig nøye på hva jeg spiser selv, men inntar altså salami etter den har vært fryst. Hver enkelt må nesten bare bestemme seg for hva de synes er ok - koser man seg ikke med maten så er det ikke noe vits i å spise det, selv er jeg derimot trygg på å spise salami. Mattilsynet og ernæringsfysiologene er de som har mest kunnskap på dette området. Ikke legene og JM. Mattilsynet sier: vi må ha forenklede regler og kan derfor ikke ta hensyn til om noen leverandører behandler kjøttet riktig. Vi synes derfor det er enklere å si "kutt all spekemat" enn å liste opp unntakene Opplysningskontoret for Kjøtt (ved en ernæringsfysiolog som jeg tror het Vibeke): listeria liker seg ikke i salami (men trives veldig godt i fårepølser). I tillegg så koker de store leverandørene også salami-kjøttet når det kommer inn på slakteriene. De store leverandørene = Gilde og Grillstad. Toxmo blir man kvitt ved å fryse pakken ned i 2 dager (-20). Det er ikke vist i å fryse det lengre. 2 dager er med sikkerhetsmargin. Dette er en ekstra sikkerhet. Hun spiste selv salami etter å ha fryst den i sine svangerskap. Uansett hva du å spise. Så finn noe du kan kose deg med! =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå