Gå til innhold

Trening og spise sunt.. andre enn meg som har dårlig samvittighet?


EllaMaria

Anbefalte innlegg

Jeg leser og hører så mye om at det er viktig å trene mye (minst en halvtime med moderat trening - som skal være så hard at man svetter en hel del osv - per dag hvis man ikke var aktiv på treningsfronten før man ble gravid) og at man må spise veldig sunt. Jeg har trent en del i mitt liv, men ganske uregelmessig, og jeg kan ikke skryte på meg at jeg var topptrent da jeg ble gravid. Jeg jobber også veldig mye (begynte i ny jobb to uker før jeg ble gravid..), og er ofte så sliten og trøtt etter jobb at jeg bare vil hjem og slappe av. Jeg prøver å få gått hjem fra jobb noen ganger i uken, det tar ca en halvtime med rask gange. Jeg går også en del med valpen vår, men det er ikke akkurat rask gange siden han er ganske "treg".

 

Jeg spiser vanligvis veldig sunt, mye frukt og grønnsaker og ikke så mye godteri. Jeg spiser stort sett salat til lunsj og en god middag med en hel del grønnsaker, og får i meg smoothies med masse frukt og bær hver dag. Jeg spiser også en del gulerøtter og cherrytomater som snacks. Men etter at kvalmen fra den første perioden ga seg, har jeg fått så søtsug, og klarer ikke alltid å holde meg unna godteri.Jeg har gått opp 2 kg og er 16 uker på vei. Var ikke så superslank fra før, har "litt å ta i", men er heller ikke overvektig. Jeg er veldig glad i å lage og spise god mat, og ser på det som en av livets store gleder. :)

 

Jeg går nå rundt med konstant dårlig samvittighet for at jeg ikke er flink nok, for at jeg ikke spiser sunt nok og for at jeg ikke trener nok. Er alle andre så flinke som jeg innbiller meg..? Hvor mye har dere gått opp i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke la dette ødelegge graviditets opplevelsen din.

Jeg har heller ikke den super sunne kostholdet nå.

Men prøver å få i meg variert mat. Så jeg vet at babyen hvertfall får det den trenger til å bli stor å sterk.Ellers tar jeg jern og tran.

 

Er viktig å kose seg også. Nå vet jeg jo ikke hvor mye du koser deg, men ikke la dette ødelegge. God mat kan jo være sunn mat også da.

Men nå er det jo viktig å få i seg karbo ++ som ikke så sunt til vanlig..

 

Slik tenker no jeg..

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar! :-) Jeg koser meg ganske mye, og synes det er veldig koselig å være gravid. Jeg spiser variert, og tar kosttilskudd for gravide, og omega 3. Karbo er noe av det jeg tenker på, jeg hadde egentlig begynt på en slankekur da jeg ble gravid, og måtte jo slutte med dette. Det er nok noe av grunnen til at jeg tenker en del på dette. Jeg hadde vært noen år i utlandet og var utrolig lei av maten der, så da jeg kom hjem til Norge spiste jeg nok litt vel mye av den gode norske maten en periode. :-)

 

Men enig med deg, denne perioden skal man jo nyte og slappe av med disse slankegreiene. Det er i hvert fall godt å vite at ikke alle er "supergravide" som spiser og trener helt "riktig" hele tiden. :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte litt også sånn i begynnelsen, men det var fordi det sto om alle typer slankekurer overalt, og disse superstjernene som kommer i bikinien tre dager etter fødselen, så slo det meg at dette er ikke normalt,og stakkars barn hvis det er det eneste moren tenker på..

 

jeg prøver jo ikke å legge på meg for mye, men det problemet tar jeg heller etter fødselen. Det forsvinner jo litt når du ammer..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker heller at det er mer "usunt" å gå rundt med dårlig samvittighet, enn at du tar hensyn til økt behov for hvile når du er i full jobb.

 

Men - forstår godt hvordan du har det. Jeg er normalt hva man antagelig kan kalle "treningsnarkoman". Har de siste åra trent stort sett hver dag, har vært over gjennomsnittet slank og mistet mensen i perioder med mye hard trening. Var derfor nødt til å legge på meg en hel del rett og slett for å kunne bli gravid. Fortsatte å trene "som normalt" når vi prøvde å bli gravid igjen, etter diverse anbefalinger fra "eksperter", men intet som festet seg tydligvis inntil jeg reduserte treningen kraftig i både hyppighet og intensitet. Da ble det fullklaff med én gang:) Bare 2-3 uker på vei begynte jeg å bli veeeldig mye sliten og trøtt. Er også forholdsvis ny i jobben min, og med fulle arbeidsdager, barn, stort hus og det hele, har jeg de siste 4 mnd. stort sett sovnet som en stein på sofaen etter middag. Som regel ikke våknet før i 21-23 tida på kvelden igjen, litt kveldsmat og så rett i seng. Hadde spesielt mye dårlig samvittighet den første tida - ikke minst pga alt "maset" i media om at gravide absolutt nærmest SKAL trene. Det gjorde det ikke bedre at jeg samtidig har rast opp i vekt - nærmere 10 kilo de siste 5 mnd, både pga mye kvalme (paradoksalt nok) og ikke minst pga det plutselige avbruddet fra trening. Kroppen min har vært innstilt på mye mindre mat + mer energibruk, og da kommer kiloene fort:-/

 

Da er det godt med forsikringer og bekreftelser fra samboeren min, som synes jeg er mer sexy enn noen gang, og bare syns jeg er fin:-) Så har jeg slått meg til ro med at det er godt å trene litt - eller bare gå en rask tur i frisk luft - når jeg kjenner jeg har overskudd til det. Jeg vet jeg er en "treningstype", og kommer til å lengte etter å få det tilbake etter fødselen igjen - ingen grunn til hastverk. Nå er det bare å nyte alt det fantastiske denne kroppen kan få til...det er jo egentlig nesten utrolig! Så får vi bare tenke pent om den og stelle så pent vi kan med den:) Det gjelder også nok hvile i en hektisk hverdag. Lykke til videre - forhåpentligvis uten dårlig samvittighet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svaret ditt, veldig godt å høre at andre har det litt som meg, det er jo nesten det beste med denne siden. :)

 

I helgen sa naboen at hun nesten ikke kunne tro at jeg er fire mnd på vei, siden jeg var så slank - det hjalp litt på mitt relativt dårlige selvbilde når det gjelder kroppen min. :)

 

Nå skal jeg kose meg med å være gravid, gå masse turer i solen og nyte livet, uten dårlig samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...