Gå til innhold

Tilrettelegging på arbeidsplassen for gravide lærere-en vits?


knøttet 2007

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 21. Var sykmeldt tre uker 13-16 pga kvalme og oppkast og nå føler jeg at kvoten min er brukt opp. I forrige svangerskap stresset jeg meg fram til en for tidlig igangsatt fødsel pga manglende vekst hos barnet. Neste graviditet skulle jeg ta mer hensyn til kroppen, særlig;) Jeg løper fra time til time mellom forskjellige klasser, tar kynnerpauser i trappene før jeg løper videre. Det er barn som kolliderer med magen min og jeg synes det er ubehagelig å ha inspeksjon ift å skille slåssende unger eller baller som spretter overalt. Timene foregår som oftest stående. Matpausene er oaser, men inspeksjon må jo følges opp.

 

Har tenkt på hva slags tilrettelegging jeg kan be om, men finner ingen gode løsninger, uansett må andre ta støyten. Jeg skulle nesten ønske jeg hadde noen konkrete fysiske plager å forklare dette med, jeg ser jo så jævla sprek ut:) Jeg trenger råd fra andre gravide lærere-hvordan tilrettelegges det for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei knøttet 2007.

 

jeg jobber også som lærer, og folk jeg arbeider med har vore veldig greie med tanke på tilrettelegging. Dersom jeg ber dem ta inspeksjon for meg, gjør de det. Rektor tilrettelegger, slik at jeg har fått fritak fra turtida med elevene. Da har hun satt inn assistent for meg... Dersom dagene har vert slitsomme, får jeg dra hjem etter undervisning (i den bundne tida...) Er jeg sliten før, setter hun inn noen for meg...

 

Jeg er åpen om når jeg er sliten, og ber direkte om det som skal til for å gjøre dagene lettere. Det er jo en fordel for alle om en henger ut lengst mulig...

 

I undervisning sitter jeg mye på en kontorstol, som jeg "ruller" mellom elevene på, jeg sitter også mye på kateteret når jeg underviser, slik at alle kan se meg...

 

Mitt råd til deg: vær tydelig til de rundt deg om hva du trenger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Gravid i uke 16 her.

Skjønner hva du snakker om. Er lærer og har vært sykemeldt hele tiden pga diabetes.

Eneste tilretteleggingen må vel nesten være å ikke ha inspeksjon. Det er vanskelig å tilrettelegge elevene i timene slik at det passer med kynnere tissepauser o.l.

Jeg skal prøve meg tilbake på jobb nå, men det å være i klasse er uaktuelt. Jeg må passe blodsukker osv nøye, og kan for eksempel ikke be to kranglende elever om å ta pause i krangelen.

Rektor hos meg har sagt tidligere at dersom jeg er på jobb med gradert sykemelding må jeg være i timer, men kan slippe inspeksjon pga slike ting du nevner.

Derfor skal jeg tilbake på aktiv sykemelding. Da skal jeg settes til alle andre ting enn undervisning.

Vevt ikke om du ble noe klokere av dette men...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakket med leder og ba om å slippe en enkelt elev pga atferden til eleven... fordi jeg føler det som en psykisk belastning.. gikk en tid... å det skjedde lite. Dro til legen å sa fra om situasjon... fikk da aktiv sykemeld der jobben måtte gi meg nå annet gjøre i de prosentene.... og hadde de da ikke fiksa det - hadde æ blitt sykemldt i de prosentan ut svangerskapet... du har krav på tilrettelegging. si fra hva du synes er vanskelig og hva som sliter på deg... å be om tilrettelegging. kom selv med forslag til hva du heller kan gjøre eller bli aktiv sykemeldt i deler av stilling...

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vet det septembertwins, ingen andre enn meg kan fortelle omverdenen hva som skal til for at jeg skal bli på jobb ut svangerskapet. Men det er så vanskelig når det ikke er en klar fysisk grunn, som feks snart 4 i familien i innlegg 2 beskriver.

 

Til snart 4 i fam...jeg synes det var en storartet ide å be kranglende elever ta en pause i kranglingen ; )

 

Flere innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei!

Jeg også "ruller" rundt mellom elevene på en stol og sitter å underviser. Ellers gjør jeg det enkelt for meg selv, timene er kanskje ikke så nyskapende, men enkle og ikke for krevende for meg. Jeg drar hjem så fort jeg kan, og tar heller med noe hjem. De elevene som løper i gangene sier jeg i fra til og peker på magen pluss at jeg sier i fra til lærer.

 

Jeg tenker daglig på at det bare er 6 uker igjen av skoleåret. Det hjelper også litt:) Jeg er 22 uker stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, takk Arie, bare seks uker igjen. Så langt har jeg ikke tenkt=)

 

Takker for alle innspill og ønsker dere alle lykke til! Nå venter køya, ny dag i morgen! God natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg var hos jordmor forrige uke og hun arbeidet spesielt mot tilrettelegging for gravide lærere.

Hun sa at det enkleste og faktisk mest effektive tiltaket arbeidsgiver kunne gjøre for gravide var å la de slippe inspeksjoner. Slik fikk den gravide gode pauser. Skal gi ny tilbakemelding etter neste treff med henne. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige svangerskap slet jeg med bekkenet på slutten og slapp da inspeksjon, samt gym timer. Det er en arbeidsgiver plikt å tilrettelegge for de gravide, slik så de kan stå lengst mulig i jobb. Men arbeidsgiver er jo heller ingen tanke leser, så fortell han/henne om hva du tror vil være best for deg;) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det ganske likt som deg:) Venter nr 2, var sykemeldt et par uker før påske pga kvalme, og fødte for tildlig forrige gang, muligens pga mye stress.

 

På min skole slipper gravide lærere inspeksjon med en gang de sier i fra om graviditet. Synes det er en selvfølge, man trenger f.eks. skikkelig spisepause, og beskyttelse fra harde baller, flyvende pinner, slåsskamper o.l. Det synes jeg du kan kreve! I tillegg har de tilrettelagt på trinnet mitt slik at jeg har minst mulig spising med elevene. Det betyr at jeg ca 4 dager i uka får en times pause midt på dagen. Da kan jeg forberede timer i ro og mak, og få en skikkelig matpause. Det er gull verdt!

 

Ellers er jeg ikke kontaktlærer i år, det hjelper godt på arbeidspresset:) Men det er egentlig mest tilfeldig at det ble sånn... Jobber i alle fall 100% nå, og føler det går greit:)

 

Lykke til videre med jobbing og graviditet alle dere lærere! Vi er heldige som tross alt har en så givende jobb:) Kjeder oss aldri i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er gravid i uke 26 og har denne uken gått fra 100% til 80% i jobben. På skolen her har vi da tilrettelagt slik at jeg kan ha fri en dag i uken og finne igjen krefter på. Jeg får da svangerskapspenger for den ene dagen. Ellers triller jeg rundt på en stol og bruker ungene til å hente og bære ting for meg. Var helt herlig å ha fri i går og i dag er jeg på jobb med nytt mot og nye krefter:-)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke barna i klassen deres hjelpsom da? datteren min i 7 hadde gravid lærer forrige år, barna sprang rundt og hjalp henne med enn hva det gjalt. De forstod hvor tungt masse av tingene var for henne. Fra den dagen hun fortalte barna at hun var gravid ble det nesten at hele klassen ble hønemor.Kan være at visse barn ikke forstår hvor sliten du kan bli med masse bråk og uro. ps må bare si at elevene fikk masse skryt av både lærere og rektor over hvordan de var ovenfor læreren sin. Hehe til å med i kunst å håndverk ville de strikke noe til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så herlige!!!

 

Jeg har vært 100% sykemeldt i 6 uker nå, pga sterke bekkensmerter (krykker). Klarte nesten ikke komme meg fra klasserom til kontor og tilbake i løpet av et friminutt. Stress gjør meg verre, da låser alt seg. Som klassekontakt var det ikke tvil for legen min å sykemelde meg. Jeg har to barn hjemme som også krever sitt og en mann som til tider er bortreist i jobb.

 

Er veldig glad jeg er sykemeldt.

 

MEN, rektor var veldig grei før jeg ble sm, hun sa at jeg måtte si fra nøyaktig hva hun skulle hjelpe meg med for at jeg skulle klare å holde meg i jobb. Jobbe litt, jobbe mye, avlaste på forskjellig vis etc.

 

Så det er nok bare å si klart fra altså:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Mange gode innspill og tips. Jobben er helt super den, når jeg ikke er gravid. Hehe, når de hilser på meg om morgenen legger de til "og god morgen baby!" I 6. klasse er de veldig opptatt av kjønn, og jeg har blitt spådd.

 

De er fine disse ungene!

 

Skal snakke med min sjef, lettere nå når jeg vet hva dere andre gjør. Tusen takk alle og lykke til videre=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er også lærer ( i en 1.klasse...)Jeg er bare 13 uker på vei og er livredd for at andre skal tro at jeg bare syter, hører hele tiden at graviditet er ingen sykdom og en rektor som forteller at hun jobbet heeelt frem til fødselen med sine barn. Her sitter jeg da med utviklingsamtaler, foreldremøte, skriftlig vurdering, en utrolig utagerende og utfordrende elev i tillegg til en hel klasse et stort team og føler meg utslitt!!!har jo ikke lyst til å sykemelde meg, men er samtidig ufattelig redd for at det skal skje noe med den lille i magen hvis jeg stresser mer nå...det er jo bare 7 uker igjen av skoleåret, men det blir noen laaaange 7 uker!Egentlig ikke et spørsmål, mer et syteinnlegg fra meg, ikke så mange andre som forstår hvor sliten man blir, ihvertfall når jeg tilsynelatende er "frisk" og i god form. Og godt at det er andre lærere her inne som skjønner hvordan hverdagen vår er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så teit når folk sier det til meg; Å være gravid er ingen sykdom.

 

Da pleier jeg å svare at; Nei, det er ingen sykdom, men det er jaggu godt jeg veit hva det er. Hvis ikke, hadde jeg trodd jeg var dødssyk!

 

Det er ikke bare bare heller. Jeg hadde en blødning i uke 15 da jeg hadde stresset og stresset på jobb. Ble sykemeldt i to uker, så tilbake på jobb med en annen innstilling. Dette er bare en jobb, det skader ingen om jeg bare gjør det som er nødvendig og gjør det enkelt for meg. Så nå prøver jeg å ikke bry meg så mye rett og slett. Jeg er en god lærer fordet! Men jeg er gravid og DET er viktigere!

 

Så ta vare på dere selv jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg sitter nå nesten på gråten av kvalme på kontoret, og googlet i vei om andre gravide lærere. Så godt jeg fant denne tråden! Jeg er bare 7uker på vei, og har kun fortalt det til ei jeg jobber i lag med enda. Men, jeg kjenner at stresset med å løpe mellom timer, forskjellige krevende elever tærer og jeg blir bare verre og verre. Bare noen få dager har jeg hatt kvalme, men det har eskalert mye mer enn det gjorde sist, og da var jeg dårlig. Håper nesten jeg blir så jeg med god samvittighet kan sykemeldes. Nå er jeg bare midt i mellom føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter nå nesten på gråten av kvalme på kontoret, og googlet i vei om andre gravide lærere. Så godt jeg fant denne tråden! Jeg er bare 7uker på vei, og har kun fortalt det til ei jeg jobber i lag med enda. Men, jeg kjenner at stresset med å løpe mellom timer, forskjellige krevende elever tærer og jeg blir bare verre og verre. Bare noen få dager har jeg hatt kvalme, men det har eskalert mye mer enn det gjorde sist, og da var jeg dårlig. Håper nesten jeg blir så jeg med god samvittighet kan sykemeldes. Nå er jeg bare midt i mellom føler jeg.

 

Jeg satt også og googlet for noen uker siden - og fant denne tråden ;)

 

Jeg er i uke 24. Holdt ut (så vidt!!) til uke 16-17 før jeg sa at jeg var sliten og ønsket tilrettelegging. De kunne tilby meg å slippe inspeksjon, + at jeg kunne gå etter undervisningsslutt. Dette var midt i perioden med utviklingssamtaler, så jeg hadde ikke mulighet til kortere dager, ergo ingen tilrettelegging. Tok det opp med jordmor i uke 18-19 og hun var raskt på banen med trekantsamtale med leder, henne og meg. 

 

Vi fant sammen ut at det ikke gikk ann å tilrettelegge nok i dette yrket, så jeg gikk ned til 70%, med 30% svangerskapspenger. Nå kan jeg gå hjem kl 12 tre dager i uken, og det hjelper veldig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg sitter nå nesten på gråten av kvalme på kontoret, og googlet i vei om andre gravide lærere. Så godt jeg fant denne tråden! Jeg er bare 7uker på vei, og har kun fortalt det til ei jeg jobber i lag med enda. Men, jeg kjenner at stresset med å løpe mellom timer, forskjellige krevende elever tærer og jeg blir bare verre og verre. Bare noen få dager har jeg hatt kvalme, men det har eskalert mye mer enn det gjorde sist, og da var jeg dårlig. Håper nesten jeg blir så jeg med god samvittighet kan sykemeldes. Nå er jeg bare midt i mellom føler jeg.

Jeg satt også og googlet for noen uker siden - og fant denne tråden ;)

 

Jeg er i uke 24. Holdt ut (så vidt!!) til uke 16-17 før jeg sa at jeg var sliten og ønsket tilrettelegging. De kunne tilby meg å slippe inspeksjon, + at jeg kunne gå etter undervisningsslutt. Dette var midt i perioden med utviklingssamtaler, så jeg hadde ikke mulighet til kortere dager, ergo ingen tilrettelegging. Tok det opp med jordmor i uke 18-19 og hun var raskt på banen med trekantsamtale med leder, henne og meg.

 

Vi fant sammen ut at det ikke gikk ann å tilrettelegge nok i dette yrket, så jeg gikk ned til 70%, med 30% svangerskapspenger. Nå kan jeg gå hjem kl 12 tre dager i uken, og det hjelper veldig!!

Jeg er i uke 18 og sykmeldt. Var på randen til psykiske problemer! Har bekkenløsning og vært mye sliten. Null snakk om tilrettelegging...

 

 

Anonymous poster hash: 8c176...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bare drar opp igjen denne tråden - jeg jobber også på barneskole. Har gitt beskjed om nå som jeg jobber litt etter kvalme, at jeg ikke ønsker vakter på fotballbanen! Uke 22. Jeg kommer også til å si fra hvis jeg blir bedt om det at å være i gymsalen for tilsyn er uaktuelt. De har heldigvis vist forståelse - har bedriftsjordmor i ryggen. Syns og det er ekkelt å ha vakt ute i nærheten av fotball spillende barn, men holder meg litt unna der de spiller... Men det er jo full fart ofte, så må bare passe godt på magen! Noen flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 21 uker, og synes det begynner å toppe seg litt på jobb om dagen. Er i 100% jobb på ungdomsskole, og har lange undervisningsøkter (70min). I tillegg er vi pålagt 5 inspeksjoner i uka, der i blant hele matfri. Har ikke fått noen signaler om at man blir "spart" inspeksjoner fordi man er gravid. Heller ikke i gymtimer. Det er med "livet som innsats" at jeg underviser opptil 70 elever per økt i ballspill om dagen. Rett og slett pyton!!

 

Sliter med bekkensmerter i front, spesielt ved gange og dette kan komme plutselig. I tillegg er jeg veldig plaget med kynnere og ligamentsmerter, så noen dagen er et h******e 🤓 Har også vært MYE syk dette svangerskapet; bihulebetennelse, ørebetenndelse, omgangssyke, luftveisinfeksjon, urinveisinfeksjon med feber... Føler likevel at det sitter så innmari langt inne å skulle sykemelde seg, selv om jeg kjenner at det begynner å gå fort i nedoverbakke med helsa (psykisk også). Har to barn i bhg, dette er nummer 3. Skulle tro man har lært å ta vare på seg selv...men kjenner det er like vanskelig å sette grenser for seg selv nå som med nr.1🙃

Endret av millepersille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør be om tilrettelegging - er det en ia bedrift har du krav på det og bedriftsjordmor samtale. Man underviser ikke i ballspill som høygravid! Snakk med legen din før du sliter deg ut psykisk - tenk på barna dine. Lykke til :) håper det ordner seg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ps! Som noen sa til meg, selv om du kanskje føler du må gjøre alt som før og har dårlig samvittighet for å jobbe gradert eller få tilrettelagt så er det faktisk ingen som takker deg i ettertid hvis det går gale. Føler du det sånn som du skrev bør du absolutt få tilrettelagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...