Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 28. april 2010 #1 Skrevet 28. april 2010 Hva skjer egentlig med foreldrepengene fra NAV dersom babyen enten blir født før tiden, eller at en får en tidligere dato for igangsetting eller keisersnitt? Mulig lille jenta skal ut noen uker før termin.. Men hvordan blir dette ift. permisjonen? Må jeg melde fra til NAV om "ny termin"? Skal permisjonen starte tidligere? Eller mister jeg noen uker, ettersom permisjonen egentlig skal tiltre 3 uker før termin? Litt mange spørsmål, men er ny i gamet;) Håper noen an svare meg:)
Nummer2påvei:) Skrevet 28. april 2010 #2 Skrevet 28. april 2010 Hei. NAV får automatisk melding om fødselen etter fødselen og så blir permisjonsukene regulert etter fødselsdatoen. Tre uker av permisjonstiden er forbeholdt før fødsel, så det vil si at føder du to uker før termin "mister" du to uker av permisjonen. Full permsjon er 56 uker, og vi har 53 uker etter fødsel. Føder man etter termin dato blir ikke permisjonstiden forlenget. Slik er dessverre reglene. Jeg skal selv settes i gang tre uker før termin og "mister" således tre uker.
Lunis Skrevet 28. april 2010 #3 Skrevet 28. april 2010 De som skal ha planlagt fødsel før termin trenger ikke miste permisjonsuker, med mindre man vil det selv. I følge lovverket kan man starte opp permisjonen inntil 12 uker før termin. Det betyr at også de som har planlagt fødsel før termin, kan starte opp permisjonen slik at man får med seg de tre ukene før termin. Dersom fødselen imidlertid skjer overraskende før termin, og før man har brukt opp hele eller deler av de tre ukene som er forbeholdt før fødsel, "mister" man permisjonsdager siden tre uker er forbeholdt før fødsel. Så dersom dere skal ha planlagt KS eller igangsetting før termin, kan dere planlegge det slik at dere får benytte de tre ukene permisjon før fødsel likevel. Dere trenger ikke gi NAV beskjed om flytting av termin, bare fylle ut dato for ønsket oppstart på søknadsskjemaet om foreldrepenger, siden man kan starte opp permisjon inntil 12 uker før termin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå