Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #1 Skrevet 28. april 2010 Vi har nettopp fiksa felleskonto hvor vi setter inn samme beløp hver mnd, som skal dekke felleskostnader og barnet vårt. Men jeg får jo 970,- i foreldrepenger fra staten hver mnd på min private konto, er det da vanlig at man setter inn dette på felleskontoen også?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #2 Skrevet 28. april 2010 Forløpig så har vi råd til å spare barnetrygden, så den går fra min konto og inn på en egen sparekonto. Senere, så går vel de 970kr inn på felleskontoen, men de er jo da øremerket barnet. (Blir vel brukt på barnehageregning osv.. )
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #3 Skrevet 28. april 2010 Det er vel barnetrygden du sikter til - ikke foreldrepengene? Fpreldrepengene er familiens penger - ikke dine private. De skal vel gå til det daglige husholdet. Om dere setter det inn på felleskonto eller på en felles sparekonto er vel likegyldig.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #4 Skrevet 28. april 2010 Er ikke foreldrepenger og barnetrygd det samme? Jeg får iallefall kun én sum inn.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #5 Skrevet 28. april 2010 ehhhhh. Nei,det er selvfølgelig ikke det samme. Foreldrepengene er jo en % av lønna di når du er hjemme i permisjon. Barnetrygden er en fast sum til alle som har fått barn.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #6 Skrevet 28. april 2010 Foreldrepenger er det man får som "lønn" for å være hjemme det første året når man har permisjon. Barnetrygden er en sum på 970 kr som man får inn hver mnd etter at barnet er født helt til barnet er 18år.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #7 Skrevet 28. april 2010 Vi har felles økonomi, ikke konto. Vi har hver vår konto som vi mottar forskjellige lønninger på. (våre egne) Jeg får alle ekstra stønader, barnetrygd osv inn på min konto. Helt tilfeldig. Vi betaler regninger, handler mat og andre ting, barnehage, klær til oss alle ut i fra hvem som har kortet i nærheten akkurat da. Vi sparer det vi synes vi kan spare akkurat den mnd, noen ganger mer andre mindre. Har alltid penger på konto ved ny lønn og hvis noen har brukt mer enn den andre en mnd så overfører vi til den andre. Funker veldig bra, ingen krangler om penger...
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #8 Skrevet 28. april 2010 Bra det funker for dere, men det er nettopp derfor vi vil ha en felleskonto vi setter inn lik sum på, slik at ingen av oss føler at man bruker mer penger enn den andre hele tiden. å slipper man å regne over og sette inn til den andre det man skylder osv.. Og jeg blandet foreldreenger med barnetrygd ja. Takk for oppklaringen, du som begynte innlegget med Ehhh.. (Jaja;) Hi
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #9 Skrevet 28. april 2010 Dere bor sammen (er dere gift?), har barn sammen, men dere har ikke felles økonomi?? spesielt! Så hvis han tjener 30 000 i mnd og du tjener 20 000, dere setter inn 15 000 hver på felles konto; da er det altså sånn at han kan kose seg med 15 000 kroner bare på seg selv mens du må klare deg med 5000?? Det hadde jeg ALDRI akseptert!!
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #10 Skrevet 28. april 2010 og for å svare på spm ditt da, så skal de 970 kronene du får i barnetrygd gå til barnet og ting det trenger. Hvilken konto du setter dem på må da være klinkende likegyldig.... 20.52
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #11 Skrevet 28. april 2010 Jeg får det på min konto og siden det er jeg som gjør de fleste (alle) innkjøpene til ham - og vi til dags dato ikke har et eget budsjett til slikt - beholder jeg pengene på min konto. Slik gjør vi det, siden vi bare har felles budsjett på mat og regninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå