Gå til innhold

Problemer med jerntabletter, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lavt jernlager, og nesten ikke jern, og fikk streng beskjed av jordmor om å ta en kur med 100 mg daglig, og fikk ny time etter under 3 uker for ny sjekk. Kjøpte 100mg jerntabletter som jeg fikk beskjed om, og begynte å ta samme dag som jeg var på kontroll.

Problemet er at jeg på toppen av graviditet (uke 33) med bekkenløsning, hemorroider, halsbrann osv osv, nå har veldig mye luft i magen, som skaper utrolig vonde luftsmerter, og selvfølgelig ikke lukter godt (beklager detaljer), jeg må i tillegg på do mange ganger om dagen, har løs mage og veldig vondt hver gang jeg må på do... Jeg føler disse problemene øker fra dag til dag, har tatt jern i en uke nå, og lurer på om det gjør noe å slutte på dem, vente til magen har stabilisert seg, og så begynne igjen, eller kanskje bare ta en tablett hver 2.-3. dag?

Noen som har gode råd til hvordan jeg kan få opp jernnivået uten å måtte holde ut bivirkningene av denne kuren, eller i hvert fall begrense dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med helsesøster og spør hva hun mener. I stedet for å slutte helt, så begynn heller med lavdose jerntabletter som bygger opp sakte med sikkert. De inneholder mye mindre jern, men skaper ikke så mye problemer. De heter Hemofer.

Skrevet

Takk for svar:) jeg har tatt disse tidligere (Hemofer), og det gikk greit nok, ingen alvorlige plager... men det fungerer tydeligvis ikke for å få opp jernlagrene...

JM målte jernnivå (eller hva man nå måler) til 4 et eller annet, ble helt forfjamset og målte igjen, men fikk samme resultat, så hun var ganske streng på at jeg måtte få opp jernlagrene mine i en fart...

Noen andre tips til hvordan jeg kan følge JMs instrukser og få levelige dager samtidig?

Skrevet

Kanskje du skal prøve et annet merke? Fikk du beskjed om å ta c-vitamin til jernet? Det fremmer opptaket av jern. Helt ufarlig også.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å drikke et glass appelsinjuice sammen med jerntabletten, så det gjør jeg. Regner med det var pga c-vitamin?

Apoteket jeg var innom hadde kun to ulike tabletter med 100mg, hun som jobbet der anbefalte Ferro Retard, fordi den hadde minst bivirkninger av de to... men det er sikkert individuelt, jeg kan stikke innom og kjøpe den andre og se om det gjør noen forskjell...

Skrevet

Hei! Ikke bestandig like lett med graviditet. Hemofer er en jerntablett som vedlikeholder jernlagrene, er de helt tom ville jeg anbefalt deg å fortsette på de du alt har, eller prøvd Niferex. Disse er litt dyrere men inneholder askorbinsyre som bedrer opptaket av jerntabletten fra tarmen. Den mest vanlige bivirkningen av jerntabletter er hard mage, derfor lurer jeg på om mageproblemene starta samtidig som du startet på tablettene? Løsmage kan du regulere med å tilføre probiotika (idoform, biola), men er viktig å ikke ta jerntabletter samtidig med melk. Melk og jern danner et kompleks i kroppen og du får ikke ønsket effekt. Det samme gjelder dersom du tar gaviscon eller link. La det gå 2 timer mellom inntak.

Selv opplever jeg at magen kan gå fra forstoppelse til veldig løs på noen få dager, og jeg bruker ikke jerntabletter siden mine jernlagre er helt fine. Det er nok kroppen som er litt i ulage pga graviditeten.

Lykke til videre

Hilsen en gravid farmasøyt.

Skrevet

Tusen takk for informativt svar, da benytter jeg sjansen til å mase litt til:)

Er Niferex også reseptfrie? I tilfelle får jeg ta en tur og handle i ettermiddag, jeg betaler gjerne det det koster bare jeg slipper disse magesmertene.

Jeg liker ikke melk, så jerntablettene inntas om morgenen sammen med et glass juice og et par brødskiver, jeg tror ikke problemet ligger der.

Magen min har vært stabil i flere måneder, uten noen gravid-problemer. Men etter noen dager med jerntablettene har den bare blitt verre og verre. Jeg har ikke endret kosthold eller annet, så jeg er ganske sikker på at jerntablettene har skylda...

Vil det ødelegge "kuren" om jeg tar en tablett hver 2.-3. dag for å skåne magen litt? eller tar det bare litt lengre tid å øke jernlagre og blodprosent? (tviler på at jordmor blir så fornøyd med det, men jeg må jo fungere i hverdagen også...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...