lottaa Skrevet 28. april 2010 #1 Skrevet 28. april 2010 hvor på selvangivelsen på altinn.no skal jeg skrive reisefradraget til bhg?
St.Sunniva Skrevet 28. april 2010 #2 Skrevet 28. april 2010 Det jeg lurer jeg også på, og om det også teller innunder egenandelen på 13700. Jeg får jo ikke noe igjen da antagelig, for jeg er student og har jobbet lite i tillegg.
Mamma til to skjønne gutter Skrevet 28. april 2010 #3 Skrevet 28. april 2010 Du får ikke fradrag for å levere i barnehage.
neekap Skrevet 28. april 2010 #4 Skrevet 28. april 2010 joda, man får igjen på kjøring til barnehage om man må kjøre omvei på vei til jobb. Det skal skrives opp under foreldrefradrag. Kr. 1,50 pr km/dag.
St.Sunniva Skrevet 28. april 2010 #5 Skrevet 28. april 2010 jeg er enslig forsørger og får stønad til barnetilsyn... Hos meg står det følgende: Totalt innberettet kr 28.380 Redusert med stønad til barnetilsyn kr 18.161 Fradrag for 1 barn: - 10.219 Kan jeg ut i fra dette også skrive opp kjøringen, eller er jeg allerede over pga stønad til barnetilsyn som jeg har fått? Når man skriver opp den kjøringen..... er det i såfall f.eks 17 km x 2 (som i t/r) x 2 (som i to ganger per dag) slik at det blir 68 km ekstra per dag?
neekap Skrevet 28. april 2010 #6 Skrevet 28. april 2010 ok.. jeg tipper du kan føre på 17 x 2 x 2 x 1,50 og plusse dette på de de drøyt ti tusen kronene du har i fradrag der. Stønad til barnetilsyn kommer ikke under foreldrefradraget (da ville du allerede nå vært over 25 000 som er grensa for ett barn). Litt knotete forklart kanskje.. Jeg tror ihvertfall det er slik, skal grave meg ned i selvangivelsen i morgen, så har ikke alt helt klart for meg enda.. Jeg husker VG hadde en fin forklaring på dette i helga.. Prøv å google det med reiseutgifter ifm barnehage så får du nok mange svar ) Men husk at du må regne kun omveien til barnehagen på vei til jobb/skole og ikke hele veien hjemmefra, om du skjønner..
St.Sunniva Skrevet 28. april 2010 #7 Skrevet 28. april 2010 Ja, omveien er den avstanden jeg skrev, for jeg har barnehage i en annen kommune. Men det teller selv om jeg er student sant? Men da blir det vel kanskje færre dager enn de ordinære 230 som om jeg hadde jobbet?
neekap Skrevet 28. april 2010 #8 Skrevet 28. april 2010 ja, tror det er det samme for studenter.. Det er for antall dager du har levert/hentet i barnehage. Jeg satt og telte dag for dag på fjorårets kalender. Og siden jeg også er aleneforsørger så er det bare jeg som henter/leverer )
St.Sunniva Skrevet 28. april 2010 #9 Skrevet 28. april 2010 Det uansett max 230 dager (samme som for kjøregodtgjørelse til/fra jobb). Det er visst bare sånn. Regner med at det gjelder dette også. Men jeg har jo 2 mnd ferie fra skolen, men jobber jo stort sett hver dag allikevel (- 4 uker ferie), og da blir det jo det samme. Uansett er det jo max 25000,- man kan trekke fra
1mor3barn&1000ideer Skrevet 28. april 2010 #10 Skrevet 28. april 2010 Jeg har 12,2 km å kjøre en vei (hjem-barnehage-skole). Kan jeg skrive opp reisefradrag? Blir jo 24,4 km pr dag.
St.Sunniva Skrevet 28. april 2010 #11 Skrevet 28. april 2010 Bare om det er omvei fra jobb o.l da....og kun det som er overskytende det du allikevel må kjøre til jobb. Er du hjemmeværende vil du jo måtte kjøre den veien x 2 per dag da, så egentlig vil det jo bli 48,8 km da
1+2=3jenter Skrevet 29. april 2010 #12 Skrevet 29. april 2010 Man får fradrag for kjøring til/fra barnehage (dersom det er omvei i forhold til jobb, eller man er hjemmeværende), men kommer an på antall barn og %barnehageplass. Kjøringen skal føres opp med foreldrefradraget, og med ett barn med 100% overskrider vel barnehageutgiftene alene de 25000 man får trekke fra. Men dersom man har flere barn økes fradraget med 15000 pr barn uansett om de går i barnehage eller ikke. Jeg hadde i 2009 ett barn i barnehage og var hjemme med tvillinger, og kan derfor trekke fra inntil 55000. Har derfor "plass" til å trekke fra kjøringen. Det er imidlertid bare dokumenterte utgifter som kan trekkes fra, så jeg kan ikke trekke fra alle 55000 selv om jeg har 3 barn. Nå går alle 3barna 100% i barnehagen, og utgiftene til barnehage fyller opp hele fradraget, så til neste år vil det ikke være "plass" til å trekke fra kjøring i tilegg. Har man redusert plass i barnehagen vil utgiftene være mindre, og man kan fylle opp med kjøring...
St.Sunniva Skrevet 29. april 2010 #13 Skrevet 29. april 2010 aaaargh....nå irriterer jeg meg på at jeg IKKE visste om dette i fjor...Ville jo kunne skrevet av like mye da :-( Noen som vet hva f.eks 14000,- i kjøring utgjør i utbetalt skatt?
Gjest Moave Skrevet 30. april 2010 #14 Skrevet 30. april 2010 Du kan føre opp fradrag du ikke fikk i fjor. Det er bare å skrive at du ikke var klar over det. Vi skriver reisestrekningen *4 (fram og tilbake på henting og levering). Litt usikker på hvor mye det utgjør i skatt, men tror det er halve det beløpet en kommer til ved å gange med 1,5 og antall dager.
St.Sunniva Skrevet 30. april 2010 #16 Skrevet 30. april 2010 Snakket med Skatteetaten og de sa at jeg IKKE kunne føre opp det som manglet i fjor på i år...så da var jo de pengene tapt
Gjest Moave Skrevet 30. april 2010 #17 Skrevet 30. april 2010 Det var rart. Søk på glemt fradrag, og se alt som kommer opp, blant annet fra skattebetalerforeningen og denne linken fra Aftenposten: http://www.aftenposten.no/pengenedine/selvangivelse/article3604652.ece Jeg ville ført det opp og si at du ikke var klar over det i fjor, evt legg ved en av artiklene som vedlegg, så blir det opp til den som skal vurdere det å ta stilling til om du får fradraget. Ingen ting å tape på det i alle fall. Lykke til!
St.Sunniva Skrevet 30. april 2010 #18 Skrevet 30. april 2010 Jeg så også alle de linkene på nett, men da var det liksom snakk om 2004-2007, men jeg skrev det nå på, så får vi jo bare se...går det ikke så går det ikke...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå